Постинг
20.09.2011 21:47 -
Келтският бог Цернунос и връзката му с Аполон Кaрнeйос
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 8225 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 14.04.2012 14:09
Прочетен: 8225 Коментари: 6 Гласове:
10
Последна промяна: 14.04.2012 14:09
Цернунос е келтско божество на рогатия добитък и плодородието. Името му е известно от две епиграфски сведения - едното върху лодкарски каменен стълб в Лутеция и едно върху метална плоча на келтското племе тревери в Люксембург, където се четеДео Ceruninco. Името е близко до латинското cornu - рог, гр.κέρας gen. κέρᾱτος - рог. Гръцкият граматик Хезихий Александрийски съобщава, че келтите в Галатия притежавали военен рог с името κάρνυξ.
Името на божеството Cernunnos ясно доказва изказаната теза за римската столица Карнунтум, специално изложена в едноименен постинг.
Пет божества покровителстват животновъдството в древността - това са Аполон, Артемида, Хермес, Пан и Карн. В последствие култа на Карн преминава и се слива с култовете на боговете Пан и Аполон. В резултат на това възниква локалното божество Аполон Карнейски в Акарнания, което се разпространява широко в Панония, заради миграцията на един от римските легиони в областта, който е посветен в култа на Аполон и заради добре развитото земеделие и скотовъдство на провинцията. Цернунос, Карн и Пан не са независими божества в Европа - те се явяват заети от санскритската култура, където същия божествен персонаж се открива като бог Pashupati. В превод името означава господар на животните. Българската дума паша е свързана с това наименование и има санкритски произход, като в превод на български означава храна за тревопасни животни. Налице е разлика между индуското божество, което в началото е протектор на кравите, а по-късно станал господар на всички животни, докато европейските божества протектори на всички тревопасни и хищни животни, птици и риби са взаимствани на един по-късен етап. В резултат на това Пашупати се изобразява с рога на крава или воден бивол, докато Пан и Цернунос са съответно с кози и еленови рога.
От Акарнания култа към Аполон Кернайос проникнал във вътрешността на Балканите и чак до Панония, а оттам се разпространил в земите на келтите посредством широките предели на Римската империя. От келтската променя в епохата на ранното средновековие на Карнейос в Карнунос (Карнунтус) и Цернунос възниква наследената в българския език дума сърна, макар думата да се извежда от друг келтски произход: келт. *karwo- „сърна“ (гал. ЛИ Caruus, ст.-уелс. caru, корн. caruu cervus, брет. caru) от ие. *k^еrh2-ueh2, букв. „рогато животно“ Автор: Д.Георгиев-Даков
Сходен пост
http://apollon.blog.bg/izkustvo/2011/04/02/myrtviiat-rimski-grad-karnuntum.721506
Изображение на Бог Цернунос
Келтска монета от Петерсфилд
Статуетка на жена от Британия
Стела с изображение на Пан като отдясно стои Аполон, а отляво е бог Хермес - божествата, които покровителстват животновъдството.
http://www.youtube.com/watch?v=VkIePVFaqxw
http://www.youtube.com/watch?v=oXODSzzhBYE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iCgpgzVRe2g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DTzFbGibHg4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2b0V6uVfFDI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J31syKJImpw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Xeefnpq3ZPw
http://www.youtube.com/watch?v=z8EcUpdNro8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=plJJ6nMykAE
http://www.youtube.com/watch?v=cIJmgYLg7_A&feature=relmfu
Шива Отливъчен печат с образа на Пашупати - божеството е изобразено с копита, вместо с ръце. Друг важен елемент е, че божеството е представено с три лица.
Актеон във външното проявление на Цернунос
Съпоставка с изображения на Аполон
Аполон и Артемида - рисунка върху античен съд
Херакъл и Аполон в битка - theoi
Аполон и Артемида - Лувъра
Артемида държи жертвен елен(респ. сърнец) пред колесницата на Аполон и музите в тяхна чест.
Монета на племето дерони с надпис Дероникон
Asclepios Zylmysdrienos
Артемида яздеща елен - оброчна плочка от Садина, Поповско
Под фигурата на яздещата Артемида се чете Партенинос, което означава "девствената Артмида". Прави впечатление особено интересното съчетание между буквите п,т и р в една обща графема, хибридна между всички тях. Девствеността и чистотата на богинята била сигурна гаранция за успешен и богат улов.
Името на божеството Cernunnos ясно доказва изказаната теза за римската столица Карнунтум, специално изложена в едноименен постинг.
Пет божества покровителстват животновъдството в древността - това са Аполон, Артемида, Хермес, Пан и Карн. В последствие култа на Карн преминава и се слива с култовете на боговете Пан и Аполон. В резултат на това възниква локалното божество Аполон Карнейски в Акарнания, което се разпространява широко в Панония, заради миграцията на един от римските легиони в областта, който е посветен в култа на Аполон и заради добре развитото земеделие и скотовъдство на провинцията. Цернунос, Карн и Пан не са независими божества в Европа - те се явяват заети от санскритската култура, където същия божествен персонаж се открива като бог Pashupati. В превод името означава господар на животните. Българската дума паша е свързана с това наименование и има санкритски произход, като в превод на български означава храна за тревопасни животни. Налице е разлика между индуското божество, което в началото е протектор на кравите, а по-късно станал господар на всички животни, докато европейските божества протектори на всички тревопасни и хищни животни, птици и риби са взаимствани на един по-късен етап. В резултат на това Пашупати се изобразява с рога на крава или воден бивол, докато Пан и Цернунос са съответно с кози и еленови рога.
От Акарнания култа към Аполон Кернайос проникнал във вътрешността на Балканите и чак до Панония, а оттам се разпространил в земите на келтите посредством широките предели на Римската империя. От келтската променя в епохата на ранното средновековие на Карнейос в Карнунос (Карнунтус) и Цернунос възниква наследената в българския език дума сърна, макар думата да се извежда от друг келтски произход: келт. *karwo- „сърна“ (гал. ЛИ Caruus, ст.-уелс. caru, корн. caruu cervus, брет. caru) от ие. *k^еrh2-ueh2, букв. „рогато животно“ Автор: Д.Георгиев-Даков
Сходен пост
http://apollon.blog.bg/izkustvo/2011/04/02/myrtviiat-rimski-grad-karnuntum.721506
Изображение на Бог Цернунос
Келтска монета от Петерсфилд
Статуетка на жена от Британия
Стела с изображение на Пан като отдясно стои Аполон, а отляво е бог Хермес - божествата, които покровителстват животновъдството.
http://www.youtube.com/watch?v=VkIePVFaqxw
http://www.youtube.com/watch?v=oXODSzzhBYE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iCgpgzVRe2g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DTzFbGibHg4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2b0V6uVfFDI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J31syKJImpw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Xeefnpq3ZPw
http://www.youtube.com/watch?v=z8EcUpdNro8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=plJJ6nMykAE
http://www.youtube.com/watch?v=cIJmgYLg7_A&feature=relmfu
Шива Отливъчен печат с образа на Пашупати - божеството е изобразено с копита, вместо с ръце. Друг важен елемент е, че божеството е представено с три лица.
Актеон във външното проявление на Цернунос
Съпоставка с изображения на Аполон
Аполон и Артемида - рисунка върху античен съд
Херакъл и Аполон в битка - theoi
Аполон и Артемида - Лувъра
Артемида държи жертвен елен(респ. сърнец) пред колесницата на Аполон и музите в тяхна чест.
Монета на племето дерони с надпис Дероникон
Asclepios Zylmysdrienos
Артемида яздеща елен - оброчна плочка от Садина, Поповско
Под фигурата на яздещата Артемида се чете Партенинос, което означава "девствената Артмида". Прави впечатление особено интересното съчетание между буквите п,т и р в една обща графема, хибридна между всички тях. Девствеността и чистотата на богинята била сигурна гаранция за успешен и богат улов.
РУСОФИЛИТЕ ТРЯБВА ДА ГО ПРЕГЛЪТНАТ – ТЕХ...
Как ще изглежда Европа през 2100 г. (или...
Бог да прости загиналите руснаци, но сам...
Как ще изглежда Европа през 2100 г. (или...
Бог да прости загиналите руснаци, но сам...
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
get -
- :)))) - Ще почакаме за допълнителните ви разяснения по темата уважаеми Аполон !
21.09.2011 04:40
21.09.2011 04:40
- Междувременно да ви попитам ?
а/ кога най-рано можем да датираме появата на този Бог Цернун (?)
б/ индийският Пашупати, защо е с три лица (?)
в/ този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
г/ може ли да се приеме, че посоченият от Чадуик надпис в "линеар Б"(микена), с изписване "Аполон Пайаво" има отношение към бог Аполон(гръцкият) (?)
Не искам да злоупотребявам с вас, предвид уважанието ми - затова ви поставям още един, но не последен въпрос - Този бог отвремето на "старите" гърци ли е, или от по-ранен период ... преди те да се появят, като народ на историческата сцена ?!! :((
- Още веднъж с уважение !
от Гет ктист
цитирайа/ кога най-рано можем да датираме появата на този Бог Цернун (?)
б/ индийският Пашупати, защо е с три лица (?)
в/ този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
г/ може ли да се приеме, че посоченият от Чадуик надпис в "линеар Б"(микена), с изписване "Аполон Пайаво" има отношение към бог Аполон(гръцкият) (?)
Не искам да злоупотребявам с вас, предвид уважанието ми - затова ви поставям още един, но не последен въпрос - Този бог отвремето на "старите" гърци ли е, или от по-ранен период ... преди те да се появят, като народ на историческата сцена ?!! :((
- Още веднъж с уважение !
от Гет ктист
този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
Нали точно за това е статията
цитирайНали точно за това е статията
Без да адресирам конкретно този коментар, трябва да се подчертае, че изключително противния комплексиран български шовинизъм отрича нацяло влиянието на Рим и Запада върху българската култура и език. Преди да дойдат българите в Мизия, това е изцяло романизирана територия в продължение на 300 години латинско, и още 350 години ромейско влияние. Българите наследяват тази култура и не следва да се срамуват от нея.
цитирайПротивен е този български, сръбски, румънски и албански шовинизъм, който представя света като започнал от тези народи, без да си дава сметка за сложността на историческите явления. Поздрави - не съм от село като вас. И шовинизмът не е родолюбие. Подкрепям родолюбието, не шовинизма.
цитирайapollon написа:
Противен е този български, сръбски, румънски и албански шовинизъм, който представя света като започнал от тези народи, без да си дава сметка за сложността на историческите явления. Поздрави - не съм от село като вас. И шовинизмът не е родолюбие. Подкрепям родолюбието, не шовинизма.
- Може би предизвикателно прозвучах с въпросите си ?
- Исках просто да подскажа, че това което, приемаме за един бог Аполон е триединен ипостаз на божествени(природни) сили ?! - В тях е заложена идея за умираща и възраждащата се природа ... умиращият и възкръсващ бог !!
- Тази сложна религиозно-мистерийна доктрина не произхожда от гърци или римляни(много по-стара е !) ... те я заемат и съответно профанизират !
- С риск да ме обвините, в греховете на мосю Шовен(?) ще ви цитирам една песен-наричане, която до късно се е пеела от българските ергени докато са хвърляли запалени стрели в дворовете на изгорите си :
1 Ората копата,
дай ми чичо момата,
да я водя из дол в дол,
да й сека фурка,
да ми дава...
2 Кур, кур, дядо господи,
това е за твое здраве
3 Кур, кур, мили татко,
това е за твое здраве !
Родителите на момите и на ергените пък не отправят нито един упрек към едните и към другите за неприличното държане и цинизмите на ергените. Те не вземат и никакви мерки да запретят обичая..."
- Тези местни традиции у нашето население уважаеми Аполон, според мен водят началото си от много древни времена . От епоха предхождаща, римляни и гърци ... поне от времето на крито-минойската култура, която е от тук ... причерноморие и източно средиземноморие !!
- С уважение !
от Гет ктист
no comment
цитирайТърсене