Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.07.2011 15:12 - Откъде идва бог Харон и връзката му с египетската митология?
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 9525 Коментари: 21 Гласове:
10

Последна промяна: 01.06.2017 11:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Въпреки че нито Омир, нито Хезиод споменават Харон, някои автори предполагат, че Харон вероятно е бил в древногръцкия фолклор преди тях. Това обаче е невярно предположение. Отсъствието на божеството в съчиненията на двамата митологични законодатели е сигурно доказателство, че концепцията за култа е внесена в Древна Гърция отвън и по-специално от Египет.
Древногръцкият историк Диодор Сицилийски ни дава ценно сведение през 1 век преди Христа, че в религията на гърците Харон отсъствал, а вместо това той бил внесен от културата и митологията на Египет.  И макар това сведение да не е потвърдено от други източници, тази статия го приема за достоверно, тъй като ще бъдат изложени последователни доказателства в негова подкрепа.
На всичкото отгоре както вече ясно казахме, че Харон не е гръцко божество, то следователно името му няма гръцки произход. Етимологията на името е несъотносима с гръцката лексикална база, от друга страна теонима показва ясни индоевропейски белези на произход. Традиционно името на Харон се извежда от χαροπός, което се превежда като втренчен, остър, вцепенен и дори бляскав, яростен поглед или лице като символ и олицетворение на смъртта. Xαροποιός обаче може да сe преведе и като радостен, благ от χάρις- радостен, благ.
Налице е промяна във въшния вид на демоничния персонаж. Ако на по-ранен етап той е описван със зъл, свиреп и остър поглед, в по-късната античност неговата визия се променя на благовиден старец с неугледен и мръсен външен вид, с дълга брада. Оттук произлизат и флуктуациите в семантиката на името.
Персонажи от египетската митология близки до Харон:
В древната египетската митология Aken е покровител и пазител на лодката на име "Meseket", които извършва преноса на душите на мъртвите в подземния свят. Очевидно той остава в дълбок сън, когато той не е необходим, и трябвало да се събуди от лодкар с името Mahaf, когато на мъртвите им били необходими неговите услуги. Той обикновено е изобразяван като моряк стоящ в кърмата на папирусна лодка. Той не е във фокуса на поклонение и не е имал култов център, но е споменат на няколко пъти в Книгата на мъртвите.
Aken често е свързан с Kherty (или Cherti)- божество, което също се смята за бог на подземния свят и лодкар на мъртвите.

Mahaf е лодкар, който се придвижва с лодката, предоставена му от бог Aken и заедно са водачи към подземния свят. Той също действа като пратеник за обявяване на пристигането на царя в присъствието на бога-слънце  Ra.
Нужно е да се изяснят два основни и нови момента. От една страна едно от имената на египетския бог Акен в персонификацията му на Kherty се явява в етимологичен план пряк на аналог и прототип на гръцкото име Харон. Пръв изказва това мнение J. Hill. Така по категоричен лингвистичен път се отхвърля гръцкия произход на персонажа, но не и на името, въпреки, че самото тълкуване на името създава непреодолими и противоположни тълкувания чрез гръцката лексикална база. В следващ постинг ще бъде уточнено защо макар  взет от Египет, Харон все пак се е ползвал с гръцко име. От друга страна името несигурно е свързано с индоевропейския кар - каменен, скален и от тук е тълкованието за каменното изражение на лодкаря като едно от олицетворенията на смъртта. В етруската религия теонима навлиза от гърците като Харун с инскрипционен вариант ΨAPY. Името Харон е близко и до индоевропейския корен *kep  със значение тъмен, черен, подземен. Този корен се доближава до имената на тракийските божества на подземното царство Аксиокерсос и Аксиокерса, съдържащи същия индоевропейски корен.  Това е и възможно доказателство за генетичните връзки между тракийските божества и божествата на Египет, чието свързващо звено са тесните културните, търговски и религиозни контакти между хетите и египтяните от една страна и на между хетите и траките от друга. Автор: Д. Георгиев-Даков (About the egypt relations of greek god  Charon)

Този конкретен случай показва компилативната същност на старогръцката митология и че много нейни персонажи са заети от египетски, тракийски, семитски, хетски, фригийски и персийски божества. Като своеобразен пример можем да посочим чудовището Химера, чийто първообраз се намира много-по-рано още в Хетското царство, за което ясно говори и приложения първообраз на хетската Прото-Химера.

Kharon (Charon), the ferryman of the dead, first appears in the lost epic of the Minyad, ponting souls across the Akherousian Mere in a skiff.
"Charon, the Ferryman of the Dead," by Francis A. Sullivan. The Classical Journal, Vol. 46, No. 1 (Oct., 1950), pp. 11-17.
"The Ferryman and His Fee: A Study in Ethnology, Archaeology, and Tradition," by L. V. Grinsell. Folklore, Vol. 68, No. 1 (Mar., 1957), pp. 257-269.

Museum of Anatolian Civilizations - Hittite Chimera from Karkemish
image
Charon- Musei Vaticani 1-st century
image
Слънчевата лодка от гробница номер KV9
image
image
Лодкар управлява фараонска лодка
image
Облечен в бяло мъртвец върху лодката на бога на слънцето оличетворен от Феникс(ибис).
image
Мъртвец качен на лодката на бога на слънцето в нейния нощен курс от дясно наляво са изобразени Изис и друг божества на мрака. Мъртвият е представен в типичната му роля на слуга, изпълнявайки задълженията на лодкар.
image
Лодка на богинята Изис
image
image
Египетски майстори дърводелци оформят плавателен съд.
image
Изключително ценно изображение за пренос на камъни по река Нил за строителни цели.
image
image
image

image
imageimage


Изображение от етруска ваза с инскрипцията ΨAPYimage

Ето и някои антични египетски скарабеи намерени по българските земи с любезното съдействие на Галахад, който направи тази статия по разнообразна. Едно дребно уточнение - скарабеите не се срещат на Балканите.

imageimage

Античен скарабей от Созопол
image
Огърлица със скарабей намерена в Смолян.

Граматическа схема за името Харон
 
Nominative Charōn Charont
Genitive Charontis, Charontos (greek_1), Charonteōs (greek_2), Charontī (greek_3), Charontōs (greek_4) Charontum, Charontōn (greek_1)
Dative Charontī, Charontō (alt_form_2), Charonti (alt_form_3) Charontibus
Accusative Charontem, Charontim (alt_form_2), Charontum (alt_form_3), Charonta (greek_1), Charontin (greek_2), Charontn (greek_3), Charontēn (greek_4) Charontīs, Charonteis (greek_1), Charontas (greek_2)
Ablative Charonte, Charontī (alt_form_2), Charontō (alt_form_3) Charontibus
Vocative Charōn Charontēs
Особено впечатление прави формата Charonteōs. Това е една рядка инскрипция, която представя Харон като божество, макар природата му най-често да е представена като демон или дух, родено от божествата на първичната тъмнина Ереб и Никс.











Тагове:   Egypt,   charon,   kherty,   charun,   hittite,   aksiokersa,   aksiokersis,   theonym,   egypt art,   art of egypt,


Гласувай:
10
0



1. shtaparov - Ново тълкувание:
16.07.2011 00:21
Името "Харон" има и прекрасна Българска етимология,във връзка с която може
да предположим,че наши прадеди са предали някога това име и на египтяните.
Съгл. "Анализа" Харон= Чарен /Църен,Черен/, Кален /изцапан с кал/ и т.н.,а "египетското" Херти= Черни /Кални,Черви/.
цитирай
2. apollon - Щапаров ще ме извиниш, но това е н...
16.07.2011 01:01
Щапаров ще ме извиниш, но това е най-голямата глупост, с която днешния ден ме срещна и съвсем закономерно ме отврати.
цитирай
3. shtaparov - Прочети малко от sparotok.blog.bg,за да не се чудиш:
16.07.2011 12:44
Аз си знам,че истината не е за всеки,понеже не е толкова лесно да бъде схваната. Без човек да познава механизмите,по които се е получило това заимстване,ще е невъзможно да разбере последиците. Извинен си за незнанието.
цитирай
4. apollon - Не чета господин Павел Серафимов - ...
16.07.2011 12:56
Не чета господин Павел Серафимов - не ми е необходимо неговото мислене. Не съм автохтонист, нито пък фанатик. Не чета по принцип и въобще исторически блогове където авторите им ги е страх да си сложат истинското име.
И ще те помоля да не правиш реклама и препоръки за чужди блогове тук. Всеки сам избира какво да чете - стига сте с натрапвали.
цитирай
5. shtaparov - Истината е важна,а не мисленето:
16.07.2011 13:05
Не искаме да сме фанатици- искаме да знаем истината. Поздравления!
цитирай
6. apollon - Знайте си я - някой пречи ли ви. Нима ...
16.07.2011 13:08
Знайте си я - някой пречи ли ви. Нима имате нещо против, че пиша за траките. :))
Да не сте изкупили авторските им права.

Тук споделям мисли, които не ви натрапвам.
цитирай
7. apollon - Отговор към Г-н В. Павлов - Персо...
16.07.2011 13:17
Отговор към Г-н В. Павлов - Персонификацията Kherty e на божеството Акен. Той е регионален аналог и олицетворение на Акен от египетския град Латиполис. Имената са разчетени от йероглифи благодарение работата на египтолози, така че не изисквайте да се поместват точните йероглифи тъй като се изпада в ннужни детайли, не касаещи теонимния предмет на статията. Специално за вас съм уточнил че кер е индоевропейски корен. Езикът е протоиндоевропейски.
цитирай
8. shtaparov - Съвместната борба е по-резултатна
16.07.2011 16:42
apollon написа:
Знайте си я - някой пречи ли ви. Нима имате нещо против, че пиша за траките. :))Да не сте изкупили авторските им права.Тук споделям мисли, които не ви натрапвам.

Никой не е възразил на споделените Ви мисли- ние също споделяме,и мисля че заедно се борим по-добре за истината.
цитирай
9. apollon - Така съм съгласен - в такъв случай ...
16.07.2011 16:46
Така съм съгласен - в такъв случай остава да ви благодаря за разбирането.
цитирай
10. shtaparov - Още нещо
16.07.2011 16:55
А,и още нещо,уважаеми доценте. Умишлена реклама не правя- просто материалът е добре изложен там и е детайлно мотивиран,затова го споменавам. Това не значи,че подценявам моя блог- там много неща не е имало време да напиша,но онова което е написано,и в блога на г-н Серафимов го няма.
Онези,дето не смеят да си пишат имената в блоговете,са чули от други хора
че модата е такава,и затова го правят. После им става навик. Но някои от тях вероятно са и прави- до неотдавна беше табу да навлизаш в такива подробности за древните Българи,мисля че знаете защо.
цитирай
11. apollon - няма вече такива табута - вече ви...
16.07.2011 16:58
няма вече такива табута - вече виждам, че и адвокатствате, но доблестта изисква да не се криеш зад измислени имена без нищо общо с действителността, особено когато се настоява и натъртва, че някой е патриот.
цитирай
12. shtaparov - И аз благодаря
16.07.2011 16:58
apollon написа:
Така съм съгласен - в такъв случай остава да ви благодаря за разбирането.

И аз благодаря с пожелание за здраве и късмет,и дано Истината възтържествува!
цитирай
13. apollon - Ще стане някой ден истината да се ...
16.07.2011 17:01
Ще стане някой ден истината да се разтържествува, само нека да покачаме докато лъжите се разболеят и си разменят местата.
цитирай
14. shtaparov - Табутата пречат на науката
16.07.2011 17:03
Това че няма такива табута го знаем ние с вас,но не и всички останали. Зад мен не стои нито едно измислено име,а другият подход е обичаен не само за блогъри-историци,но и за блогъри-поети,блогъри-публицисти и пр. Това означава,че причината е друга. За доблестта Ви подкрепям,но кой ще ни чуе?
цитирай
15. apollon - Трябва да ни чуе всеки, който се ч...
16.07.2011 17:17
Трябва да ни чуе всеки, който се чувства доблестен, тъй като доблестта е може би най-ценен дар за личността.
цитирай
16. apollon - Нов отговор за Г-н В. Павлов на коментара - Имената са съществена част от тезата, трябва да бъдат поместени много точно, защото е критично за цялата теза.
16.07.2011 17:27
Няма как да не ви попитам господин Павлов, защото сигурно си мислите, че копнеш нещо в нета и скалъпиш нещо. Вие лично писали ли сте някакъв конкретен материал по египтология, за да разберете колко е трудно намирането на достъпни и вършещи работа източници и материали за египетската култура и история. Очевидно не сте, тъй като ако съумете да напишете това, което в момента четете, ще се озорите доста да намерите подходящия доказателствен материал, да не говорим колко трудно откриваеми са конкретни детайли от египетското искуство, конкретни артефакти и археологически находки.

Тъй като сте много загрижен за египетското име на Kherty аз лично ви призовавам йероглифения картуш на името му, за да се уверите сам дали е толкова лесно.

Може би ако не бяхме в България, а директно си ходихме със самолет до Кайро работата щеше да бъде по-лесна.

В писането на едни конкретен и проблемен казус, един аналитик следва да се доверява на учените достигнали до информацията преди него, иначе интердисциплинарния подход към решаването на проблемите би би невъзможен. Мисля, че след тези пространни обяснения вероятно сте разбрал същината на проблема по намиране на конкретните материали, за което вече ме помолихте, а в отговор аз помолих вас.

Искренно ви пожелавам и вие да намерите решението на някой конкретен истирически или историко-културален проблем, за да мога да го прочета разбира се и да ви попитам откъде още могат да се намерят някои конкретни материали.

Сега поне се размях на воля :)
цитирай
17. анонимен - Гражданска позиция
17.07.2011 03:58
В този леко изострен спор аз заемам страната на автора г-н Даков, който винаги е излизал с открито лице при своите научни публикации и никога не използва анонимността на блогове, форуми и прочее виртуални сфери, за да лансира някакви смехотворни псевдонаучни хипотези. Г-н Даков е сериозен пионер-изследовател, който борави със строга научна методика и макар често пъти неговите статии да не се посрещат с охота, причината е най-вече завист и злоба, насочена срещу един наистина непресъхващ в научните идеи и неуморим в търсенето на истината учен!

Зитицх
цитирай
18. shtaparov - Имайте търпение:
19.07.2011 05:25
анонимен написа:
В този леко изострен спор аз заемам страната на автора г-н Даков, който винаги е излизал с открито лице при своите научни публикации и никога не използва анонимността на блогове, форуми и прочее виртуални сфери, за да лансира някакви смехотворни псевдонаучни хипотези. Г-н Даков е сериозен пионер-изследовател, който борави със строга научна методика и макар често пъти неговите статии да не се посрещат с охота, причината е най-вече завист и злоба, насочена срещу един наистина непресъхващ в научните идеи и неуморим в търсенето на истината учен! Зитицх

Анонимността както виждаме е присъща на Вас,а не на мене,на който завистта ми е чужда,а злобата- още по-малко. Статиите на доцента са добри- спор няма,
но не могат да оборят моите постижения,които нямат нищо общо с хипотезите,
понеже се базират на "Метода на народите",измислен преди хилядолетия не от първобитните гръцки роботърговци и колонизатори,а от Синовете на Слънцето- Българските магове,колобри и царе-воини,които стопанисвали тази земя хиляди години преди появата на първите гърци. За съжаление този метод все още не е добре познат дори на учените,да не говорим за читателите,които ще трябва още да почакат,докато се доберат до всички подробности.
цитирай
19. d3bep - ДОбре, принципът на мислене е то...
31.07.2011 14:37
ДОбре, принципът на мислене е точен, но винаги има какво да се добави.
Им по - древен и по - масов персонаж, от гледащият винаги назад лодкар в егиипет(който е Харон според мен, а не Кхерти).

И това е Ур-Шанаби, лодкарят, който закарва искащите да живеят вечно през морето на смъртта до Ут-напищим. А от тоя мит гърците са заели почти всичко.
А мога да проверя, но по спомени казвам ,тоя тип лодкари в Егиепт се появяват късно. Коевот не означава че не може да е копиран оттам, но ще дам и другата версия ,всек ида с ипрецени на първо време.

Освен това имат съществен проблем:
Египетските "лодкари" са в ограничен кръг, само в тайната литература, предназначена лично за фараона и ограничен кръг лица и т осамо за гробниците им. Няма фестивали, демотизация на култа, янма нищо ...
При тея божества Кхерти отговаря на девета глуха. Водещ е младежът с извита назад глава. Кхерти доколкото помня е по скоро качен ан лодката на Ра, с функцията да изведе душата по пътя на слънцето. Кхерти(който по скоро кореспондира с Кхнум и дори т.нар. Деба Демедж) е всъщност нещо доста по - различно от прост лодкар, а извитата глава на другия е с очевидната идея ,че взема душата и не я връща обратно.

Но като цяло етимологията която изгради ,е интересна, но принципно почива на следните допускания:
- че гърците са имали достъп до тайната и дълбока религиозна литература, принципно малко вероятно при условие че масови и популярни божества на Египет не са разбрали правилно, кръстили са погрешно и говорят глупости за тях.
- че ние правилно фонетично сме разчели имената на егиептските богове, което може би е вярно или поне близко.
- че за египтяните прозвището Кхерти, означаващо ОБИЧАНИЯТ(нищо общо с Харон, ако ме разбираш) има същото значение като за нас името на божествата. ...?
- че на гръцки Харон няма собствена етимология или нещо лично, закодирано в името, както наприемр се случва с Дионис.
- всъщност визията за "подземно царство" и "превоз на сенки" е тотален абсурд в египет, т.е .ак ое копирано нещо, то е само лодкарската функция. Царството на сенките е чисто семиткса акадска идея, чиято идея е и Гилгамеш. Това превръща връзката на лодкаря на подземното царство с Акад по - скоро в смислово безспорна, а с Егиепт - във възможна, но лишена от смисъл. Някка си излиза че са копирали името, обаче тотално са сбъркали философията и без да искат са прикачили семитската идея за тъжният вечен задгробен живот ... Даже и да е възможно, сам виждаш че на тая база идеята здраво издиша... Очевидно Харон може да има собствен смисъл, който отговаря напълно на царството на сенките ,в коеот влиза Гилгамеш и при това да копира египетски лодкар, чият офункция е да преведе човека по пътя на слънцето и да м удаде вечен и великолепен животр става безмислена "фатка"... Особено когато и гилгамеш има лодкар и "река на мъртвите".
- че гърците са четяли йероглифи. Абсолютно сигурно че не са, с изключение на неколцина за цялата им история.

Принципно Диодор е достовернен, но ако култа е внесен от Египет, това ще е момчето с кривата глава, а не Кхерти, мисля аз.
Но проблемът е че на гърците взорът им за Азия не стига зад Асирия.
А това - епосът на Гилгамеш - е преди Асирия.
И е почти дословно крадено в други гръцки митове, че да допуснем че след като окрали целият епос, Харон го пропуснали и се наложило да го заемат от Египет.

Епосът на гилгамеш е масово произведение, заливащо древният свят, и всички "шумероезични държави".
Едно от последните копия коеот имаме, е малоазийски вариант, на хетите, където гилгамеш е огромен мускулест мъжага :)
Хетският е поизчезнал като език, но не знам защо си мисля, че на Гърция хетско даже й е по - близко от египет.

Поздрави за чудесната статия!
цитирай
20. d3bep - Намерих по - добрият египетск ик...
31.07.2011 18:55
Намерих по - добрият "египетски кандидат", лодкарят с обърнатата назад глава, който не кара ладията на Ре, а на обикновени хора.

По Теодор Леков името му е:
Херефхаеф
или
Махаеф.

Означава:"Този, чието лице е назад" или "този, който гледфа назад" - с което както се вижда го и описват.
Очевидно е по - точен кандидат от Кхерти(Даже и името м уе по - близко, и смисълът - по приемлив), който си е по - скоро вид "Ба на Ре".

Но пордължавам да поддържам другата теория. Даже и името да са адаптирали от Египет, очевидно концепцията на гърците е семитска. Дори изобщо не изключвам възможността въпросният Хереф да е просто късно адаптиран в Египет семитски образ. Има примери за такива "донадени" божества.

Поздрави!
цитирай
21. apollon - Благодаря
31.07.2011 19:11
Благодаря
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 9664293
Постинги: 5166
Коментари: 9990
Гласове: 17738
Архив
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031