Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.11.2010 01:51 - Дарзалас от Одесос с рога на изобилието
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 3637 Коментари: 7 Гласове:
5

Последна промяна: 10.01.2011 01:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Дерзалас е локално божество в Одесос с трако-елински култ. Постепенно култа към Дерзалас се разраства и се превръща в покровител на градовете Истрия, Томи и Одесос. Дерзалас е бог на смъртта и плодородието. Счита се, че култа му първоначално е възникнал в крайбрежните градове и в последствие в процеса на разселването на гетите през 4 век пр.н.е, се разпространил във вътрешността на крайбрежните области. Гетите имали особени вярвания за живот след смъртта. Ритуалната смърт била почитана и издигана в култ. Това повлияло на неразривното обвързване на Дарзалас със вярванията на гетите.
Един от символите на Дерзалас - корнукопията, е типичен елинистичен елемент, което показва процеса на узаконен преход от тракийската към елинистичната митологична система. В даден етап от градското развитие на Одесос и благодарение на тесните му връзки с Истрия и Томи, бог Дерзалас се превръща в регионално божество с ролята на междуетнически обединител и протектор.
Крайбрежните градове се отличават от градовете на сушата. От една страна те са твърде уязвими при нападение по вода и суша. От друга страна те изобилстват от стоки в резултат на морската търговия, риболова и вноса на суровини от контииненталните части, но за жалост търговската дейност е подчинена на ред непредвидени обстоятелства и е уязвима - бури, загуба на товари, грабежи, пиратство. Този характерен бит отговаря на уникалните функции на Дерзалас. От една страна той е божество на плодородието и раждането, от друга символизира смъртта и разрухата. Това е първия цикъл който култа към божеството удовлетворява. Във вторият цикъл Дерзалас е божество на изобилието, а в противовес е божество на пълната загуба. Циклите на раждане и смърт, на притежание и липса, на богатство и бедност са съществени за всяко едно човешко битие, поради което култа се разпространява повсеместно от двете страни на делтата на Дунав.
Освен изброените култове, Дерзалас ясно се откроява като божество-протектор на търговията. Така противоречивият и смелият тракийски прототип за стремеж към смъртта се балансира от култа към изобилието - наложен от елините.
Траките не се бояли от смъртта. Това ни свидетелства и Платон - θαρσαλέως ἔχειν πρὸς θάνατον.
Името на божеството се извежда като производно на θαρσαλέος -   смел, храбър, уверен, дързък. Макар това да е старогръцка дума, тя няма елински произход, а е заемка от съседни индоевропейски езици. Същото важи и за производните думи на глагола θαρσέω -търся, смел съм. θαρσέω произлиза от индоевропейската форма tersiti. θαρσαλέος в точен превод е "безумно смел, смел като лъв"(различно от laos -народ).
Разбира се тази етимологична версия следва да се приема с резерви, тъй като реконструкцията на произхода е многопосочен процес. Но друга една нова версия за произхода, представена тук, изключително много се доближава до неизвестна страна от култа на божеството. Според наличните сведения за Дарзалас, божеството се е олицетворявало с Хадес, Залмоксис и Гебелейзис.
В действителност Дерзелас е морско божество, а не както е представян досега като хтонично божество. Главният храм се намирал в Одесос и в чест на Дерзелас били организирани спортни игри и празници, наречени дарзалеи. По повод създаването на голяма статуя на божеството на една от дерзалиите вероятно е присъствал и самия император Гордиан III.
Добре запазения семантичен елемент ζάλη - морско вълнение, буря в името на Дерзалас ясно показва, че той е бог на морските бури, които носят смърт или пък са източник на блага. В този смисъл божеството Дерзалас причинява бурите и ги укротява, поради което е божество на смъртта и плодородието. Култът на разпространение в големите понтийски полиси като Одесос, Истрия, Томи и Олбия са красноречив пример за това. 
За значението на тази дума има ясни писмени смедения у Платон, Плутарх, Есхил и Пиндар. В смисълът на думата, за който древните автори свидетелстват, Дерзалас е локален бог на морските бури, чийто култ е разпространен по полисите на Западното понтийско крайбрежие.

IGBulg II 768Thrace and Moesia Inferior

κ]υρίῳ Δαρζαλᾳ Τούρβων

βου(λευτὴς) εὐχαριστήριν ἀνέ-

Надписът започва с: "На бог Darzalas" и е пример за един от вариантите на изписване на името.





Тагове:   Одесос,


Гласувай:
5
0



1. marknatan - Името на божеството е Дръз,като Дръзки който торпилира Хамидие
08.11.2010 23:09
Името на божеството е Дръз.Сега пак си е в Одесос,като Дръзки който торпилира госрдостта на турската флота Хамидие .Дръз-Безумно смел и отговрящ на името си. А сега кажи че името не прави човека.Ако не беше наименоване тази торпедна лодка Дръзки щеше ли да се издигне до името си ?
цитирай
2. apollon - И на мен ми се иска целия свят да се ...
08.11.2010 23:55
И на мен ми се иска целия свят да се извежда от българския език, но това е просто едно глупаво намерение. Подобна заблуда е възможна при ентусиасти, на които сходството на индоевропейските езици им помага в заблужденията.
Името на божеството е кой каквото си го поръча, защото в индоевропейската лингвистика Тарс= Дерз и няма дори разлика в семантиката - дорийците подаряват доста индоевропейски думи на старогръцкия език от 1200 г.пр.н.е.
цитирай
3. shtaparov - Предложение
21.11.2010 18:55
Ето и моето предложение за разтълкуване на името,уважаеми дами и господа.
Дарзалас=Хързалас/Хързарят,т.е.-Слънчевия бог/. Правейки сверка с подобно
название от Одесос,употребено ок.IIв.пр.Хр.,получаваме същия резултат:
"Теумегало Одеситон Кирса" трябва да значи "Богоможещия/Бога Могъщий/ на Одесосците- Хърза/богът на Слънцето/". Логично е да очакваме оцеляването на един толкова Тракийски бог в тия земи,като знаем упоритото оцеляване изобщо на Тракийските култови вярвания и практики чак до XI-XII век,и като имаме пред вид близостта на Одесос до свободните,неокупирани от Империята Тракийски земи. Поздравления за автора на блога-добър патриот и наш съмишленик.
цитирай
4. apollon - Теумегало Одеситон Кирса= Вели...
24.11.2010 10:13
Теумегало Одеситон Кирса= Великият Бог на Одесос властелина
цитирай
5. apollon - това за 12 век е напълно възможна ...
24.11.2010 10:14
това за 12 век е напълно възможна истина
цитирай
6. shtaparov - /Щапаров Младши/:
25.11.2010 19:03
Нямам възражения-името на Слънчевия бог /"Хърза" е едно от многото му имена/ никак не изключва вероятността в някоя от неговите диалектни разновидности да е влаган и допълнителен смисъл,като Властелина например.
Впрочем думата "Власт" също произхожда от името на този бог,понеже означава
Влащ/Хращ,Хръщ,Хръз/-с преходи Х-В и Р-Л,добре представени в много диалектни
примери.
цитирай
7. apollon - ето и други източници http:...
10.01.2011 00:29
ето и други източници

http://macedonianissues.blogspot.com/search/label/%E1%BC%88%CF%83%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%80%CE%B9o%CF%82
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 9470374
Постинги: 5160
Коментари: 9971
Гласове: 17676
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30