Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2013 22:21 - Храните: отрова и божествено лекарство
Автор: apollon Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 5596 Коментари: 4 Гласове:
11

Последна промяна: 25.12.2014 17:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Най-важното, което трябва да запомните от тази статия е, че десерт се яде винаги преди основните ястия, за да имате правилно храносмислане. Не си разваляй апетита със сладкото е най-вредното клише, разпространено масово сред българските домакини и майки за див ужас на нацията.
Храните могат и не могат да бъдат смесвани като това става при точно определени условия. Основно зависим фактор за това е капацитета и начина на храносмилане в храносмилателната система на 5-тте основни вида хранителни вещества - мазнини, скорбяла, захари, киселини и белтъчини. Съществуват само 4 разрешени комбинации от хранителни вещества, които не причиняват храносмилателни проблеми. Това са белтъци и мазнини ( естествената комбинация на хранителни вещества в почти всеки вид месо), мазнини и скорбяла, мазнини и киселини и захари и киселини.
Според своя състав и комбинация, храната може да бъде както лекарство от най-висш порядък и сила, така и да бъде отрова, източник на токсини и дори на алергия и смърт. Именно от нашия съзнателен избор на храна без да бъде самия той вманиачен, от спокойното хранене без стрес и от липсата на храносмилателни проблеми, може да зависи превръщането на храната или в жизнена енергия и здраве, или в отрова и проблем, а дори и смърт.
Разрешени комбинации също са тези между киселини и мазнини, киселини и захари, скорбяла и мазнини,
Киселини и киселини, скорбяла и скорбяла, белтъци и белтъци, мазнини и мазнини и захари и захари са не винаги подходящи за съчетаване особено ако са в равни пропорции.
В такъв случай кой е най подходящия вид храна - безспорно най-идеалната форма е еднообразната или комбинираната в правилни пропорции храна, според съдържанието на отделните хранителни вещества в тях. Това съчетание трябва да отговаря на нормите и капацитета на физиологичните норми на храносмилатения процес.
От гледна точка на еволюционното развитие днес науката приема, а така също и самата палеонтология, че човек е растителнояден. Редукцията на кучешките зъбир която не се забелязва при нито един хищнически род животни е строго характерна за човешкия вид. Нещо повече - в далечното геологическо минало от времето на самата поява на човешкия вид, той е бил плодояден както и много видове примати по света. Зъбните редици на човек са построени в плътни контакти на зъбите един до друг, което е строго характерно за растителноядните типове в животинския свят. Следователно храносмилателната човешка система е приспособена да преработва основно храни от растителен произход и още по точно плодове.Разбира се ниската калоричност на тази храна не бива да безпокои, тъй като човек може да има и тенденция към всеядност точно както този дигестивен тип се наблюдава при мечката.
Какво е ортодигестията - това е храносмилане, което изцяло се подчинява на физиологичните норми и физиологичните закони приложени за храносмилателната система на човека. При този начин на хранене не се очакват никакви диспептични явления.
Кои тогава са най-подходящите храни за човека? Както видяхме в исторически план най-подходящи за храносмилането на човека са плодовете на първо място и зеленчуците на второ място. Мазнините добавени към храната по естествен път забавят перисталтиката на стомаха и червата, тъй като за тяхното храносмилане се изиква най-много време. Присъствието на мазнини в месото дава възможност за още по-ефективно храносмилане и усвояване на белтъчините, какъвто процес естествено се наблюдава при консумацията на месо. За жалост обаче тази комбинация е най-малко препоръчваната, тъй като е най калорична и води до най-голямо и продължително задържане на белтъчините в тънките черва и колона, което е предпоставка за гниене, ферментация и вътрешна интоксикация от естествената микрофлора в колона.
Съществуват обаче и някои още по трудно смилаеми храни и това са мидите, някои видове морски деликатеси, фъстъците, някои видове гъби, някои видове масла и мазнини.
Нужно е да се уточни, че земеделието е далеч по-младо от самото човечество и възниква в резултат на икономически и политически причини, в резултат на развитието на определени човешки цивилизации, тясно свързано с изхранването на големи маси от хора, концентрирани на гъсто в определен географски район на благоприятни климатични и географски условия. Следователно скорбелните храни са вторични и неприсъщи за основното меню на човека, но за сметка на това водят до бързо засищане, поради способността си да набъбват във водна среда или при подходящи условия на приготвяне - имат висока калорична стойност, но поради естествената непригодност на човешката храносмилателна система към скорбелни храни, често се наблюдават дигестивни и диспептични проблеми като ферментация на получените от скорбялата прости захари и дизахариди особено при обилно напълване на стомаха, когато средната и най-горна част на стомаха остава несмесена и без контакт със солната киселина и стомашния сок. Ето защо по прието и удачно е сладките ордьоври да бъдат приемани преди основните ястия, отколкото приемането на десерти в края на храненето - това именно затруднява самия храносмилателен процес.

Ресторантите с ортодигестивно хранене днес са блян, но утре ще са хит и модерно биснес решение.
Ортодигестивното хранене изисква да се знае типа на храната според съдържанието и преобладаването на различните хранителни вещества. Така например според своето хранително съдържание доматът е кисела храна, а авокадото е храна богата на мазнини и белтъчини с преобладаване на мазнините. Месото, рибата, сиренето, хлябът, ядките, бобовите храни, както и зеленчуците с млечна киселина като марина(например кисели краставици, мариновани лукови глави, кисело зеле) са киселинно образуващи храни, докато плодовете, картофите, зеленчуците и млякото без млечните деривати са основообразуващи храни.
Докато газовете без миризма не издават дигестивни проблеми и сериозни диетни грешки, то газовете  с остра миризма крият рискове за здравето и са белег за интестинална и колонна ферментация. Амините в колона при разграждането на белтъците могат да са повод за интоксикация на мозъка и главоболие, въпреки дейността на хепара.

Лоши хранителни комбинации

Белтъци със скорбяла - например хляб със сирене, пиле с ориз, месо с картофи, спагети със сирене, юфтета с пържени картофи.
Защо това е лоша комбинация? На белтъците им е неоходимо много по-дълъг престой в стомаха,за  да бъдат подложени на действието на естествения ензим пепсин в стомаха, което създава условие за ферментацията на захарите в стомаха, образуването на газове и лошо храносмилане с отделянето на токсини. 

Хранителни комбинации на скорбяла със захари - например филия или бисквита с конфитюр, хляб с мед, кекс със стафиди, пасти, вафли, торти, сладкиши.
Защо това е лоша комбинация? Комбинацията на прости и сложни захари е носител на извънредна калорийна стойност, което изисква тяхното бързо изразходване, тъй като в противен случай те се превръщат директно в мастни резервни вещества в черния дроб. На скорбялата и е нужно много повече време за смилане и поради тази причина  простите захари могат да започнат ферментация още от самото начало на престоя си в стомаха. Подобна комбинация в природата не съществува - нито един естествен хранителен източник не съдържа комбинацията прости и сложни захари, тъй като едните предоставят взрив от хранителна енергия като меда например, а сложните заХАРИ са форма на блокиране и запасяване на енергията при неблагоприятни условия.

Комбиниране на скорбяла със киселини - например - спагети с домати, хляб с домати, ориз с домати, хляб с ябълка, ориз с кисели краставици, маринована херинга с пържени картофи, картофи и кисели краставици, кисело зеле с картофено пюре, картофи със сос винегрет, квасен хляб.
Защо това е лоша комбинация? Киселините са най-големия враг на смилането на сложните захари, тъй като блокират каталитичните способности на ензима птиалин в слюнката, който започва да смила скорбялата още в устната кухина -този феномен е лесно проверим с дъвченето продължително време на коричка хляб в резултат на което езика усеща чувство на сладост. Тази проба е и доказатество за това колко е вредно бързото хранене и колко е полезно продължителното дъвчене. Достатъчна е една единствена чаша кола, която съдържа фосфорна киселина, за да затрудни и влоши храносмилането на погълнатия с храната хляб и да доведе до неговата стомашна и чревна ферментация. Киселините както например доматите добавени към спагетите като спагети със сос помодоро водят до повишена стомашна киселинност, до блокиране на остатъчното действие на птиалина в стомаха, до забавяне на стомашната перисталтика, което удължава престоя на храната в него, забавя смесването на храната и създава условия за ферментация на скорбялата в централната несмесена със стомашен сок и солна киселина стомашна каша и скорбяла. Това на свой ред пречи на стабилизацията на получените прости захари от разградените от птиалина скорбелни макромолекули като тази стабилизация се осъществява от молекулите на солната киселина. От своя страна нестабилизираните от солната киселина захари са подложени на по-бърза ферментация, докато стабилизираните с киселина прости захари са предпазени от процеса на ферментация. Следователно повишената стомашна киселинност намалява стомашните съкращения, удължава времето за престой в стомаха,  намалява действието на пепсина за разграждането на глутена като част от скорбелните зърнени храни - неотменна част от храната на съвременния човек и изцяло блокира остатъчното действие на птиалина в стомаха в резултат на повишената киселинност. Особено голям враг и същевременно улеснител на ферментацията е поемането на голяма порция храна с издуването на стомаха, което още повече засилва изброените процеси и действа в посоката на ферментацията на захарите в стомаха и червата.

Комбинирането на белтъци и киселини - например месо с кисели кратавици или кисело зеле, пиле с ананас, сирене с горчица, кремвирш или наденица в кисело зеле, риба с мариновани в оцет лукови глави. Киселините намаляват каталитичния капацитет на пепсина и водят до по-дългото задържане на месото в храносмилателната система с последваща ферментация на аминокиселините, която е свързана с най-голям риск от вътрешна ендогенна интоксикация в резултат на неправилно хранене.

Комбиниране на мазнини със захари - например авокадо със сладък плод, ядки със сладък плод, сирене с комфитюр, шоколад, марципан.
Мазнините забавят както стомашната, така и чревната перисталтика. Това затруднява стабилизацията на простите захари в процеса на смилане от стомашната киселина и създава условия за тяхната ендогенна ферментация.

Комбиниране на бетъци и захари - например месо с плодове, месо със сладък сос, риба с плодове, сладък десерт след белтъчна храна.

Комбинацията на мляко със плодове и зеленчуци също е проблематична.

Също неподходящи са комбинациите на бекон с яйца, яйце с мляко, сирене с ядки, месо със сирене. едновременото готвене с мас, олио и маргарин.

Някои подходящи комбинации -хляб с масло, хляб с авокадо, спагети с масло или зехтин, задушени картофи и ориз, но не и ориз със зеленчуци, кисело мляко с мед или плод, белтъци с нискоскорбялна храна като алабаш, тиква и зелен фасул.
Плодовете могат да се съчетават без проблеми на пропорциите с други плодове.

Газираните напитки увеличават киселинността на слюнката и затрудняват разграждането на скорбялата от ензима птиалин. Затова не е допустима комбинацията на скорбяла с киселини като спагети с доматен сос.
Киселините приети заедно с белтъци могат да увеличат общата киселиност на стомашния сок и да блокират разграждането и действието на пепсина - основен ензим за разграждане на белтъците в стомаха.

Комбинирането на ХРАНИТЕ НЕ ПОМАГА ПРИ ХРОНИЧНИ И ОРГАНИЧНИ ПРОБЛЕМИ ИЛИ СЛАБА ХРАНОСМИЛАТЕЛНА СИСТЕМА.
Плодовете трябва да бъдат консумирани преди, а не след хранене, когато могат да бъдат облени със стомашен сок и няма да претърпят ферментация още при престоя си в стомаха. Приемът на киселини блокира стомашната перисталтика и повишава рН на стомашния сок, но техния ограничен и минимален прием с мазнини катализира разграждането на последните. Колкото по-малко и многократни са храненията, толкова по незатруднено е храносмилането.Източник провокирал разсъжденията ми - основни принципи на разделното хранене от Ян Драйз

Един от основните фактори за липсата на чревна диспепсия е липсата на обстипация. Това може да бъде постигнато с четири основни механизма:
1. Внос на достатъчни за организма количества течности.
2. Внос на достатъчно количество естествени баластни вещества.
3. Употреба на плодове и зеленчуци, които не са подложени на механична обработка по отстраняване на кората им. Беленето на плодовете и зеленчуците лишава организма от естествени фибри, подобряващи храносмилането.
4. При хора с вече установена обстипация или запек е валиден следния подход - употреба на вода непосредствено и заедно с плодове с висока захарност - круши, сливи, череши, сини сливи, грозде, праскови. Така плодовите захари създават хиперосмоларен разтвор, пречат на пълната резорбция на течности в стомаха, а водата допълнително затруднява чревната резорбция на захари. Настъпва хиперосмоларен чревен ефект с увличане на повече течности в чревното съдържимо. Ако приемето първо плодове, а след 20 мин това вода, ефектът няма да е същия. Ако първо приемете вода, а след 20 мин плодове - ефекта с хиперосмоларитета е нулев, тъй като стомашната лигавица вече е смукала течността. 
http://www.youtube.com/watch?v=4lWxN3hmVfg





 












Гласувай:
11
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. anonimen65 - i kakvo sega
23.12.2013 23:56
tsialata starovremska balgarska kunai e vredna?kak sa bili dalgoletnitsi predi sotsializma?samo ednoto kiselo mliako edva li e moglo da prebori vsichko tova.moje bi fizicheskia trud si e kazval dumata togava.
цитирай
2. apollon - точно така
25.12.2013 11:45
точно така
цитирай
3. teramilia - напиши конкретно подходящите к...
23.12.2014 08:47
напиши конкретно подходящите комбинации-макар че знам какво трябва-движение,работа и простота в начина на живот и хранене-ама днес нещата са се променили и трябва да се приспособяваме някак


цитирай
4. apollon - Много хубав въпрос Терамилия
23.12.2014 13:55
Първо имате много хубаво име - някой добър човек очевидно ви го е измислил, за да ви прави то по-щастлива. Второ - задавате много хубав въпрос.
Считам обаче, че съм отговорил на този въпрос в един от пасажите на статията:

Съществуват само 4 разрешени комбинации от хранителни вещества, които не причиняват храносмилателни проблеми. Това са белтъци и мазнини ( естествената комбинация на хранителни вещества в почти всеки вид месо), мазнини и скорбяла, мазнини и киселини и захари и киселини.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 9910596
Постинги: 5171
Коментари: 10004
Гласове: 17808
Архив
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930