Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.06.2010 19:59 - Истинската история на Ахил - един действителен, но изопачен от хората образ на воин
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 7998 Коментари: 5 Гласове:
2

Последна промяна: 15.06.2010 19:27


Ахил остава и продължава да е едно от самобитните имена в старогръцката писмена култура. Освен, че Илиада е обществено-политическа сага за отминалите славни времена на гърците, тя е историята на двубоите, на различните гласове, книга на личните премеждия и на непримиримите и разрушителни конфликти на Ахил и Хектор, на Агамемнон и Ахил, на Менелай и Парис, на Агамемнон и Приам и още много други персонални конфликти.
Много са имената, които Ахил носил според различните автори - Лигирон, Пирисий, Ахилеус - неуязвим, Ахелаос.
Множество митове, свидетелства на древни автори и по-нови измислици изпъстрят, променят и обогатяват представите за героя, но в никакъв случай не разкриват истинската природа на неговото име.
Особено спорна е тезата на Детелин Вълчев за значението на името на героя. Базирайки се на предполагаемо най-древните инскрипции на името на героя като Ἀχελλεύς или Ἀχελλαоς, автора смята, че Ахил се превежда като водач на бойците, на народа, образувано от двата корена αχε и λαоς- народ.
Не трябва да забравяме, че митът за неузвимостта на Ахил е късноантична измислица смесена с митологичната престава за героя. Тази идея се развива в поемите на Статиус, която датира от първи век от новата ера. Следователно семантичния товар за неуязвимостта на героя, представена в неговото име е вторичен по своя характер. Представата за уязвимостта на героя в неговата пета, по късно става символ за човешката слабост.
Името Ахил става особено популярно и се установява масово през 7 век преди Христа, като може би този пик на употреба на името е строго зависима от набралата скорост и станала популярна книга на Омир - Илиада.
Gregory Nagy, следвайки Леонард Палмър (The Best of The Acheans: Concepts of the Hero in Archaic Greek Poetry, Johns Hopkins University, 1999 (rev. edition);The Name of Achilles: Questions of Etymology and "Folk Etymology", Illinois Classical Studies, 19, 1994) също дава свое обяснение за корена лаос в името Ахил, като обяснява неговото значение със "звено от войници".
Много други енциклопедии дават произхода на името като производен от лексикалните корени akhos "мъка" и λαός (Лаос) "един народ, племе, нация . Тук изказвам твърдото си лично несъгласие с подобна теза и давам своето аргументирано виждане за реалното и истинско съдържание на името на героя.
Новата теория за името на Ахил се гради върху исторически обусловени и безусловно приети археолингвистични принципи. На Балканите още от зората на палеолита съществува култ към дивите животни и тяхната сила. Няма как мисленето на народите от дълбоката древност да не унаследяват подобни архаични модели. Нещо повече, те са били част от ежедневието и живота, особено в живота на мъжкото съсловие на всяко едно племе, тъй като воините са изразявали и дравнявали своите воински качества в качествата на подобаващите им животни. Така най-смелите са се олицетворявали с силата и смелостта на лъва. Основен източник за новата етимологична теория за името на Ахил се черпи от Илиада на Омир. В поемата автора описва с особено епични суперлативи и епитети най-смелия и най-красивия от всички гръцки воини. Това описание ни дава и Хезиод в своето произведение с името Теогония. Като най-популярен в лагера на ахейците Ахил притежава особен статут на своето име - то същевременно е негово лично и родово, но от друга страна е притежание на целия ахейски лагер, тъй като безмерната земна слава е пример за чест и подражание на всеки един от воините, които той командва. Макар политическата власт да се държи от Агамемнон по волята на неумолимия закон за старшинството в архаичното общество, Ахил е примера за обожание и подражание в стана на прогръцката коалиция.
Както първи по талант и умения, така Ахил е първи и в боя. Безумната смелост го доближава до силата и смелостта на лъва. И това се доказва най-вече от инскрипциите на името Ахил. Преводът на името на Ахил в новата теория е ахейския лъв или още по-точно и без никакво противоречие е родовото значение "лъвът на Еак", тъй като дядото на Ахил, Еак е баща на баща му Пелей. Второ важно доказателство за тази нова теза е обстоятелството, че Ахил освен в образа на воин, се явява като виден представител на висшата аристокрация. При това племенната принадлежност на Ахил към мирмедоните директно го обвързва към генетичното коляно на пелазгите. Това не противоречи на факта, че личната слава на Ахил е повод с него да се олицетворяват всички ахейци и той да е най-тачения воин. Именно безсилието и озлоблението от загубата на Ахил след 10 годишни отчаяни боеве, повдига бойния дух на агресорите и мотивира тяхното желание за победа. Това е пример как личното обаяние и влияние надминава родовите граници и принадлежности.   
Ахил не само е представител на аристокрацията, той самия е с царски произход и дори е приживе обожествен. Сам той става светъл пример за най-славен и доблестен герой в боя - той става еталон за войнска чест и слава.  Царският му напълно импонира на статуса, кодиран в името му да бъде олицетворян с лъв. "Пръв сред лъвовете" е и семантична основа, която първично залага в концепцията за титлата василевс. 
Името Ахил в новата теория дава още по-солидни рефлексии върху значението на думата лаос. Тя е има в нея две главни значения, които имат еволюционни натрупвания и промяна на значенията с течение на времето. В най-дълбоката древност всички  членове на племето от мъжки пол в полова зрелост включително и най-възрастните (в тези тъмни времена средната продължителност на живота била сравнително къса) формирали пълноправното в социо-политическо отношение население. Воините били олицетворение на народа. Нещо повече воините въз основа на лежащите им отговорности  се ползвали с облагите на полическата и социална пълноправност. Силата и смелостта оформяли стандарт за воинска доблест, а воините били наричани от социума "лъвове". Така думата лаос в първоначален план се олицетворявало с воинското и политически пълноправно население, а по-късно се прехвърлило нарицателно и събирателно имена за цялата социална общност. Предвид на горните съждения думата лаос се приема като производна на думата лео (λιον, λεον). Автор: Димитър Георгиев-Даков
image
Оригинална авторска снимка в двореца Ахилеон
http://historyofepirus.wordpress.com/2007/01/03/etymology-of-the-70-most-famous-ancient-epirotan-names/




Тагове:   Ахил,   миналото,   воин,


Гласувай:
2



1. анонимен - voinata
28.09.2010 11:44
tazi voina nikoga nqma da bade zabravena no ahil nali e besmarten negovata maika kazva 4e ne moje da bade ubit.
цитирай
2. анонимен - Щапаров Младши:
14.10.2010 01:48
Нека не забравяме и другата теза-че името Ахил/Акиле/може да произлиза от езика на онези,"...наричани по-рано Мирмидони,а сега-Българи".Съгласно тази версия името на героя се тълкува така:
Ахил/Ахиле,Акиле,Ахила/=Бахил/Багил,Бажил,Божил,Божила,Атила/,а Ахилевс~
Вахилавс/Вадилавс,Вадисалв,Владислав/,или Вахилавис=Вадилавич/Владиславич,
Владиславът,Благословът/,а Ахилеос=Ахислаос/Вадиславос,Владиславът,
Благославин,Благословен/.
цитирай
3. apollon - Ахил Васил то се тая за анализа на ...
14.10.2010 01:50
Ахил Васил то се тая за анализа на ангелите
цитирай
4. apollon - Я да си лягаш - да си пиеш три в едното и ...
14.10.2010 01:51
Я да си лягаш - да си пиеш три в едното и да не ми говориш глупости - става ли
цитирай
5. анонимен - Ahilles
29.08.2012 18:00
mrazq Apolon !!!! a to4no taka se kazva avtora :D :D
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14468862
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031