Постинг
11.03.2010 08:06 -
Произход на тракийските селища в земите на Долен Дунав и Карпати
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 3155 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.03.2011 14:02
Прочетен: 3155 Коментари: 0 Гласове:
4
Последна промяна: 02.03.2011 14:02
Origin of the thracian settlements in the lands of Misia, Dacia and Carpathes
Dimitar Gerogieff-Dakov
Произходът на окончанията деба, дава, даба, дауа, деуа, таба заблуждава множество лаици по темата тракология, които го свързват с индийското "дева" със значение на божество. В това предположение единственото вярно е, че окончанията имат индоевропейски произход, но за жалост това не е истинското значение. Името на северните тракийски селища с окончанието деба произлиза от индоевропейската дума dhew(in)a или dhew-eina и буквално значи извор.
Някой би могъл да възрази защо при еднакво звучене така категорично се отхвърля значението на дева като божество. Макар огромната роля на божествата в социалния живот на хората, от прагматична гледна точка за реалното функциониране на селищата, те не са играели директна роля. Най-важното за функциониране на едно стабилно и постоянно поселение е прекия достъп на древните селища до пресноводни ресурси. Едва след това се намесват религиозните обвързаности при предварителното подсигуряване с есенциални източници. Това не е пречело в древността много водни източници в периоди на воден недоимък да придобиват свръхценностен характер и да се отъжденствяват с божествен култ. Така в крайна сметка можем да преведем значението на окончанието деба като "селище с извор (изворна вода)". Както показва и картата никое от населените места с окончание деба не прави изключение да се намира в непосредствена близост до естествен питеен източник - река или минерален извор.
Различията в наименованията на селищата категорично потвърждава различни пътища на поселение. Така на пример общностите на юг от Хемус е възможно да са проникнали от Мала Азия, а тези на север от Хемус - от Скития и Индия. Това обяснява защо имената на селища с окончание пара са етимологично близки с ирано-персийската по произход дума "бара" със значение малка рекичка; вада, поток, застояла вода, локва.
Автор: Д.Георгиев-Даков
Сорин Олтеану разграничава културното влияние на гръцката и латинската култура спрямо географската територия на Балканите като някои културни граници съвпадат със солидните орографски бариери на Балканите.
Dimitar Gerogieff-Dakov
Произходът на окончанията деба, дава, даба, дауа, деуа, таба заблуждава множество лаици по темата тракология, които го свързват с индийското "дева" със значение на божество. В това предположение единственото вярно е, че окончанията имат индоевропейски произход, но за жалост това не е истинското значение. Името на северните тракийски селища с окончанието деба произлиза от индоевропейската дума dhew(in)a или dhew-eina и буквално значи извор.
Някой би могъл да възрази защо при еднакво звучене така категорично се отхвърля значението на дева като божество. Макар огромната роля на божествата в социалния живот на хората, от прагматична гледна точка за реалното функциониране на селищата, те не са играели директна роля. Най-важното за функциониране на едно стабилно и постоянно поселение е прекия достъп на древните селища до пресноводни ресурси. Едва след това се намесват религиозните обвързаности при предварителното подсигуряване с есенциални източници. Това не е пречело в древността много водни източници в периоди на воден недоимък да придобиват свръхценностен характер и да се отъжденствяват с божествен култ. Така в крайна сметка можем да преведем значението на окончанието деба като "селище с извор (изворна вода)". Както показва и картата никое от населените места с окончание деба не прави изключение да се намира в непосредствена близост до естествен питеен източник - река или минерален извор.
Различията в наименованията на селищата категорично потвърждава различни пътища на поселение. Така на пример общностите на юг от Хемус е възможно да са проникнали от Мала Азия, а тези на север от Хемус - от Скития и Индия. Това обяснява защо имената на селища с окончание пара са етимологично близки с ирано-персийската по произход дума "бара" със значение малка рекичка; вада, поток, застояла вода, локва.
Автор: Д.Георгиев-Даков
Сорин Олтеану разграничава културното влияние на гръцката и латинската култура спрямо географската територия на Балканите като някои културни граници съвпадат със солидните орографски бариери на Балканите.
Лечков дава на ОЛАФ изпълнителя на проек...
ЕС дава 2,3 млрд. евро за 43 енергийни п...
Май е време премиерът да си вземе друг к...
ЕС дава 2,3 млрд. евро за 43 енергийни п...
Май е време премиерът да си вземе друг к...
Няма коментари
Търсене