Постинг
25.01.2010 12:11 -
Една феноменална находка за богинята Ищар
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 7089 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 29.01.2010 13:43
Прочетен: 7089 Коментари: 1 Гласове:
6
Последна промяна: 29.01.2010 13:43
В тракологията все още има противоречия и неясноти по точната визия за Великата Богиня майка при траките. Доказателство за това са много имена на богинята и многообразието от регионални култове. Този въпрос не е еднозначен. Когато говорим за автохтонното тракийско население на Балканите винаги следва да отчитаме и регионалните култове. Предвид политическата свобода на отделните тракийски племена и стремежа им към независимост няма как да се учудваме на множеството културни и религиозни вариации в тракийската култура. Тя просто следва естествената си дивергенция. Странни са обичаите на траките, тъй като хем държат на култа към Богинята Майка, което е ясно доближаване на позициите на матриархата, хем жената е подвластна на своя съпруг и го следва в Отвъдното. Това противоречие все още не намира своето обяснене от науката. Все пак най-правдопобното обяснение на този парадокс е, че траките са осъществили плавен преход от матриархат към патриархат. С времето все по-силни позиции заемал патриархата, а култа към богинята майка намирал все по-малко и по-малко последователи. Успоредно с патриахата тракийското общество все по-силно се милитаризирало, заради влиянието на околни вражески народи. Кръстопътят на Балканите обуславял подобни промени. Именно сега можем вече да обясним защо матриахатът е предшественик на патриархатът? Точно тази промяна е закономерна и есенциална, тъй като структурата на матриархата поражда миролюбива и съзидателна култура, свят с по-малко агресия, докато патриархата носи точно обратното - разруха, агресия, вражда, грабителство.
Предмет на настоящото разглеждане е сравнение на образите на азиатската Ищар и тракийската Ищар, която прониква при траките чрез култа в Мала Азия.
Интересно е, че тракийския образ на Ищар от Рогозенското съкровище е точно копие на азианските изображения на богинята. Именно това потвърждава старата теза, че в земите на Север от Хемус е бил разпространен култа към богинята и той е прерастнал във въплъщението на най-голямата река в района като неин символ. Богатите културни влияния са могли да проникнат до Рогозен по делтата на река Дунав.
Рогатата Ищар - плочка от 2100 г пр. Христа
Тракийски образ на Ищар.
Истинското доказателство, че траките са познавали Ищар.
Има мнение, че съкровището от Борово е част от Рогозенското съкровище. Наистина всички данни говорят именно затова. Конкретно доказателство са полугрифоновите митологични изображение с човешки лица в предметите от двете съкровища.
Преки паралели на тракийското ювелирно изкуство се откриват с изображения от Вавилоно-Акадската култура, което подчертава непрекъснатите взаимотношения между двете древни цивилизации.
Интерес прави комбинацията от грифони и човешки глави, която е налице и във Вавилон, и в конкретния пример на този тракийски сребърен съд.
Тази фигура забележително наподобява крилатия бик от Вавилон.
Култът към лъва, неговата мощ и сила, са най-прякото зооморфно преклонение на човека към природата.
На последната снимка се вижда скулпура на лъв, триумфиращ върху своята човешка жертва. В онези древни времена лъвовете, особено в земите на Предна Азия, са били много повече от лъвовете. С разпространението на човека, постепенно лъва бил избиван, а вълка опитомяван и отглеждан. С това се обяснява и различието в символиката.
Предмет на настоящото разглеждане е сравнение на образите на азиатската Ищар и тракийската Ищар, която прониква при траките чрез култа в Мала Азия.
Интересно е, че тракийския образ на Ищар от Рогозенското съкровище е точно копие на азианските изображения на богинята. Именно това потвърждава старата теза, че в земите на Север от Хемус е бил разпространен култа към богинята и той е прерастнал във въплъщението на най-голямата река в района като неин символ. Богатите културни влияния са могли да проникнат до Рогозен по делтата на река Дунав.
Рогатата Ищар - плочка от 2100 г пр. Христа
Тракийски образ на Ищар.
Истинското доказателство, че траките са познавали Ищар.
Има мнение, че съкровището от Борово е част от Рогозенското съкровище. Наистина всички данни говорят именно затова. Конкретно доказателство са полугрифоновите митологични изображение с човешки лица в предметите от двете съкровища.
Преки паралели на тракийското ювелирно изкуство се откриват с изображения от Вавилоно-Акадската култура, което подчертава непрекъснатите взаимотношения между двете древни цивилизации.
Интерес прави комбинацията от грифони и човешки глави, която е налице и във Вавилон, и в конкретния пример на този тракийски сребърен съд.
Тази фигура забележително наподобява крилатия бик от Вавилон.
Култът към лъва, неговата мощ и сила, са най-прякото зооморфно преклонение на човека към природата.
На последната снимка се вижда скулпура на лъв, триумфиращ върху своята човешка жертва. В онези древни времена лъвовете, особено в земите на Предна Азия, са били много повече от лъвовете. С разпространението на човека, постепенно лъва бил избиван, а вълка опитомяван и отглеждан. С това се обяснява и различието в символиката.
Следващ постинг
Предишен постинг
Търсене