Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.11.2010 02:44 - Зилмидриенос и Залмоксис
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 3396 Коментари: 0 Гласове:
17

Последна промяна: 27.12.2010 21:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Множество етимологии са предлагани за върховното божество в монотеистичната религия на гето-даките. Диоген Лаерций заклеймява името със значението на "меча кожа". Порфириус в "Животът на Питагор" определя името със значението "скрит".  Хезихий възприема името като производно на фригийската дума zemelen (ζέμελεν) - чуждоземен роб. В действителност с времето името Залмоксис в своите вариации е трупало множество семантични товари. Ето защо не можем да се съгласим с нито един от античните автори, дали своя принос към възможните етимологии на името, още повече, че те се различават значително и привеждат доказателства към различни посоки. Първоначално името Залмоксис се превеждало като "господарят с кожата" или както ще стан ясно по-долу в анализа господар-. В последствие чрез фонетичната метатеза името Замолксис придобило добавъчното значение "господар на земята". Подобното име на гетския цар Zalmodegikos разкрива в детайли приемствеността с името Залмоксис, което следва в семантичен план да придобие израза "потомък на даките". В действителност това име е по-скоро царски епитет. То отразява важен политически момент от религиозно-управленското обединение на даките и гетите в общ междуплеменен съюз.
Нужно е да уточним, че персийското "xsaya" - господар, прониква в тракйския чрез лидо-мидийските държавни влияния в Мала Азия, а така също и от териториите на скито-сарматите. Думата става особено популярна сред местното тракийско и скитско население, веднага след похода Дарий срещу скитите. Всичко това опледеля култа към Залмоксис като ксенотеистичен.
Тук е момента да изясним пълното семантично и фонетично преливане на двете тракийски лексеми  "залмос" - кожа и "зелмис", която в първото си значение е потомък, а във второто си значение е кожа. Кожата за дрвните е външната физическа проява на живота, на човека, на религиозния култ-символ на животно.
Особено ценен е теонимния епитет на Аскпепий - Зилмисдриенос. Отличните епиграфски сведения върху изписването на името дават основание за сравнително точно разкриване на етимологията на древното име в семантичния изказ на "потомък на елена". В следващ постинг  ще се разбере каква е връзката между Асклепий и животинския символ на елена.




На снимката е представено  изключително ценно изображение на Асклепиои Зилмисдриенос Спасител.
Ясно са изобразени основните атрибути на лечителското изкуство: змия, впила зъби в яйце, шишарка върху статив, дърво с увта около него змия, стилизирана листна украса, наподобяваща рогата на елен.  Автор: Д. Георгиев-Даков
image

Варианти на изписване на епитета: Zym(l)y(z)drenos, Zylmysdrienos, Zylmydrenis





Гласувай:
17
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 9866836
Постинги: 5170
Коментари: 10005
Гласове: 17794
Архив
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031