Постинг
24.10.2010 04:02 -
Тракийският бог Какасбос и няколко думи за титаните. Вотивни релефи на Хероса
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 3510 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.03.2013 19:34

Прочетен: 3510 Коментари: 0 Гласове:
5
Последна промяна: 10.03.2013 19:34

Траките били конен народ. От това обстоятелство се определяла голямата почит на траките към коня и култа към Тракийския конник.
Какасбос е известен е като ликийско, фригийско и тракийско божество. В Мала Азия е разпространен култа към конника с три глави - Трикасбос (Trikasbos) - една своеобразна интензификация на култа.
Мизийско тракийското прозвище на божествотоOuetespios (Outaspios) може ясно да се преведе като бог на конете, преминаващи реки от индоевропейската коренова основа uda- вода и esvas- кон. В древността коня е бил основно средство за прекосяване на реки.
Другият тракийски епитет на божеството Βετεσπιος прави връзка както с Ouetespios, така и с Посейдон, чийто основен символ е коня (посредством Βῑθυς (Битюс) от думата βυθός -дълбок).
Още едно име достигнало от древността - Ипомахас (превеждано като конеборец, конеукротител) ни помага да изградим представа за култа на това известно от епиграфски източници божество. Два са възможните аспекти на култа. От една страна Какасбос е зооморфно божество, с което се олицетворяват спохождащи човека злини и чрез неговото омилостивяване и дарове, злото да си отива. Тази хипотеза е слабо-приемлива, заради цялостното одпадане ролята на конника. От друга страна Какасбос е култ към конника, който обяздва злото, побеждава го и го преодолява, като чрез култа към конника и даренията към него, тракийците могат да постигнат житейска хармония. В този случай Какасбос се превежда като "ездач, който властва над злините".
Нужно е да се направи един поясняващ лингвистичен анализ. Какон е злина във фригийския език, която има аналог и в древногръцкия. "Еspios" се превежда като конник и е аналог на "asbos" - в езика на траките, ликийците и фригийците, тя е сходна.
Макар и близка тракийската дума "кик" -жив е семантично неприложима в конкретните случаи.
Неизвестен и предполагаемо малоазийски произход има и думата теонима титан. Титаните били синове на Уран и Гея. Счита се, че теонима произлиза от семантичния израз "погубени богове". Titanos произлиза от ti - божествен и θάνατος -
смърт, погубване. Титаните са погубените божества, загубили битката с олимпийските богове. Макар и безсмъртни, затворени в най-дълбоките части подземното царство- тартар, е равносилно на погубване. Затова титаните отразяват едно догръцко божествено поколение, което било лишено от власт, а елините не почитали в култ.

АYГEYTIXIANOY MENIDOC KAЛЛIKЛЕО

ПOЛЕMWN DIOГENOC KAKACBW EYXHN

TEW KAKACBO EYXHN ........


Вотивни релефи на Хероса

Votif basis from Heros from Pernik1 and Heros from Batkun 2
.jpg)
Votif thracian relief from Draganovetz
.jpg)
Вотивни релефи от Асеновград 1 и от Хасково 2

Вотивен релеф от Марцианопол

Votive relief from Marcioplos1 and Staroselez 2and3

VotivfromGlavaPanega1and2

VotivrelieffromKamenikandEzerovo

VotivrelieffromMadaraandLjublen
Какасбос е известен е като ликийско, фригийско и тракийско божество. В Мала Азия е разпространен култа към конника с три глави - Трикасбос (Trikasbos) - една своеобразна интензификация на култа.
Мизийско тракийското прозвище на божествотоOuetespios (Outaspios) може ясно да се преведе като бог на конете, преминаващи реки от индоевропейската коренова основа uda- вода и esvas- кон. В древността коня е бил основно средство за прекосяване на реки.
Другият тракийски епитет на божеството Βετεσπιος прави връзка както с Ouetespios, така и с Посейдон, чийто основен символ е коня (посредством Βῑθυς (Битюс) от думата βυθός -дълбок).
Още едно име достигнало от древността - Ипомахас (превеждано като конеборец, конеукротител) ни помага да изградим представа за култа на това известно от епиграфски източници божество. Два са възможните аспекти на култа. От една страна Какасбос е зооморфно божество, с което се олицетворяват спохождащи човека злини и чрез неговото омилостивяване и дарове, злото да си отива. Тази хипотеза е слабо-приемлива, заради цялостното одпадане ролята на конника. От друга страна Какасбос е култ към конника, който обяздва злото, побеждава го и го преодолява, като чрез култа към конника и даренията към него, тракийците могат да постигнат житейска хармония. В този случай Какасбос се превежда като "ездач, който властва над злините".
Нужно е да се направи един поясняващ лингвистичен анализ. Какон е злина във фригийския език, която има аналог и в древногръцкия. "Еspios" се превежда като конник и е аналог на "asbos" - в езика на траките, ликийците и фригийците, тя е сходна.
Макар и близка тракийската дума "кик" -жив е семантично неприложима в конкретните случаи.
Неизвестен и предполагаемо малоазийски произход има и думата теонима титан. Титаните били синове на Уран и Гея. Счита се, че теонима произлиза от семантичния израз "погубени богове". Titanos произлиза от ti - божествен и θάνατος -
смърт, погубване. Титаните са погубените божества, загубили битката с олимпийските богове. Макар и безсмъртни, затворени в най-дълбоките части подземното царство- тартар, е равносилно на погубване. Затова титаните отразяват едно догръцко божествено поколение, което било лишено от власт, а елините не почитали в култ.

АYГEYTIXIANOY MENIDOC KAЛЛIKЛЕО

ПOЛЕMWN DIOГENOC KAKACBW EYXHN

TEW KAKACBO EYXHN ........


Вотивни релефи на Хероса
Votif basis from Heros from Pernik1 and Heros from Batkun 2
.jpg)
Votif thracian relief from Draganovetz
.jpg)
Вотивни релефи от Асеновград 1 и от Хасково 2

Вотивен релеф от Марцианопол

Votive relief from Marcioplos1 and Staroselez 2and3

VotivfromGlavaPanega1and2
VotivrelieffromKamenikandEzerovo
VotivrelieffromMadaraandLjublen
Гергьовден – пътят към българския Великд...
Аватарите и Четворния път
Уникална тракийска оброчна плочка на тър...
Аватарите и Четворния път
Уникална тракийска оброчна плочка на тър...
Няма коментари
Търсене