2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. sparotok
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 6327 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.03.2011 06:39
В град Балчик през 2007 г бе открит Храм на Великата майка в изключително добро състояние. При продължаващите разкопки археолозите намират и главната култова статуя изработена от мрамор.Изящно изработената Кибела е седнала на трон.От двете страни на трона има релефни изображения на лъвове.
За Кибела или Великата Майка,за култа и ,за атрибутите и ,и т.н. из ньета ,в различни му исторически превъплещения е написано де що има издадено или неиздадено за нея.Във форум "Ти си това" даже повече . Там много скоро ще бъдат изложени и силиконовите подплънки на богинята,български ,разбира е ,но Сарчето е много заета със събирането на лигите на боцко в буркани ,а той е доста продуктивен и нема време да си сложи нови подплънки,та старите останат за музейни експонати.Няма да си губя от времето за убразуване на неубразуваните и научаването им как да се включат в кръжеца"Напиши ромска ромска теза ромски тип" и по несъщество,от вратата за краката.
Любопитното тук,е че намерената статуя е изобразявана на провинциалните монети от Маркианополис, днес Девня. В каталога на провинциалните монети на Мушмов,който служи за основен за колекционери и изледователи,под записи 0т 380 д0 384 е посочил и монета на Септимий Север с реверс Кибела.Описана е както следва.
Кибела седнала на трон,наляво ,държаща патера,ръка(левия лакът) отпочиващ на тъпан(?) лъв,(лъвове).
Подобно описание дават и други нумизмати. От снимки на действителната монета обаче се виждат два ясно очертани кръста зад трона. Кръстовете не са част от трона. Или облегалка или каквото и да е.Те са ясно очертани и отделени,плаващи във въздуха от двете страни на богинята. Но нито Мушмов ги описва,нито срещнах в описанието им при други нумизмати,което следва даденото в каталога.
От изображението на монетите и от намерената статуя в храма и в Балчик може еднозначно да заключиме,че при монетите от Маркианополис е изобразена точно тази Кибела Балчишка. При монетите гравьора е решил проблема с двата лъва изобразени на трона чрез гравирането им отдолу.
Откривателите твърдят,че това е единственият храм на Богинята на Балканския полуостров.
Изданията на монетите са от Маркианополис.И смея да твърдя,че култа към точно тази Кибела е бил разпрострарнен и там следва да се открие и подобен храм и в Девня,древния Маркианополис.
Да се върнем към кръстовете. Храма в Балчик,казват археолозите е работил и при християните. Всички знаят,че християните са превръщали в църкви само митреумите и затова и храмът в Балчик е оставен необезпокояван да работи,докато местното свлачище не се е пробудило към края на 4 век,пак според археолозите датирали обекта.
Или като компромисен варинат поради наличието на тези кръстове на Кибела христяните са я взели за техен човек и храмът и е работил,като християнски без да бъде митреум.Какъв Ужас!
Раннохристиянските символи са разнообразни .Дали кръстния знак преди да се наложи като всеобщ е бил един от тях? Според теолозите наред с другите символи и кръста е бил християнски символ.
Монетата с кръстовете на Кибела е на Септимиус Север.
Свързани ли са по някакъв начин Северите с християнството?
Юлиа Мамеа е майка на бъдещия имп. Александър Север и племеница на основателя на династията влиятелния Септимиус Север(193-211).С цел заздравяване на влиянието си сред източните провинции той я жени за родения в Сирия Марцианус,от комуто тя ражда своя син Алексиан,който е издигнат за император след смъртта на Елагабал(218-222),като Александър Север .Тя е единствената жена получила титлата "партньор в управлението",което я прави императрица. Титлата е давана на имп. Луций Вер от Марк Аврелий, но никога на жена.Но след управлението на влияптелната Юлиа Домна и приемането и от обществото за императрица това не е трудно.
Юлиа Мамеа е в приятелски отношения с християнския реформатор и теолог Ориген.Без изрично да посочи,че тя е християнка , Еузебиус пише,че тя изпратила въоръжена охрана за Ориген с цел да получи инструкциите за християнското учение. Определя сина и Александър Север,като приятелски настроен към християнството.
Друг християнски автор,Филострат посочва като инициатор на своето произведение "Животът на Аполониус от Тиана" , влиятелнта императрица ,съпругата на Сепримий императрица Юлиа Домна,което вече индикира интерес и благосклонност на династията на Северите към християнството и в този аспект наличието на кръстове,точно на монетите на Север от Маркианополис може би не се дължи на случайност.
Кибела се счита за Богинята Майка. И Домна и Мамеа са носителки на най-големите римски титли Майка на крепостите,Mater Castrorum и Майка на Сената Mater Senatus .
Дали влиятелната Юлиа Домна,съпруга на Север и майка на бъдещите императори Гета и Каракала не се е олицетворявала със Кибела от Балчик и заради това в храма на богинята да са сложени и тези кръстове? Храм в който се е синкетизирал култ на Великата Майка и към Домна, като императрица ,Mater Castrorum , Mater Senatus в резултат на което има по различна трактовка в в предтавянето на Великата Майка Балчишка,на трон,с кръстове,не яздеща горките лъвчета в буквален и преносен смисъл.
И да добавя средновековен печат на Божията Майка с подобна иконография- личат от двете и страни два кръста и когато например се описват подобни печати се описват и двата кръста за разлика от тези на Кибела,на които макар и видни христиените необяснимо защо не налитат ,като мухи на мед . Кръста си е кръст,особено когато става дума за вече християнска епоха ,в която както и писмените сведения потвурждават нумеро уно са две прохристиянски императрици в действителния смисъл на думата. Тва че западно юдеохристиянскип гръцко римски модел не записва Домна и най -вече Мамеа,която носи и титлата на Верус,който пък е записан (признат официалише за имп.)за имератор и действителен владетел ,говори само за погрешния модел ,който е възприела западната историография (дали печата е български или византийски -български трябва да е)
Типовете пък от Археологически музей Варна твърдят на сайта си за некакви
находки от раннохристиянски гроб,разкрит в Марцианопол,златна фибула,тока,накрайник за колан и амулет, датирани от IV в от.н.е. са още едно потвърждение за разпространението на християнството в този район . http://www.varna-bg.com/museums/archaeology/exhibit/hall13.htm
За съжаление поради монопола на ромските трътльовци върху територията на Рим тези факти не може да се включат като доказа тъй като е в разрез със служебните названия за които е доказано,че не могат да имат християнски църкви . Така извън остава и единствената в света комплект от ранно християнски мощехранителници алабастрова,сребърна и златна ,намерени в църква от това време 4 век от н.е. в местността Джанавара край Одесос.П.П. Е добавих ги ама тея типове отидоха най-отгоре (май така си е трябвало) и по хубаво стана ,като илюстрация на последващия текст. Като ги види некой ромски трътльо докато чете и тва ще му резонира в слюнката ,която има за мозък и може да му светне вестибуларния апарат ,че не може да има сведения за български църкви , описани от Козмас Индийския плавател,който лично ги е посетил към 506 г. , и българин да било ромско нарицателно звание за Охранител на клисури и долини,или стражар в бург. При което басиликата в Плиска била църква на сержантите ,а в ЦарГрад били църквите на офицерите
Поради естеството на строителството на тогавашния тип църкви от по стотина години,директно ги пращаме у Лициниево време (и оказа се това се потвърждава находките от раннохристиянски гроб,разкрит в Марцианопол,златна фибула,тока,накрайник за колан и амулет, датирани от IV в от.н.е. б.а. )