Постинг
04.01.2012 07:06 -
Произход на роднинските думи в българския език: снаха, свекър, брат, батко, сестра, стрина, кака, булка и др.
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 24032 Коментари: 32 Гласове:
Последна промяна: 21.01.2015 13:27
Прочетен: 24032 Коментари: 32 Гласове:
16
Последна промяна: 21.01.2015 13:27
Снаха - българска дума за съпруга на сина или брата. Отхвърля се връзката със санскр. snauti- доя. Думата не е сходна и със древноиндийската думa за съпруга saMkaara. Това е защото думата се извежда от българските глагола сношавам - съвкуплявам, оплождам и снахождам- допадам, пасвам. Думата снаха да е съотносима с думата синица, от която произлизат диалектните варианти снаица, снахица, снаа, сная, снашица, снъшица. Произхода на снаха се крие в санскритското sunus - син, и оттам синова съпруга - sunusa, snusa.
Сестра - произлиза от санскр. svasaH - сестра. Счита се, че думата сестра навлиза в езика на българите чрез древноиранския език, където "svasara" означава моя господарка, моя принцеса, но също и моя защита, съюз. Българската дума сестра е близка калка на думата s"reyasItarA - по-чудесната, красивата жена (s"reyastara -много по-добрата).
Свекър - баща на съпруг. Произлиза от санскритските думи svaa-свой и kaara-съпруг, господар. В превод означава "мой господар". Нужно е да се уточни, че това е дума от северноиндийските диалекти, тъй като svasurah на санскрит е свекър , а svahruh-свекърва.
Сватя - произлиза отсанскритската дума svataa- собственост, притежание, в експликативен превод се превежда като свой човек.
Сватове- близки, наши хора
Брат - произлиза от санскритската дума bhraataa, bhraataH, bhraatra - брат
Годеж, года - обвързване между кандидат съпрузи. Произлиза от года- полза, от sanskr-gadya нещо което се пази.
Булка - през мунджански wula и турски bulu - жена от санкскритското baalaa - момиче в своята умалителна форма в българския език.
Сватба - дума със санскритски произход от svadhaa - обичай, собствен дом или svataa - свой, собствен и bhaati -светлина или bhu - начало, възникване. Възможен е и староперсийски произход на думата от svaa - собствен и таабе(табиет)- обред, обичай.
На фона на допълнителните разисквания за произхода на думата свадба, българите взаимстват културни влияния както от съседите си индийци, така и съседите си персийци. Отчита се и силното влияние на санскрит върху персийската култура. Напълно допустимо е участието на първия корен да е споделено от взаимозаменяемите svataa или - svadhaa - собствено състояние и tabiet- обичай, адет, тертип.
Бат, бате, батко - от санскритското batu(vatu) - момче, младеж.
Интерес представлява произхода на думата стрина. Счита се, че тя представлява уважително обръщение към по-голяма и опитна жена от тесния роднински кръг, която може и да възпитава роднински деца. Името стрина е производно от санскритското strii - жена, от която произлиза названието striina.
Кака - древно име с вероятен произход от древното γίγας - силен, мощен, голям. Автор: Д.Георгиев-Даков
самсар - невестулка на турски (староперсийски sang -невестулка)
Вълнообразно
„Подозрението" като прелюдия към ев...
Френски политолог: Путин е рационален по...
Юни да се гласува масово срещу войнолюби...
Френски политолог: Путин е рационален по...
Юни да се гласува масово срещу войнолюби...
Следващ постинг
Предишен постинг
www.youtube.com/watch?v=iziMJ2ZosEY&feature=player_embedded#!
цитирайМного добре,приятелю! Аз бих добавил тук,че Сватба= Сватва (Сватова),т.е.- Събиране на сватовете,Сватов празник!
цитирайчудесно - въпроса е само как ще го докажете
цитирайАми къде отидоха младоженците, които са централни фигури на сватбата - аз считам, че идеята е наивистична или ако трябва да съм по-остър - направо откровено глупава- в крайна сметка не можем да предполагаме нелепости
цитирайНищо такова не предполагаме,а направо даваме отговори! Моите доказателства струват много повече от хиляди други,понеже са базирани на "Правилата",
изработени през вековете и хилядолетията,а не на приумиците на този или онзи!
А вие би трябвало да знаете,че в древността сватбите са провеждани не от младоженците,а от техните родители или осиновители! И това не е фикс идея,
а отработен факт!
цитирайизработени през вековете и хилядолетията,а не на приумиците на този или онзи!
А вие би трябвало да знаете,че в древността сватбите са провеждани не от младоженците,а от техните родители или осиновители! И това не е фикс идея,
а отработен факт!
Относно думата "Сестра" "Анализът" е на мнение,че тя произлиза от думата Състер (Същер)= Същерка (Съ-Щерка= Систарка,Сестерка,Сестирца,Сестрица и т.н.),т.е.- от думата Щерка (Дъщеря) и представката "Съ-",обозначаваща съвместност.
цитираймога да се съглася - сватове се сватосват
гениално
но не се ли нарича съюза на сватовете сватосване, а брака сватба
цитирайгениално
но не се ли нарича съюза на сватовете сватосване, а брака сватба
Сватосването е обещание (годеж),а сватбата е изпълнение на обещанието :))
цитирайНе е вярно - :) според теб на сватбата се сватбосват сватовете - наясно ли си със щуротиите, които говориш
цитирайМладоженците също са вид сватове,понеже всеки от тях е представител или представителен водач на своята сватова група- не забравяй това. Понеже без младоженци няма и сватове- нали си наясно? Ако "Сватя" и "Свакя" означава "собственост,притежание" както пише по-горе,то Сватба (Сватова) означава "Въвеждане в притежание". Но в "Анализа" съществува вариант,според който "Сватове" може да означава "Свидове" (Свиждове= Свидетели,на брака), и съответно Сватба (Сватова)= Свидова (Свиджова,Свиждова),т.е. Събор на свидетелите,Свиждане на свидетелите. Има ли още неясноти тогава?
цитирайИ още нещо. "Щуротиите",за които говориш,не се съдържат в моите твърдения,а в древните думи които разискваме- не забеляза ли това?
цитирайИ така Щапаров - опитът ти да докажеш тезата ти съвсем не е щуротия, ако това доказателство стигне до края и аз съм радостен за смелостта да си упорит и да доказваш мисленето си с една молба - да стигаш до край.
Но от последното ти съобщение собствените ти думи и разсъждения отново водят до разклонена улица, а не до категорично твърдение.
Почваме веднага да обмисляме и структурираме новото понятие свидове въведено от теб. Не си доказал, че свидове могат да бъдат свидетели и няма как жениха и съпругата да бъдат сватове или свидове, защото така не биха им били нужни, ама хич няма да им бъдат нужни кумовете, а без тях работата отива на фиаско барабар със двете сватовски дружини.
И аз ти казвам и доказвам защо свидове не означава категорично свидетели. Защото същата тази въведена от теб дума може да означава и свидни.
А сега е твое задължението да докажеш кое от двете е вярно или може би си склонен да прегърнеш и двете версии, но в крайна сметка ти сам сътворяваш новите си аналитични каши. Чакам да видя как сам ще се измъкнеш от там.
цитирайНо от последното ти съобщение собствените ти думи и разсъждения отново водят до разклонена улица, а не до категорично твърдение.
Почваме веднага да обмисляме и структурираме новото понятие свидове въведено от теб. Не си доказал, че свидове могат да бъдат свидетели и няма как жениха и съпругата да бъдат сватове или свидове, защото така не биха им били нужни, ама хич няма да им бъдат нужни кумовете, а без тях работата отива на фиаско барабар със двете сватовски дружини.
И аз ти казвам и доказвам защо свидове не означава категорично свидетели. Защото същата тази въведена от теб дума може да означава и свидни.
А сега е твое задължението да докажеш кое от двете е вярно или може би си склонен да прегърнеш и двете версии, но в крайна сметка ти сам сътворяваш новите си аналитични каши. Чакам да видя как сам ще се измъкнеш от там.
В древните думи няма никакви щуротии
цитирайКакто казах и по-горе,всички тези варианти се съдържат в разискваната дума- не че всички са верни разбира се. Сам казах,че това е само един от вариантите,а не непременно верния. Един от най-силните варианти за тълкувание си остава като че ли онзи,споменат в статията ти,а именно:
Сват= Свай (Свой),с прех. Й-Т,с което се връщаме към коментара ми с № 2.,от който започнаха препирните. Не случайно виждаш,че съм одобрил твоето тълкувание с думите "Много добре,приятелю!",а моята следваща добавка съвсем не е решаващо,а спомагателно допълнение,което не оспорва тълкуванието,
понеже Сватба (Сватова) тогава си означава Събор (Свиждане) на Своите (=на нашите) хора. Както виждаш,спорът още в самото си начало беше безполезен,но може би не съвсем,понеже разкри част от методите ми на работа :))
цитирайСват= Свай (Свой),с прех. Й-Т,с което се връщаме към коментара ми с № 2.,от който започнаха препирните. Не случайно виждаш,че съм одобрил твоето тълкувание с думите "Много добре,приятелю!",а моята следваща добавка съвсем не е решаващо,а спомагателно допълнение,което не оспорва тълкуванието,
понеже Сватба (Сватова) тогава си означава Събор (Свиждане) на Своите (=на нашите) хора. Както виждаш,спорът още в самото си начало беше безполезен,но може би не съвсем,понеже разкри част от методите ми на работа :))
apollon написа:
В древните думи няма никакви щуротии
Абсолютно вярна констатация!
А,и още нещо приятелю. Нарочно се въздържам да кажа какъв е резултатът от анализа на думата Кум,защото ще отида прекалено далеч,а това в момента съвсем не е необходимо. Остави ми тази възможност за някой по-благоприятен и възлов момент,ако обичаш. С уважение!
цитирайДумата кум не ме вълнува
цитирайПоследният клип е поздрав за посетители на блога ми, които намират това, за което са тук
http://www.youtube.com/watch?v=UZAsehCJWAc
http://www.youtube.com/watch?v=4MdFsZQFeyU&feature=related
цитирайhttp://www.youtube.com/watch?v=UZAsehCJWAc
http://www.youtube.com/watch?v=4MdFsZQFeyU&feature=related
Поздравления за интересното и задълбочено изследване!
Санскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)
Използвана литература:
Calafell F, Underhill P, Tolun A, Angelicheva D, Kalaydjieva L (1996) From Asia to Europe: mitochondrial DNA sequence variability in Bulgarians and Turks. Annals of Human Genetics 60:35-49
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
цитирайСанскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)
Използвана литература:
Calafell F, Underhill P, Tolun A, Angelicheva D, Kalaydjieva L (1996) From Asia to Europe: mitochondrial DNA sequence variability in Bulgarians and Turks. Annals of Human Genetics 60:35-49
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
20.
avitohol1 -
Поздравления за интересното и задълбочено изследване! -с уточнение на литературата
17.02.2012 14:51
17.02.2012 14:51
Поздравления за интересното и задълбочено изследване!
Санскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Quintana-Murci и др. 2004) Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че те са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)
Използвана литература:
Quintana-Murci L., и др. (2004) Where West Meets East: The Complex mtDNA Landscape of the Southwest and Central Asian Corridor.- Am. J. Hum. Genet., 74:827-845
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
цитирайСанскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Quintana-Murci и др. 2004) Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че те са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)
Използвана литература:
Quintana-Murci L., и др. (2004) Where West Meets East: The Complex mtDNA Landscape of the Southwest and Central Asian Corridor.- Am. J. Hum. Genet., 74:827-845
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
Благодаря - безспорно съществуват разлики между санкрит и български - те са дълбоки. поради тази причина не може да се каже, че българския произлиза от санскрит, а че е повлиян от него. Носители на санскрит са не само българи, но и германи и британи наред с по-малките следи от него в другите европейски народи.
цитирайДа, разбира се, че не може да се каже, че българския произлиза от санскрит. В исторически аспект е точно обратното- древните българи са били едни от разпространителите на ведите и ведическата религия в Индия (Шопов и др., 2002). По тази причина самият санскрит е повлиян от езика на древните българи, както и от езика на другите ведически племена.
Шопов Я. Й., и др. (2002) Компютърен анализ на фамилните имена в телефонния указател на София за издирване на редки и остарели думи от прабългарски произход. -Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - сп. Авитохол, бр. 19, стр. 21 - 30.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/427196/_
цитирайШопов Я. Й., и др. (2002) Компютърен анализ на фамилните имена в телефонния указател на София за издирване на редки и остарели думи от прабългарски произход. -Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - сп. Авитохол, бр. 19, стр. 21 - 30.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/427196/_
Още една публикация по темата
Шопов Я. и др. (2002-б) Древната религиозна система на прабългарите и въздействието и върху религиите в средна Азия. - Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - Разширени резюмета на Националната научна конференция на тема: Древната Българска цивилизация – същност и значение за формирането на старобългарската култура, 15 и 16 февруари 2002 г., София, стр 9-10.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1369630/_._._._._2002_
цитирайШопов Я. и др. (2002-б) Древната религиозна система на прабългарите и въздействието и върху религиите в средна Азия. - Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - Разширени резюмета на Националната научна конференция на тема: Древната Българска цивилизация – същност и значение за формирането на старобългарската култура, 15 и 16 февруари 2002 г., София, стр 9-10.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1369630/_._._._._2002_
наистина съдържателни статии, от които се вижда, че имаме сходни интереси
цитирайДа, наистина имаме сходни интереси, мислим в една посока и получаваме сходни, но допълващи се резултати.
цитирайточно така - само не разпрах вие господин Шопов ли сте
цитирайДа
цитирайДа
цитирайприятно ми е да ви познавам в такъв случай, макар и виртуално
цитирайНа мен също ми е приятно да ви познавам
цитирай
31.
apollon -
ON THE DERIVATION OF SON, NURUS, ANUS, UXOR, WIFE, HAσ, OMNIS, SOLUS, EVERY, ALL, ‘OdOσ’
11.05.2014 17:38
11.05.2014 17:38
T. HEWITT KEY
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-968X.1869.tb00051.x/abstract
цитирайhttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-968X.1869.tb00051.x/abstract
https://www.academia.edu/6871032/Mustelidae_in_the_Cretan_Dialect_of_Modern_Greek
цитирайТърсене