Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2009 13:38 - Произход на името на бога Ескулап - I част
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 3443 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 21.03.2011 19:34


История на медицината в древната митология

Доскоро се смяташе, че това е латинския вариант на бога Асклепий. Всъщност латинският език със своите особености в някои случаи пренася и запазва във времето по-добре и по-точно местните имена, отколкото гръция език. Такъв е и случая с тракийското име на бога Асклепий, което е Ексулап, Ескулапийон. Сигурен довод за тракийския произход на Ескулап това е тракийския произход на бог Аполон, а също и на майка му - нимфата Короне. Семантичният превод на името Ескулап е "воден от Аполон", изтъквайки се по този начин божествения произход на лечителя. Ако приемем често доказуемата теза, че зад митологичните герои стоя реално живели хора, бих могли да заключим, че първия прочут лекар на Балканите не е Хипократ, а Ексулап.
За разлика от римското название  Ескулап на бога на лечението, което пряко отразява тракийското название, то гръцкото име Асклепий не е меродавно за разкриване на произхода на името и не може да бъде база, която да разкрие неговите семантични корени.
По-точен би трябвало да е превода призован от Аполон или "призоваващ Аполон"( от глагола εἰσκαλέω  и староатическя вариант ἐσκᾰλέω- призовавам, викам).
Всъщност малко са здравеносните божества в Древна Гърция - най-старото божество е кентавъра Хирон. Като лечител и пазител от болести, както и като причинител на болести и бедствия бил почитан основно в цяла Гърция Аполон. Неговият син Ескулап или Асклепиос наследил дарбата си от баща си но както Аполон и Артемида, така и Ескулап били възпитавани от мъдрия кентавър, от който били възпитани в практически лечебни способности.  Синовете на Ескулап - Махаон и Подалириос били лекарите на гърците в Троянската война.
Паеон е самостоятелно божество, лечител на боговете, което излекува Хадес и Арес.
Първоначално е самостоятелен персонаж у Омир,  по-късно се идентифицира и слива с Аполон. Името му е производно от пеан - химн към бога Аполон, но е възможно родината на персонажа да е областа Пеония. Доколкото старогръцкото Paian значи лечител, името Асклепий може да бъде педставено в буквален превод "призван да лекува, призован да е лечител". Божествените умения на Асклепий са презрени от гръцките олимпийски богове, заради намесата  на бога в природния ред на света и възпрепятсване на статуквото, отредено от божествата на Олимп. Безспорно това е третият теологичен сблъсък в езическата доктрина на гръцката древна култура и митология ,когато новите божества се борят за място  във все по-цивилизования и модерен порядък на гръцкото полисно общество. Не само това, Ескулап като символ на медицината и на древната хирургия, почитана в резултат на централизацията на обществата и масовостта на войната като социално явление, е обвинен в облагодетелстване от своята лечителска дарба и прекомерно забогатяване. Едно явление и реакция, която съществува и до днес в обществото.


Втора част

Чрез култовете към здравеносните божества практическото лечителско изкуство стигнало своя апогей при Хипократ.
Въпреки задоволителното обяснение за името на Асклепий, има реално основание  името да носи и друга съпътстваща семантика за най-честия символ на божеството, с почти неотменно присъствие в изображенията на Асклепий - змията. Името Asklepias  има и вторична семантика. В класическата литература неправилно се превежда името Аскалабос като гекон или гущер. Това е един наподобителен, но в никакъв случай не точен превод. Вероятно объркването идва от сведението на Аристотел за един конкретен вид петнист гущер  - гекон или друг петнист гущер предполагаем като Lacerta (Tarentola) mauretanica. Този гущер носи името ἀσκαλαβώτης. известен и със синонима κολοτης отново засвидетелстван от Аристотел.  В гръцкият език думи за змии са ἐχίδιον, ἔχιδνα и ὄφις.И все пак аскалабос е име с общ характер за обозначение на безноги, пълзящи твари - в това число всички животни, наподобяващи змиите.  Името Askalabos следва да се приема като пълен аналог на името на Асклепий и следва да се разглежда в семантичен план като "пълзяща, безнога твар". Змиите веднъж са били обект на молитви от болните и са били изяждани от древните доктори-жреци, за да придобият целебна сила. Историята с момчето от Атика, Аскалабос, присмяло се на богинята Деметра, следва да се приема като частен случай на употреба на името на божеството Асклепий - история, разказана ни от Антоний Либератис и Овидий.
Автор: Д.Георгиев-Даков




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14468470
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031