Постинг
10.09.2011 09:41 -
Златото на Бактрия --- The Gold of Baktria
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 13134 Коментари: 11 Гласове:
Последна промяна: 11.09.2011 16:57
Прочетен: 13134 Коментари: 11 Гласове:
13
Последна промяна: 11.09.2011 16:57
По-голямата част от експонатите са от обекта "Тиллия тепе". Оставям да разгледате златните артефакти без коментар. Така бихте могли да изцяло да се насладите на красотата на древното изкуство.
Други находки:
Кушанска монета на Канишка I с изображение на Буда със слонска глава
Други находки:
Кушанска монета на Канишка I с изображение на Буда със слонска глава
Незабавна отмяна на ЗЗДН
Искане за отстраняване на iw69 от blog.b...
История на князете на Тракия и на Кимери...
Искане за отстраняване на iw69 от blog.b...
История на князете на Тракия и на Кимери...
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
анонимен -
Стил,изящество,хармония-
10.09.2011 10:04
10.09.2011 10:04
невероятни са-уникални като изработка и усет за естетика-
просто...шедьоври на ювелирното изкуство-мерси за
изживяната естетическа наслада,Apolone!
цитирайпросто...шедьоври на ювелирното изкуство-мерси за
изживяната естетическа наслада,Apolone!
:)
цитирайопитах се да бъда актуален с котировките на златото
цитирай
4.
анонимен -
Зитицх
10.09.2011 23:36
10.09.2011 23:36
Невероятни накити, чудесно е, че в Афганистан няма иманяри, иначе сега тези уникални и безценни артефакти щяха да са в частни колекции, както многото тракийски предмети
цитирайза щастие афганистанците имат повече късмет от траките
цитирайВ това царско съкровище прозират Българския и Тракийския стил на изработка- има предмети,които са прекалено Български,а други-прекалено Тракийски,което е едно и също. Всъщност то представлява нещо като преходна фаза между "двата" стила.
цитирайВече те отрязвам - това е постинг за искуство - не е за история и исторически мнения
цитирай
8.
анонимен -
Зитицх
13.09.2011 04:32
13.09.2011 04:32
Схтапаров може би прави опит за стилистичен анализ на предметите, не виждам някакви историко-политически подтекст.
В своето най-голямо могъщество, Персийската империя е включвала и голяма часто от Балканите, вижте картата :
http://bg.wikipedia.org/wiki/Файл:Persian_Empire,_490_BC.gif
Така че е напълно естествено в тракийската култура да са дифундирали персийски елементи и поради тази причина да се забелязват прилики между бактрийски артефакти и тракийски такива.
цитирайВ своето най-голямо могъщество, Персийската империя е включвала и голяма часто от Балканите, вижте картата :
http://bg.wikipedia.org/wiki/Файл:Persian_Empire,_490_BC.gif
Така че е напълно естествено в тракийската култура да са дифундирали персийски елементи и поради тази причина да се забелязват прилики между бактрийски артефакти и тракийски такива.
точно за това щапарски не може да каже за персийското изкуство, че има чисто български стил.
Защото не е никакъв проблем някой да изплеска, че тракийските златни предмети са в персийски стил. Стига вече автохтонизъм. Стилът е общ, азиатски, взаимстван от едната и другата култури. Относно картата - това ми е известно: http://apollon.blog.bg/izkustvo/2010/10/18/trakiiskata-satrapiia-na-persiia-v-evropa-ot-515-do-479-godi.621665
цитирайЗащото не е никакъв проблем някой да изплеска, че тракийските златни предмети са в персийски стил. Стига вече автохтонизъм. Стилът е общ, азиатски, взаимстван от едната и другата култури. Относно картата - това ми е известно: http://apollon.blog.bg/izkustvo/2010/10/18/trakiiskata-satrapiia-na-persiia-v-evropa-ot-515-do-479-godi.621665
"Тракийско изкуство" е твърде претенциозно понятие! Дори е много трудно да се определят откриваните предмети у нас като тракийски. Такъв етикет с право можем да сложим на Вълчитрънското съкровище, макар че цимбалите там имат също подчертано малоазийски характер. И все пак, то чрез предполагаемата функция на предметите говори за чисто тракийски обреди от времето на микенската епоха и няколко века по-късно. Всичко останало, определено към по-късните времена е или скитско или персийско защото първообразите им се намират в тези ширини. Така например цялото Панагюрско съкровище е в типично персийски стил и персонажи от времето на Ахеменидите, независимо къде е изработено. Апликациите пък от Летнишкото съкровище са типично скитски.
Определено съм съгласен с това, че прабългарските /булгарски/ ювелирни предмети са изцяло повлияни от персийската култура и често са почти идентични със скито-сарматската, която е продължение на първата, тъй като те самите са алани, масагети и бог знае още какви. Твърдя това защото съм събрал колекция от снимки на предмети продадени в руски търгове, които не са официално известни и които ясно говорят за иранска "културна" принадлежност на булгарите. Казвам всичко това защото всяко дете си има майка и всяко изкуство - автор. Не е нужно да тръбим за "тракийско изкуство" защото това няма да ни донесе престиж, а по-скоро антипатия към българската историография. Има такова, но трябва да се определи кое е то наистина и кое е откровено, чуждо влияние. Не мисля, че липсват методи за това - имаме литература, лингвистика, религия, изкуство и археология.
цитирайОпределено съм съгласен с това, че прабългарските /булгарски/ ювелирни предмети са изцяло повлияни от персийската култура и често са почти идентични със скито-сарматската, която е продължение на първата, тъй като те самите са алани, масагети и бог знае още какви. Твърдя това защото съм събрал колекция от снимки на предмети продадени в руски търгове, които не са официално известни и които ясно говорят за иранска "културна" принадлежност на булгарите. Казвам всичко това защото всяко дете си има майка и всяко изкуство - автор. Не е нужно да тръбим за "тракийско изкуство" защото това няма да ни донесе престиж, а по-скоро антипатия към българската историография. Има такова, но трябва да се определи кое е то наистина и кое е откровено, чуждо влияние. Не мисля, че липсват методи за това - имаме литература, лингвистика, религия, изкуство и археология.
shtaparov написа:
В това царско съкровище прозират Българския и Тракийския стил на изработка- има предмети,които са прекалено Български,а други-прекалено Тракийски,което е едно и също. Всъщност то представлява нещо като преходна фаза между "двата" стила.
Ще започна с уговорката, че наистина много съжалявам. Знам, че да си наумиш нещо любопитно и да го загубиш в спор е неприятно, но както казах историческата истина е преди всичко!!!
Нито един от горните предмети не е прабългарски /булгарски/. Твърденията ви са плод на непознаване на определени стилистични разлики. Голяма част от показаните са готски, а първите, определено персийски и то от различни периоди. Виждам, че упорито искате да изкарате булгарите родственици на траките, но не е ли по-добре най-напред да разберете, кои всъщност са булгарите. Ще ви помогна малко за да не боледувате от заблуди. Булгарите са малка група надарен и амбициозен народ, клон на татарския клан - кипчаки. Тук отварям скоба: татарски е модерно понятие и не означава тюркски. "Татар - чужденец" са хората от района на Согдиана, а възможно и Бактрия, които имат изразено иранско изкуство, но поради големия ареал са създали и свое изкуство със собствени отличителни черти. Познавачите от този регион никога не бъркат българско с тюркско. Техните ювелирни предмети, като накити и гривни никога не са златни!!! Булгарите са сребърен народ. Дали си спомняте какво казва Херодот в своята "История" за масагетите, обитавали същите земи? Същото! Че те предпочитат среброто.
Много може да се говори за това, но главното беше да се спре да се говорят небивалици защото който по-рано се излекува - по-дълго ще живее! :-)
Търсене