Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2012 07:06 - Произход на роднинските думи в българския език: снаха, свекър, брат, батко, сестра, стрина, кака, булка и др.
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 23794 Коментари: 32 Гласове:
16

Последна промяна: 21.01.2015 13:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Снаха - българска дума за съпруга на сина или брата. Отхвърля се връзката със санскр. snauti- доя. Думата не е сходна и със древноиндийската думa за съпруга saMkaara. Това е защото думата се извежда от българските глагола сношавам - съвкуплявам, оплождам и снахождам- допадам, пасвам. Думата снаха да е съотносима с думата синица, от която произлизат диалектните варианти снаица, снахица, снаа, сная, снашица, снъшица.  Произхода на снаха се крие в санскритското sunus - син, и оттам синова съпруга - sunusa, snusa.
Сестра - произлиза от санскр. svasaH - сестра. Счита се, че думата сестра навлиза в езика на българите чрез древноиранския език, където "svasara" означава моя господарка, моя принцеса, но също и моя защита, съюз. Българската дума сестра е близка калка на думата  s"reyasItarA - по-чудесната, красивата жена (s"reyastara -много по-добрата).  
Свекър - баща на съпруг. Произлиза от санскритските думи svaa-свой и kaara-съпруг, господар.  В превод означава "мой господар". Нужно е да се уточни, че това е дума от северноиндийските диалекти, тъй като svasurah на санскрит е свекър , а svahruh-свекърва. 
Сватя  - произлиза отсанскритската дума  svataa- собственост, притежание, в експликативен превод се превежда като свой човек. 
Сватове- близки, наши хора
Брат  - произлиза от санскритската дума  bhraataa, bhraataH,  bhraatra - брат
Годеж, года - обвързване между кандидат съпрузи. Произлиза от года- полза, от sanskr-gadya нещо което се пази. 
Булка - през мунджански wula и турски bulu - жена  от санкскритското baalaa  -  момиче в своята умалителна форма в българския език.
Сватба - дума със санскритски произход от svadhaa - обичай, собствен дом или  svataa - свой, собствен и  bhaati -светлина или  bhu - начало, възникване. Възможен е и староперсийски произход на думата от svaa - собствен и таабе(табиет)- обред, обичай.
На фона на допълнителните разисквания за произхода на думата свадба, българите взаимстват културни влияния както от съседите си индийци, така и съседите си персийци. Отчита се и силното влияние на санскрит върху персийската култура. Напълно допустимо е участието на първия корен да е споделено от взаимозаменяемите svataa или - svadhaa - собствено състояние и tabiet- обичай, адет, тертип.
Бат, бате, батко - от санскритското batu(vatu) - момче, младеж.
Интерес представлява произхода на думата стрина. Счита се, че тя представлява уважително обръщение към по-голяма и опитна жена от тесния роднински кръг, която може и да възпитава роднински деца. Името стрина е производно от санскритското strii - жена, от която произлиза названието striina.
Кака - древно име с вероятен произход от древното γίγας - силен, мощен, голям. Автор: Д.Георгиев-Даков
image 
самсар - невестулка на турски (староперсийски sang -невестулка)

image
















Гласувай:
17


Вълнообразно


1. apollon - www. youtube. com/watch?v=izi...
04.01.2012 17:05
www.youtube.com/watch?v=iziMJ2ZosEY&feature=player_embedded#!
цитирай
2. shtaparov - Празникът на сватовете
13.01.2012 19:44
Много добре,приятелю! Аз бих добавил тук,че Сватба= Сватва (Сватова),т.е.- Събиране на сватовете,Сватов празник!
цитирай
3. apollon - чудесно - въпроса е само как ще го ...
13.01.2012 20:23
чудесно - въпроса е само как ще го докажете
цитирай
4. apollon - Ами къде отидоха младоженците, ...
13.01.2012 22:21
Ами къде отидоха младоженците, които са централни фигури на сватбата - аз считам, че идеята е наивистична или ако трябва да съм по-остър - направо откровено глупава- в крайна сметка не можем да предполагаме нелепости
цитирай
5. shtaparov - Къде отидоха младоженците ли?
14.01.2012 05:09
Нищо такова не предполагаме,а направо даваме отговори! Моите доказателства струват много повече от хиляди други,понеже са базирани на "Правилата",
изработени през вековете и хилядолетията,а не на приумиците на този или онзи!
А вие би трябвало да знаете,че в древността сватбите са провеждани не от младоженците,а от техните родители или осиновители! И това не е фикс идея,
а отработен факт!
цитирай
6. shtaparov - Истинският произход на думата "Сестра":
14.01.2012 05:21
Относно думата "Сестра" "Анализът" е на мнение,че тя произлиза от думата Състер (Същер)= Същерка (Съ-Щерка= Систарка,Сестерка,Сестирца,Сестрица и т.н.),т.е.- от думата Щерка (Дъщеря) и представката "Съ-",обозначаваща съвместност.
цитирай
7. apollon - мога да се съглася - сватове се св...
14.01.2012 11:54
мога да се съглася - сватове се сватосват

гениално

но не се ли нарича съюза на сватовете сватосване, а брака сватба
цитирай
8. shtaparov - Сватосването е обещание (годеж), а ...
15.01.2012 08:23
Сватосването е обещание (годеж),а сватбата е изпълнение на обещанието :))
цитирай
9. apollon - Не е вярно - :) според теб на сватбата ...
15.01.2012 09:11
Не е вярно - :) според теб на сватбата се сватбосват сватовете - наясно ли си със щуротиите, които говориш
цитирай
10. shtaparov - Логиката на древните не е била проста,а кристална:
21.01.2012 04:58
Младоженците също са вид сватове,понеже всеки от тях е представител или представителен водач на своята сватова група- не забравяй това. Понеже без младоженци няма и сватове- нали си наясно? Ако "Сватя" и "Свакя" означава "собственост,притежание" както пише по-горе,то Сватба (Сватова) означава "Въвеждане в притежание". Но в "Анализа" съществува вариант,според който "Сватове" може да означава "Свидове" (Свиждове= Свидетели,на брака), и съответно Сватба (Сватова)= Свидова (Свиджова,Свиждова),т.е. Събор на свидетелите,Свиждане на свидетелите. Има ли още неясноти тогава?
цитирай
11. shtaparov - Още нещо
21.01.2012 05:02
И още нещо. "Щуротиите",за които говориш,не се съдържат в моите твърдения,а в древните думи които разискваме- не забеляза ли това?
цитирай
12. apollon - И така Щапаров - опитът ти да докажеш ...
21.01.2012 11:20
И така Щапаров - опитът ти да докажеш тезата ти съвсем не е щуротия, ако това доказателство стигне до края и аз съм радостен за смелостта да си упорит и да доказваш мисленето си с една молба - да стигаш до край.

Но от последното ти съобщение собствените ти думи и разсъждения отново водят до разклонена улица, а не до категорично твърдение.
Почваме веднага да обмисляме и структурираме новото понятие свидове въведено от теб. Не си доказал, че свидове могат да бъдат свидетели и няма как жениха и съпругата да бъдат сватове или свидове, защото така не биха им били нужни, ама хич няма да им бъдат нужни кумовете, а без тях работата отива на фиаско барабар със двете сватовски дружини.
И аз ти казвам и доказвам защо свидове не означава категорично свидетели. Защото същата тази въведена от теб дума може да означава и свидни.
А сега е твое задължението да докажеш кое от двете е вярно или може би си склонен да прегърнеш и двете версии, но в крайна сметка ти сам сътворяваш новите си аналитични каши. Чакам да видя как сам ще се измъкнеш от там.
цитирай
13. apollon - В древните думи няма никакви щур...
21.01.2012 12:31
В древните думи няма никакви щуротии
цитирай
14. shtaparov - В заключение:
22.01.2012 15:57
Както казах и по-горе,всички тези варианти се съдържат в разискваната дума- не че всички са верни разбира се. Сам казах,че това е само един от вариантите,а не непременно верния. Един от най-силните варианти за тълкувание си остава като че ли онзи,споменат в статията ти,а именно:

Сват= Свай (Свой),с прех. Й-Т,с което се връщаме към коментара ми с № 2.,от който започнаха препирните. Не случайно виждаш,че съм одобрил твоето тълкувание с думите "Много добре,приятелю!",а моята следваща добавка съвсем не е решаващо,а спомагателно допълнение,което не оспорва тълкуванието,
понеже Сватба (Сватова) тогава си означава Събор (Свиждане) на Своите (=на нашите) хора. Както виждаш,спорът още в самото си начало беше безполезен,но може би не съвсем,понеже разкри част от методите ми на работа :))
цитирай
15. shtaparov - Абсолютно вярно!
22.01.2012 15:58
apollon написа:
В древните думи няма никакви щуротии


Абсолютно вярна констатация!
цитирай
16. shtaparov - Още нещо:
22.01.2012 16:03
А,и още нещо приятелю. Нарочно се въздържам да кажа какъв е резултатът от анализа на думата Кум,защото ще отида прекалено далеч,а това в момента съвсем не е необходимо. Остави ми тази възможност за някой по-благоприятен и възлов момент,ако обичаш. С уважение!
цитирай
17. apollon - Думата кум не ме вълнува
25.01.2012 14:46
Думата кум не ме вълнува
цитирай
18. apollon - Последният клип е поздрав за пос...
08.02.2012 23:04
Последният клип е поздрав за посетители на блога ми, които намират това, за което са тук
http://www.youtube.com/watch?v=UZAsehCJWAc

http://www.youtube.com/watch?v=4MdFsZQFeyU&feature=related
цитирай
19. avitohol1 - Поздравления за интересното и задълбочено изследване!
17.02.2012 14:04
Поздравления за интересното и задълбочено изследване!
Санскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)

Използвана литература:
Calafell F, Underhill P, Tolun A, Angelicheva D, Kalaydjieva L (1996) From Asia to Europe: mitochondrial DNA sequence variability in Bulgarians and Turks. Annals of Human Genetics 60:35-49
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
цитирай
20. avitohol1 - Поздравления за интересното и задълбочено изследване! -с уточнение на литературата
17.02.2012 14:51
Поздравления за интересното и задълбочено изследване!
Санскрит е синтетичен език (подобен на ЕСПЕРАНТО), който е съставен от наречията на ведическите племена. Те са донесли ведите в Индия и са ги разпространявали сред местното население само в устен вид, защото ведите са алегорични текстове и не са били разбираеми в писмен вид. Ведите са били записани едва в 1 век след Христа на ведически санскрит, който е възникнал от смесване на наречията, на които са били разпространявани те. По това време вече в Индия никой не е говорил на тези наречия. Същевременно генетичните изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи (Quintana-Murci и др. 2004) Шопов, 2007) доказват, че много от народите в Индия и Пакистан носят български генни маркери в тяхното ДНК, което е сигурен белег, че те са съжителствали и са се смесвали продължително с българите. По тази причина е по-добре се използват за сравнение живите индийски езици, а не санскрит, както това е направено в (Шопов, 2005)

Използвана литература:
Quintana-Murci L., и др. (2004) Where West Meets East: The Complex mtDNA Landscape of the Southwest and Central Asian Corridor.- Am. J. Hum. Genet., 74:827-845
Шопов Я. Й. (2007г) Генетични изследвания за произхода на българите и близостта им с други народи. Авангардни изследвания на древните българи, т.1 (2), стр.3-47, (2007)
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1374450/_._._2007_._-_V_
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1297628/_._._._.1_2_.3-47_2007_
Шопов Я. Й., Т. Ялъмов, С. Шопова, Л. Цанков (2005б) Сходни думи и старинни термини в български и хинди- произход и значение- в: 20 години Индология в Софийския Университет “Св. Климент Охридски” -Доклади от международната юбилейна конференция на специалност Индология на Центъра по Източни езици и култури на “Св. Климент Охридски”, проведена от 30 юни - 2 юли 2004. в София. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, стр. 49-65
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303
цитирай
21. apollon - Благодаря - безспорно съществуват ...
17.02.2012 15:05
Благодаря - безспорно съществуват разлики между санкрит и български - те са дълбоки. поради тази причина не може да се каже, че българския произлиза от санскрит, а че е повлиян от него. Носители на санскрит са не само българи, но и германи и британи наред с по-малките следи от него в другите европейски народи.
цитирай
22. avitohol1 - отговор на: Благодаря - безспорно съществуват ...
17.02.2012 15:14
Да, разбира се, че не може да се каже, че българския произлиза от санскрит. В исторически аспект е точно обратното- древните българи са били едни от разпространителите на ведите и ведическата религия в Индия (Шопов и др., 2002). По тази причина самият санскрит е повлиян от езика на древните българи, както и от езика на другите ведически племена.

Шопов Я. Й., и др. (2002) Компютърен анализ на фамилните имена в телефонния указател на София за издирване на редки и остарели думи от прабългарски произход. -Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - сп. Авитохол, бр. 19, стр. 21 - 30.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/427196/_
цитирай
23. avitohol1 - Още една публикация по темата
17.02.2012 15:17
Още една публикация по темата
Шопов Я. и др. (2002-б) Древната религиозна система на прабългарите и въздействието и върху религиите в средна Азия. - Доклад на Националната научна конференция на тема: “2000: Приносът на Българите в Световната цивилизация”, 1- 2 ноември 2000 г., Исторически факултет на Софийския Университет “Кл. Охридски”, София. - Разширени резюмета на Националната научна конференция на тема: Древната Българска цивилизация – същност и значение за формирането на старобългарската култура, 15 и 16 февруари 2002 г., София, стр 9-10.
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1369630/_._._._._2002_
цитирай
24. apollon - наистина съдържателни статии, от ...
17.02.2012 15:46
наистина съдържателни статии, от които се вижда, че имаме сходни интереси
цитирай
25. avitohol1 - Да, наистина имаме сходни интереси, мислим в една посока
18.02.2012 19:26
Да, наистина имаме сходни интереси, мислим в една посока и получаваме сходни, но допълващи се резултати.
цитирай
26. apollon - точно така - само не разпрах вие г...
18.02.2012 19:40
точно така - само не разпрах вие господин Шопов ли сте
цитирай
27. avitohol1 - Да
18.02.2012 21:34
Да
цитирай
28. avitohol1 - Да
18.02.2012 21:35
Да
цитирай
29. apollon - приятно ми е да ви познавам в такъв ...
18.02.2012 21:48
приятно ми е да ви познавам в такъв случай, макар и виртуално
цитирай
30. avitohol1 - На мен също ми е приятно да ви познавам
18.02.2012 22:01
На мен също ми е приятно да ви познавам
цитирай
31. apollon - ON THE DERIVATION OF SON, NURUS, ANUS, UXOR, WIFE, HAσ, OMNIS, SOLUS, EVERY, ALL, ‘OdOσ’
11.05.2014 17:38
T. HEWITT KEY

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-968X.1869.tb00051.x/abstract
цитирай
32. apollon - Една лингвистична статия за имената на невестулката и невястата
11.05.2014 17:43
https://www.academia.edu/6871032/Mustelidae_in_the_Cretan_Dialect_of_Modern_Greek
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14465091
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031