Постинг
20.09.2011 21:47 -
Келтският бог Цернунос и връзката му с Аполон Кaрнeйос
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 8223 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 14.04.2012 14:09
Прочетен: 8223 Коментари: 6 Гласове:
10
Последна промяна: 14.04.2012 14:09
Цернунос е келтско божество на рогатия добитък и плодородието. Името му е известно от две епиграфски сведения - едното върху лодкарски каменен стълб в Лутеция и едно върху метална плоча на келтското племе тревери в Люксембург, където се четеДео Ceruninco. Името е близко до латинското cornu - рог, гр.κέρας gen. κέρᾱτος - рог. Гръцкият граматик Хезихий Александрийски съобщава, че келтите в Галатия притежавали военен рог с името κάρνυξ.
Името на божеството Cernunnos ясно доказва изказаната теза за римската столица Карнунтум, специално изложена в едноименен постинг.
Пет божества покровителстват животновъдството в древността - това са Аполон, Артемида, Хермес, Пан и Карн. В последствие култа на Карн преминава и се слива с култовете на боговете Пан и Аполон. В резултат на това възниква локалното божество Аполон Карнейски в Акарнания, което се разпространява широко в Панония, заради миграцията на един от римските легиони в областта, който е посветен в култа на Аполон и заради добре развитото земеделие и скотовъдство на провинцията. Цернунос, Карн и Пан не са независими божества в Европа - те се явяват заети от санскритската култура, където същия божествен персонаж се открива като бог Pashupati. В превод името означава господар на животните. Българската дума паша е свързана с това наименование и има санкритски произход, като в превод на български означава храна за тревопасни животни. Налице е разлика между индуското божество, което в началото е протектор на кравите, а по-късно станал господар на всички животни, докато европейските божества протектори на всички тревопасни и хищни животни, птици и риби са взаимствани на един по-късен етап. В резултат на това Пашупати се изобразява с рога на крава или воден бивол, докато Пан и Цернунос са съответно с кози и еленови рога.
От Акарнания култа към Аполон Кернайос проникнал във вътрешността на Балканите и чак до Панония, а оттам се разпространил в земите на келтите посредством широките предели на Римската империя. От келтската променя в епохата на ранното средновековие на Карнейос в Карнунос (Карнунтус) и Цернунос възниква наследената в българския език дума сърна, макар думата да се извежда от друг келтски произход: келт. *karwo- „сърна“ (гал. ЛИ Caruus, ст.-уелс. caru, корн. caruu cervus, брет. caru) от ие. *k^еrh2-ueh2, букв. „рогато животно“ Автор: Д.Георгиев-Даков
Сходен пост
http://apollon.blog.bg/izkustvo/2011/04/02/myrtviiat-rimski-grad-karnuntum.721506
Изображение на Бог Цернунос
Келтска монета от Петерсфилд
Статуетка на жена от Британия
Стела с изображение на Пан като отдясно стои Аполон, а отляво е бог Хермес - божествата, които покровителстват животновъдството.
http://www.youtube.com/watch?v=VkIePVFaqxw
http://www.youtube.com/watch?v=oXODSzzhBYE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iCgpgzVRe2g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DTzFbGibHg4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2b0V6uVfFDI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J31syKJImpw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Xeefnpq3ZPw
http://www.youtube.com/watch?v=z8EcUpdNro8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=plJJ6nMykAE
http://www.youtube.com/watch?v=cIJmgYLg7_A&feature=relmfu
Шива Отливъчен печат с образа на Пашупати - божеството е изобразено с копита, вместо с ръце. Друг важен елемент е, че божеството е представено с три лица.
Актеон във външното проявление на Цернунос
Съпоставка с изображения на Аполон
Аполон и Артемида - рисунка върху античен съд
Херакъл и Аполон в битка - theoi
Аполон и Артемида - Лувъра
Артемида държи жертвен елен(респ. сърнец) пред колесницата на Аполон и музите в тяхна чест.
Монета на племето дерони с надпис Дероникон
Asclepios Zylmysdrienos
Артемида яздеща елен - оброчна плочка от Садина, Поповско
Под фигурата на яздещата Артемида се чете Партенинос, което означава "девствената Артмида". Прави впечатление особено интересното съчетание между буквите п,т и р в една обща графема, хибридна между всички тях. Девствеността и чистотата на богинята била сигурна гаранция за успешен и богат улов.
Името на божеството Cernunnos ясно доказва изказаната теза за римската столица Карнунтум, специално изложена в едноименен постинг.
Пет божества покровителстват животновъдството в древността - това са Аполон, Артемида, Хермес, Пан и Карн. В последствие култа на Карн преминава и се слива с култовете на боговете Пан и Аполон. В резултат на това възниква локалното божество Аполон Карнейски в Акарнания, което се разпространява широко в Панония, заради миграцията на един от римските легиони в областта, който е посветен в култа на Аполон и заради добре развитото земеделие и скотовъдство на провинцията. Цернунос, Карн и Пан не са независими божества в Европа - те се явяват заети от санскритската култура, където същия божествен персонаж се открива като бог Pashupati. В превод името означава господар на животните. Българската дума паша е свързана с това наименование и има санкритски произход, като в превод на български означава храна за тревопасни животни. Налице е разлика между индуското божество, което в началото е протектор на кравите, а по-късно станал господар на всички животни, докато европейските божества протектори на всички тревопасни и хищни животни, птици и риби са взаимствани на един по-късен етап. В резултат на това Пашупати се изобразява с рога на крава или воден бивол, докато Пан и Цернунос са съответно с кози и еленови рога.
От Акарнания култа към Аполон Кернайос проникнал във вътрешността на Балканите и чак до Панония, а оттам се разпространил в земите на келтите посредством широките предели на Римската империя. От келтската променя в епохата на ранното средновековие на Карнейос в Карнунос (Карнунтус) и Цернунос възниква наследената в българския език дума сърна, макар думата да се извежда от друг келтски произход: келт. *karwo- „сърна“ (гал. ЛИ Caruus, ст.-уелс. caru, корн. caruu cervus, брет. caru) от ие. *k^еrh2-ueh2, букв. „рогато животно“ Автор: Д.Георгиев-Даков
Сходен пост
http://apollon.blog.bg/izkustvo/2011/04/02/myrtviiat-rimski-grad-karnuntum.721506
Изображение на Бог Цернунос
Келтска монета от Петерсфилд
Статуетка на жена от Британия
Стела с изображение на Пан като отдясно стои Аполон, а отляво е бог Хермес - божествата, които покровителстват животновъдството.
http://www.youtube.com/watch?v=VkIePVFaqxw
http://www.youtube.com/watch?v=oXODSzzhBYE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iCgpgzVRe2g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DTzFbGibHg4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2b0V6uVfFDI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J31syKJImpw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Xeefnpq3ZPw
http://www.youtube.com/watch?v=z8EcUpdNro8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=plJJ6nMykAE
http://www.youtube.com/watch?v=cIJmgYLg7_A&feature=relmfu
Шива Отливъчен печат с образа на Пашупати - божеството е изобразено с копита, вместо с ръце. Друг важен елемент е, че божеството е представено с три лица.
Актеон във външното проявление на Цернунос
Съпоставка с изображения на Аполон
Аполон и Артемида - рисунка върху античен съд
Херакъл и Аполон в битка - theoi
Аполон и Артемида - Лувъра
Артемида държи жертвен елен(респ. сърнец) пред колесницата на Аполон и музите в тяхна чест.
Монета на племето дерони с надпис Дероникон
Asclepios Zylmysdrienos
Артемида яздеща елен - оброчна плочка от Садина, Поповско
Под фигурата на яздещата Артемида се чете Партенинос, което означава "девствената Артмида". Прави впечатление особено интересното съчетание между буквите п,т и р в една обща графема, хибридна между всички тях. Девствеността и чистотата на богинята била сигурна гаранция за успешен и богат улов.
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
get -
- :)))) - Ще почакаме за допълнителните ви разяснения по темата уважаеми Аполон !
21.09.2011 04:40
21.09.2011 04:40
- Междувременно да ви попитам ?
а/ кога най-рано можем да датираме появата на този Бог Цернун (?)
б/ индийският Пашупати, защо е с три лица (?)
в/ този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
г/ може ли да се приеме, че посоченият от Чадуик надпис в "линеар Б"(микена), с изписване "Аполон Пайаво" има отношение към бог Аполон(гръцкият) (?)
Не искам да злоупотребявам с вас, предвид уважанието ми - затова ви поставям още един, но не последен въпрос - Този бог отвремето на "старите" гърци ли е, или от по-ранен период ... преди те да се появят, като народ на историческата сцена ?!! :((
- Още веднъж с уважение !
от Гет ктист
цитирайа/ кога най-рано можем да датираме появата на този Бог Цернун (?)
б/ индийският Пашупати, защо е с три лица (?)
в/ този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
г/ може ли да се приеме, че посоченият от Чадуик надпис в "линеар Б"(микена), с изписване "Аполон Пайаво" има отношение към бог Аполон(гръцкият) (?)
Не искам да злоупотребявам с вас, предвид уважанието ми - затова ви поставям още един, но не последен въпрос - Този бог отвремето на "старите" гърци ли е, или от по-ранен период ... преди те да се появят, като народ на историческата сцена ?!! :((
- Още веднъж с уважение !
от Гет ктист
този бог има ли връзка с бог Аполон "Карнеус", който се е чествал, като част от орфическите мистерии в най-стара Атина (?)
Нали точно за това е статията
цитирайНали точно за това е статията
Без да адресирам конкретно този коментар, трябва да се подчертае, че изключително противния комплексиран български шовинизъм отрича нацяло влиянието на Рим и Запада върху българската култура и език. Преди да дойдат българите в Мизия, това е изцяло романизирана територия в продължение на 300 години латинско, и още 350 години ромейско влияние. Българите наследяват тази култура и не следва да се срамуват от нея.
цитирайПротивен е този български, сръбски, румънски и албански шовинизъм, който представя света като започнал от тези народи, без да си дава сметка за сложността на историческите явления. Поздрави - не съм от село като вас. И шовинизмът не е родолюбие. Подкрепям родолюбието, не шовинизма.
цитирайapollon написа:
Противен е този български, сръбски, румънски и албански шовинизъм, който представя света като започнал от тези народи, без да си дава сметка за сложността на историческите явления. Поздрави - не съм от село като вас. И шовинизмът не е родолюбие. Подкрепям родолюбието, не шовинизма.
- Може би предизвикателно прозвучах с въпросите си ?
- Исках просто да подскажа, че това което, приемаме за един бог Аполон е триединен ипостаз на божествени(природни) сили ?! - В тях е заложена идея за умираща и възраждащата се природа ... умиращият и възкръсващ бог !!
- Тази сложна религиозно-мистерийна доктрина не произхожда от гърци или римляни(много по-стара е !) ... те я заемат и съответно профанизират !
- С риск да ме обвините, в греховете на мосю Шовен(?) ще ви цитирам една песен-наричане, която до късно се е пеела от българските ергени докато са хвърляли запалени стрели в дворовете на изгорите си :
1 Ората копата,
дай ми чичо момата,
да я водя из дол в дол,
да й сека фурка,
да ми дава...
2 Кур, кур, дядо господи,
това е за твое здраве
3 Кур, кур, мили татко,
това е за твое здраве !
Родителите на момите и на ергените пък не отправят нито един упрек към едните и към другите за неприличното държане и цинизмите на ергените. Те не вземат и никакви мерки да запретят обичая..."
- Тези местни традиции у нашето население уважаеми Аполон, според мен водят началото си от много древни времена . От епоха предхождаща, римляни и гърци ... поне от времето на крито-минойската култура, която е от тук ... причерноморие и източно средиземноморие !!
- С уважение !
от Гет ктист
no comment
цитирайТърсене