Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2009 13:48 - Българската топонимика
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 715 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 16.12.2009 15:00


Основен символ при българите е не небето, олицетворявано с Бог Тангра,а слънцето, оличетворявано с бог Хорст. Доказателство за това е, че на територията на България няма нито един топоним с корен Тангра. Вместо това има топоними със корени на славянски богове, но не и на тюркски божества. И това е независимо, че отоманците са присъствали по нашите земи. Покореният народ има едно предимство пред поробителя - колкото и да е силно неговото влияние и промени, поробения народ запазва имената на земята си, върху която продължава да се труди.
Така например много са славянските топоними. Град Велеш и село Власи и по-късно Влахи имат корени от Бог Велез. Град Перник е кръстен на Бог Перун. На прабългарският бог на слънчето Хорст са кръстени Хръсград или Разград, запазен в отоманските регистри от 1573, Хърсово, Хръсово, Хръсовча и други. Учудващо думите хубав и слънчев съвпадат по семантика и не се изключват по значение. Така българската дума хубав произлиза от Бога на слънчето Хвар в неговата кратка форма Ху, а на руски хорош и хорошо са пряко наследени от корена на Бога Хорст, изведен в дългозвучен вариант на хорост. Не можем да срещнем обаче топоним с корен тагра и тангра. Това е доста солидно доказателство, че за произхода на прабългарите напълно трябва да се изключи хипотезата че принадлежат към тюркските народи.
Трябва да се отклоним и да изясним и етимологичният произход на Търново, който няма нищо общо с корена на тангра, като с новата етимология ще докажем липсата на прилики. В България има много селища, които имат общ с корен с град Търново и това е важно за разясняване. Коренът на думата е ясен. Той произлиза от ираноезичната дума за крепост или кула тур, туран, който в последствие е взета от римляните и латинизирана. По този начин и българите има две разнокоренови думи за крепост - една е Барну, от който произлизат корените на градовете Варна и Каварна; очевидно в прабългарския език представката "ка" е със значимостта на съвместие и съдружие, по същия начин както са налице думите хан и кавхан. Другата дума за крепост е търн или още турн. За оригинален корен на думата обаче се смята приръствието на гласната "ъ", която през вековете лесно се е променяла във всички останали варианти и затова произношението на града-столица е разнообразно - Тарнов, Тернов, Турнов, Търнов.
Българският град Трън, въпрек че прилича забележително на думата трън, всъщност е изменено във времето произношение - Таран ---> Тран-----> Трън. Този град всъщност е основна крепост на болярина Кракра Пернишки. Река Ерма също носи прабългарски корен на името на рода Ерми, от който е хан Гостун. Тази топонимия разкрива трайното присъствие на прабългари в региона. Възможно е част от Куберовите българи от струмишката област по времето от Аспарух до Пресиян да се предвижили в посока на север по поречието на река Струма. Друго село в Смолянска област се назовава Търън, заради близката си позиция до Момчиловата крепост на отстояние около 4 км.
Във силно военнизираното ежедневие на прабългарина, богатото присъствие на топоними с корен за думата крепост не би трябвало никак да ни учудва.
Така хелиотропизмът възниква първоначално в Централна Азия, от където вероятно се внася като култ в новата реформирана религия на фараона Ехнатон в Египет, чрез митанската принцеса Тадохепа или Нефертити, по-късно станала жена на египетските фараони. Царствата на Митани, Персия със зороастризма и митраизма, Балхия или Бактрия, са основните представители на централноазийския хелиотропизъм и култ към слънцето. Те се оформят религиозно твърде дистанцирано от тюрките с техния върховен Бог на южносибирското небе Тангра.
За постинга са използвани материалите на Иван Иванов във връзка с анализа на етимологията на хърсизмовите топоними и думи, изхождащи от Бога на слънцето Хорст.
Хелиоцентризъм има и в местополжението на светилищата и мегалитните паметници на траките. Най-красноречиви в това отношение са пещерата утроба при село татул, мегалитното светилище при село Татул, светилището Перперек, светилището Белинташ, светилището Бегликташ, светилищата на бесите и техния град Бесапара. След като хелиоцентризмът получава приемственост в Египет, вероятно той отново нахлува с нова сила и идеи в тракийския етнос, посредством търговските и културни вързки с египтяните.





Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 11762407
Постинги: 5241
Коментари: 10195
Гласове: 18620
Архив
Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930