Прочетен: 4186 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 26.02.2014 18:58
Етимология на името Орфей
Димитър Георгиев- Даков
Сами по себе си едно име не е история, която ни е необходима за Орфей поради далечния период на неговото рождение, но самото име носи понякога исторически факти и също говори за известни страни и характеристики на човека, местността, хората, географските обекти, които са го притежавали.
Както и на пръв поглед е видно етимологията на думата е изключително сложна. Тезата, която ще трябва да оспорваме не, че името на героя,бога и царя Орфей е с финикийски произход.Ето и тезата подлежаща на оспорване изказана от богослова Ваклуш Толев. Думата "Орфей" има своя корен във финикийския език и изхожда от "aur", което значи светлина /знаете думата "аура" - нашата вътрешна същност, нашата еманация, която ни обгръща, брани и легитимира/ и "rofae", което значи лекувам. Ето как са кодирани в името му две тайни: дължината на вълната на светлината, която еманира и силата на енергията, с която върши своето деяние. "Човекът, който със светлина рекува" - това е буквалният превод на думата "Орфей". А то вече не е дума, то е вибрация, която носи едно име или прозвище, както Христос, както Буда - един символ, който определя предназначението му, а след това вече неговата воля ще му даде и изпълнението. Защото Орфей наистина е лекувал, лекувал е чрез своята музика. Затова тайната на неговото знание и тайната на неговото учение си остава музиката, която укротява. Аз не мога да приема, че той не е укротявал звероналичито - дивата си мисъл и змийските си желания; че не е давал крила на гълъбите на своята любов; че не е разтварял цветето на вдъхновението в света, който го е заобикалял. Винаги съм мислил, че той е укротявал нисшия си свят, укротявал е себе си! Ако това успеем да направим, с една или друга струна на неговата лира, ние наистина ще победим и ще укротим животното у нас, т.е. онзи брат, за който Ницше каза /моста между животното и свръхчовека, който се нарича човек/. А с една такава вибрация, която Орфей носи, логично е, да е надмогнал всичко у себе си, което са събрали хилядолетията в прераждането му и преминаването през различните царства - от растителното, през животинското, до човешкото и до обожествяването му.
Преди всичко следвайки пътя на логиката следва да приемем името на Орфей като несобствено, а като нарицателно за негоовите способности и таланти появили се в последствие в периода на съзряването му в личност. Истинското собствено име е престанало да вълнува както друвните, така и нас съвременните хора, заради високото равнище на актуализация, при което делото олицетворява личността и личността олицетворява делото.
Всъщност трябва веднага да отхвърлим финикийския произход в етимологията на името Орфей, изказан от Ваклуш Толев от финикийския глагол лекувам - рофео. Нищо общо нямат както траките с финикийците в свойте култови практики. Освен това главното действие на Орфей е по отношение на чародейството, магията на изкуството и неговата красота на въздействие, свързана с възпяването. Следователно главен елемент на името е по-вероятно да бъде пеенето, отколкото лечението. Отхвърлям и по категоричен начин името на Орфей да взаимства името на божеството Орфос в подземното царство на смъртните Хадес. По-скоро е налице обратното - името на Орфей и самоволното му слизане в ада е повод той да бъде олицетворяван с божествен произход и това да е послужило като самостоятелна база за създаване на още едно божество в божествения пантеон, чиято пълна аналогичност е самия Орфей, но вече в обожествен персонаж. Така че името Орфос не обяснява името на най-ивестния поет и музикант на древността.
Личните ми хипотези, че реалните корени на името са невъзможни за пълно разгадане, заради отдалечеността във времето. Ако е бил най-добрия магичен певец на античността, то логично е името на произхожда от названието планински певец, защото навсякъде на изображенията е заобиколен с диви горски животни. На всяка цена, произхода на името е не просто финикийски или римски, а само и единствено гръцки, защото така се е запазил в световната история. Тогава ако приемем, че в резултат на гръко-тракийския синкретизъм думата има гръкотракийски корени, то името на тракийския планински певец е оро-пей.Тази хипотеза заради съчетанието на две разноезични думи е крайно неправдоподобна от гледна точка на невъзможността на усвояването в гръцкия език на чужд езичен елемент без свойственото гръцко въплъщаване. Вариантът за възможността името Орфей да произлиза от латинската дума орфан, което значи сирак не е възможен също, тъй като в образуването на името римляните няма как да вземат участие като приемници на гръцката култура.
Най-оригинален е варианта за етимология при който се използват само гръцките думи орфе за мрак и фос за светлина, но няма как да обяснят символиката на името на героя, освен само присъствието на героя в Хадес, но той не слиза със светлина, а с лира, което е много голямо разминаване даже и за древните хора. Така името придобива етимологичния вариант орфос, който също остава неправдоподобен.
Най-точният и издържан етимологичен анализ е с латинската дума орбелус, която е име на планина в Балканския полуостров, но по всичко личи, че е с гръцки произход, заради приликата снаставкаа ор - която идва от гръцката дума за планина. Орбелус в съвремието благодарение на френския балканолог Ами Буе се нарича планина Пирин и прилежащата й Рила. Вдействителност тълкуванието на Аму Буе е грешно, а с това име гърците са обозначавали планините, които са ги разделяли от траките или по-точно тракийските планини. Ясно е, че във високопланинския пояс поради суровите условия на високопланинския пояс не е открито никакво поселение. От тази гледна точка, древните гърци няма да седнат да кръщават необитаеми планини като Пирин и Рила, още повече когато те са извън предела на техните владения. Неприязънта и културната непоносимост между елини и траки е била факт, който по всичко личи че е попречил на точното наименоване от страна на гърците на отделните ридове на Рило-Родорския масив, който за техните древни представи е бил едно цяло.
От тази гледна точка в науката погрешно е останало ознамението на Пирин и Рила като планината Орбелус. В действителност това е името на Родопите в неговия гръцки вариант. Оттам произлиза варианта Орфелус, който след допълнително обезвучаване на л, заради известен ламдацизъм при тази буква, се превръщай в Орфеус.
На вашето внимание предоставям 8-те малки части от филма "Истината за Орфей", който повечето от вас не са чували. Анализът за етимологията на името на Аполон няма да прочетете никъде другаде.
И замирисва на море!Как шопите и жреците...
В памет на Родопееца Никола Гигов
Спор няма - 7-ми ноември загуби научно-т...
Свети Илия - Зенитът
24.06.2009 19:02
12.07.2010 11:38
Еднакво възможни са липсата на връзка между планината и името на певеца, както и наличието на такава връзка и това спазено в статията. Безумно се учудвам на крадците на история в гръцкото племе, които твърдят че Олимп е бил дом на певеца. И защо не Атина да не му е била кърмачка, за да може да прелита от Олимп да кърми певеца, след като майка му и баща му са от Тракия и Олимп не принадлежи на тази географска област.
Учудвам се