Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.12.2009 16:35 - Разкритите загадки в Откровението на Йоан - сън или будна реалност
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 2415 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 03.09.2010 13:36


С помощта на една нова перспектива, тайната на Откровение става виртуален "Розетския камък" на културните традиции, общи за народите в Средиземноморието и Близкия изток през първото столетие от Христа.

Нека да погледнем в обобщение на ситуацията, която доведе до визията на Йоан:

В началото лидерите на християнството, най-вече на апостол Павел, разширяват своита мисионерски усилия далеч извън Палестина. Благодарение на Откровението, дадена на Петър, започна кампания, за да спечелят преобразуването от не-еврейски или "езични" културни групи, включително римляни, гърци, египтяни и вавилонците.

Религиозни и културни традиции на езичниците са много различни от тези на юдаизма и християнството - например, езичниците са вярвали в множество богове, докато християнството учи само на един Бог. И все пак, ако новата църква е трябвало да оцелее и да процъфти, тя трябвало да се конвертира.

Това което е необходимо е стратегия, намираща връзките с религиозните традиции на съседите им "езичници", за да направят християнството по-притегателно.

Откровение на Йоан е бил част от тази стратегия. С неговото виждане е направен опит да се съчетаят културни и религиозни традиции на другите народи с тези на евреите, да обедини старите традици в една обща традиция за християнската църква, която би позволила да се обслужва и двете общности.

Доказателство за това са откритите в няколко примера от Откровение образи, които също са намерени в древните източници, които предхождат Йоан и които той заема.

В Откровение, глава 13, четем на доста забележителен звяр: "И аз застанах на морския пясък, и видях звяр, който излизаше от морето, който имаше седем глави и десет рога, и върху роговете му десет корони, и на главите му богохулни имена.” (Revelation 13: 1-3.) И звярът, който видях приличаше на леопард, и краката му бяха като крака на мечка, устата му като уста на лъв; и змеят даде нему силата и мястото си, и голяма власт. И Аз видях една от главите му като че ли смъртно ранена; но смъртоносната му рана оздравя и цялата земя  удивена тръгна след звяра. "(Откровение 13: 1-3.)

image

  Тази история е риторично предадена от вавилонската традиция, илюстрирана в това копие на остракон (глинена плочка) от Вавилон, изобразяващи митичната битка между Мардук и звяра, Тиамат.

Поразително, ние разбираме, че този звяр сранен главата и всичко останало са изобразени в Месопотамия стотици години като своеобразен "печат на изкуството"  преди Йоан да го опише като свое видение. Освен да е чел тези глинени вестници от Месопотамия и после да ги е сънувал като реалност. Всъщност и най-големите фантации могат принципно да се сбъдват, но в този случай ние някак не бихме могли да възприемем това откровение като оригинално видение или като особена форма на предсказание. Нужно е било разказа да запленява със своята причудливост и взеимстването на митологични мотиви и представи е било дълбоко вълнуващо за цялата вярваща общност. Сякаш римския принцип за хляба и зрелищата вече е придобил своята изцяло словесна формалност и хляба е напълно спестен с думи, които предизвикват респект и учудване. До там не е достигнала дори фантазията на римските императори, чиито занимания в Колизеума са били толкова скъпи, че са източвали финансово хазната на Рим и го тласкала да води непрекъснати завоевателски войни, докато се стигне до момента на колапса и сгромолясването на желязната империя. Най-важното е, че така вълнуващия разказ е предаден като истинно явление и има още по-голяма сила на внушения отколкото която и да драматична сцена на арената на Колизеума.  

Това откритие дава възможност само за една от две заключения: Или това е доста забележително съвпадение, или това е един случай на заемки от по-старите, езически традиция, направено от самия Йоан. Както ще видите от следващия пример, той е най-вероятно е заимствал.

В своята епична визия, Джон също съобщава виждат четири други зверове в небето. “  "И Първото живо същество приличаше на лъв, второто животно като теле, а третото животно имаше лице като човек, и четвъртото живо същество приличаше на летящ орел." (Откровение 4:7.)

Тези четири образа се наблюдават навсякъде в египетската традиция, която е много порано съществувала от самия Йоан.

image

Наименовани като Канопус,  в региона на делтата на Нил, тези буркани били погребални мебели, използвани като "къщи" за различните органи от починалия по време на мумифициращите обреди. Четирите същества, изобразени върху капаците на тези буркани Canopic се считат за синове на Хор.

Те също са намерени в папирусите на  Джоузеф Смит.

image

Египтяните по-често експлоатирали главите на маймуната и чакала, отколкото самите израилтяни, които използвали по-често символите на телето и лъва. Тези вариантиса  типични за културата и времето на споменатите народи. Но няма заблуда, че четирите същества, наблюдавани при пророческото виждане на Йоан в неговия Апокалипсис са също украса за погребенията в изкуството на египтяните в продължение на много столетия преди Йоан и Апокалипсис.

Тези два примера щедро демонстрират заемките на Йоан от езическите традиции и изображенията за собственото му "виждане". Както се оказва, почти всички образи в Откровение може да се проследи в общите религиозни традиции на онова време и много пред това.

Това е забележително откритие.

Йоан примесва древните културни мотиви и християнски вярвания и дава пръстена на познавание на ученията на раннохристиянска църква, непознато за нито един от неговите съвременници от други култури и прави опит да даде на християнството нужните традиционни основи, необходими за валидизирането на новата религия, което ще направи по-приемливи за много по-широка аудитория.

Като се има предвид този алтернативен изглед, сега можем да видите визията на Йоан с нови очи. Това е отговорът на загадката, какво е откровение: Многообразието на езически богове, на митични герои и изображения във визията на Йоан -странните животни, същества, царе, жени и други образи -в ревизираната серия от свещени драми, всяка от които да  покаже мястото на Христос в тези традиции.
Всъщност образа за звяра на Йоан удивиделно напомня образа на вавилонската кучка.


http://apollon.blog.bg/izkustvo/2010/06/06/vavilonskata-kuchka-po-bylgarskite-zemi.557575#last_comment






Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 12796293
Постинги: 5291
Коментари: 10347
Гласове: 19070
Архив
Календар
«  Декември, 2022  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031