Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.02.2010 19:15 - Скалният надпис от Ситово - една по-древна азбука от кирилицата
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 6104 Коментари: 3 Гласове:
8

Последна промяна: 08.04.2010 12:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
2.--------------------------------->
image
1.----------------------------------->---------------------------------------->---------------------------------------->
Чете се от ред номер 1 отляво надясно в следната кирилизация:
Нча и куисс чиа и симле он усл небу ечили и синеи.  
Налице е идентично отделяне на думите като при фригийските надписи с две точки (:). Точките между буквите отговарят на сложните съставни звукове ч, когато е в съседство на "с".
Автори като Павел Серафимов откриват следната латинизация на скрипта: Ncha i kuiss chia i semli on uchl i nebu echli shinei.
Надписът е датиран ориентировъчно от 4500 г преди Христа.
Превежда се по два възможни начина: 1.-вариант - Ниско, който е тук в земята, той отива в небето и вика синовете си.
2. вариант -Нека който е тук в земята, той да отиде в небето, което ечи и синей.
В подкрепа на синей е латинската дума cinereus, което значи на български "син цвят" и корена й е част от протоиндоевропейския корен sine(cine) със значението синкав.
 В подкрепа на думата син (дете) са примерите: старобълг. сынъ. Сродни думи: лит. sūnus, староинд. sūnuś, авест. hūnu-, гот. sunus, старо-в.-нем. sunu, старогр.(стар.) υἱύς, род. п. υἱέος, тохар. А , В sоуд „син“.
Както виждаме езиковото ни наследство присъства в този древен надпис като думи - земя, небе, ниско.
Особено ценна находка се открива в паралела между този надпис и думата нескоа от пръстена в гроба на село Езерово.  Така нсаи (нчаи) е много близко до нескоа и напълно отхвърля възможността да става дума за  славянска инскрипция, а за закономерно тракийска такава. В допълнение думата simle (симле)- земя е коренообразуваща за тракийската богиня Семела - майката на Дионис - отново "откратнат от гърците бог" субстанциален за културата на траките. В същият смисъл е и думата небу, която участва като корен в наименованието на върховния бог у траките, цитиран изрично то Херодот - Небелейзис.
За наша огромна жалост, но за радост и интерес на абсолютната истина, този надпис поставя изцяло под въпрос авторството на кирилицата от Константин Кирил Философ. Нещо повече, той дава букви от които финикийците може да са наследили своята писменост.

Византийците са знаели за азбуката на траките и са разполагали с достатъчно писменни източници за тях - с погрома на Константинопол от турците, всички ценни древни знания са опожарени и завинаги погубени.
В полза на автентичността на надписа са много важните сравнения с финикийската азбука:
image /h/ хе - напълно отговаря на знака е в надписа от ситово
 
image /s/ син напълно отговаря на инскрипцията на С в думата  sinei

Във фригийската и лидийската азбуки знака
image- отговаря на N  в надписа от Ситово.
image ś - отговаря на S в надписа от Ситово

image

Съдейки по съвършенно запазената семантика на мисълта, първият вариант на дешифриране на скрипта отговаря в най-голяма степен на буквените означения.

Много хора могат несправедливо да си задават въпроса, защо древния писар е писал текста така грозно. Все пак нужно е да бъдем снизходителни относно писането върху твърда скала.
Македонският учен V. Ilyov през 1995 предлага свой прочит на надписа. Макар датировката от 4500 г пр.н.е. да се приема за точна, същото не би могло да се каже за дешифрирането на текста.  Той разчита последната дума от надписа като сънувам, а това съвсем не отговаря с корена на протоиндоевропейската дума за сън -старобълг. сънъ < *sърnъ: лит. sapnas, латв. sapnis, староинд. svapnas, авест. хvafna-, старогр. ὕπνος, лат. somnus, тохар. А ṣpдm, В ṣpдne, старосканд. svefn, ирл. sъan, алб. gjumл „сън“.
В потвърдение на целият настоящ анализ следва да цитираме авторитетното мнение на античния автор Диодор Сикулски. Според Диодор Сикулски пеласгите са първите, които използват кадмейските (финикийските) букви и поради това те са наричани още пеласгийски
Автор на анализа: Димитър Георгиев -Даков


Тагове:   надпис,


Гласувай:
9



1. apollon - материалната култура не може да ...
13.02.2010 19:29
материалната култура не може да бъде критерий за етногенезис особено когато културите са в една обща рамка.
Етногенезисът засяга живите хора - матариалната култура е вторична.
Етногенезисът касае генетиката и гените - едни невидими субстанции.
Просто не следва да се мисли стандартно.
цитирай
2. анонимен - ...Елица
19.09.2011 15:36
Този Павел Серафимов, дето го цитирате, той не е ли, всъщност, известния Спароток? Ако да, то в качеството на какъв го цитирате, палеолингвист, историк,археолог или просто любител?
цитирай
3. анонимен - Ами ще се го попитам и ще Ви осветля по въпроса,
19.09.2011 19:39
подвизаващ се под чужда самоличност,любопитко...

пп.Моля автора да ме извини за спама-статията е хубава и
не заслужава подобно отношение-мисля,че е достатъчно
интелигентен,за да схване тази/да я наречем/уловка.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14465831
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031