Постинг
21.02.2010 11:04 -
Траките са имали черни роби
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 2097 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 17.10.2011 23:14
Прочетен: 2097 Коментари: 0 Гласове:
4
Последна промяна: 17.10.2011 23:14
Д. Георгиев-Даков
Надписът е по освобождаване на роба Кердула и е намерен в Струмската долина. Каменната стела се пази в Националния Исторически музей на България и се датира от 306 г.пр.н.е. Епиграфската находка представлява ценен източник за тракийски имена, споменати само в този надпис.
Точния текст гласи: "Зейпюрон Зейпюронтос каи Букутес каи есумброс Данто Зембурасос елеутерокан дулои Кердулан".
Зейпурон, син на Зейпурон и Букута и неговата съпруга Данто на Зембурас (дъщеря), освободиха роба Кердула.
Текстът е изключително важен, тъй като вероятно след дълга служба и невъзможност да се интегрира в обществения живот на траките робът е освободен. Каква е причината? Истинската причина се разкрива от името му Кердула. На тракийски език то означава "черен роб". Очевидно робът с името Кердула е бил чернокож или силно мургав и името и показвало тези негови индивидуални характеристики.
Разбира се епиграфския паметник на снимката е безценен и поради ценната информация, за която той свидетелства относно другите тракийски имена.
Тук ще се представят основните виждания относно етимологията на имената им. Камъкът е единствен източник на тракийското име Букута. Това е женско име, което произлиза от дакийската и вероятно също тракийска дума buku - радост. Така името Букута, означава "радостна, усмихната".
Мъжкото име Зембурас или Зейбурас се превежда от тракийски езиккато "божествен мъж" по подобие на името Зейпурос, което означава "божествен син".
Надписът е свидетелство, че по време на късноримската епоха богатия елит на траките е толериран от римската власт и е могъл да бъде приеман като равноправен на римския. Властта на парите винаги е била реална и практична власт. В тази епоха персонажите от надписа, по чийто имена съдим за техния безспорен тракийски произход, са могли да имат роби. Често в империята на Рим са се наблюдавали спонтанни трако-римски бракове, въпреки забраните от страна на официалната римска власт.
Относно твърдението, че роба е бил чернокож, трябва да не се учудваме от факта, когато заради широките владения на римската империя чернокожи роби от южните части на империята са били пръскани по всички северни краища на империята. Макар с чуждоземен произход, робът Кердула е получил тракийско име от своите тракийски господари, тъй като в качеството му на роб, той примирено е понесъл капризите и господарските обичаи на своите собственици.
Противоположно по значение е тракийското име Асдулес. В превод от тракийски името се превежда като "бял роб".
Athy-parēnуs, Gr. Αθυ-παρηνός. Епитет на Сабазий. Това прозвищ ена тракийското божество Сабазий го обвързва като съпруг на Кибела, от която произлиза младото божеството на вегетация Атис.
Втора възпоменателна плочка с това име
Надписът е по освобождаване на роба Кердула и е намерен в Струмската долина. Каменната стела се пази в Националния Исторически музей на България и се датира от 306 г.пр.н.е. Епиграфската находка представлява ценен източник за тракийски имена, споменати само в този надпис.
Точния текст гласи: "Зейпюрон Зейпюронтос каи Букутес каи есумброс Данто Зембурасос елеутерокан дулои Кердулан".
Зейпурон, син на Зейпурон и Букута и неговата съпруга Данто на Зембурас (дъщеря), освободиха роба Кердула.
Текстът е изключително важен, тъй като вероятно след дълга служба и невъзможност да се интегрира в обществения живот на траките робът е освободен. Каква е причината? Истинската причина се разкрива от името му Кердула. На тракийски език то означава "черен роб". Очевидно робът с името Кердула е бил чернокож или силно мургав и името и показвало тези негови индивидуални характеристики.
Разбира се епиграфския паметник на снимката е безценен и поради ценната информация, за която той свидетелства относно другите тракийски имена.
Тук ще се представят основните виждания относно етимологията на имената им. Камъкът е единствен източник на тракийското име Букута. Това е женско име, което произлиза от дакийската и вероятно също тракийска дума buku - радост. Така името Букута, означава "радостна, усмихната".
Мъжкото име Зембурас или Зейбурас се превежда от тракийски езиккато "божествен мъж" по подобие на името Зейпурос, което означава "божествен син".
Надписът е свидетелство, че по време на късноримската епоха богатия елит на траките е толериран от римската власт и е могъл да бъде приеман като равноправен на римския. Властта на парите винаги е била реална и практична власт. В тази епоха персонажите от надписа, по чийто имена съдим за техния безспорен тракийски произход, са могли да имат роби. Често в империята на Рим са се наблюдавали спонтанни трако-римски бракове, въпреки забраните от страна на официалната римска власт.
Относно твърдението, че роба е бил чернокож, трябва да не се учудваме от факта, когато заради широките владения на римската империя чернокожи роби от южните части на империята са били пръскани по всички северни краища на империята. Макар с чуждоземен произход, робът Кердула е получил тракийско име от своите тракийски господари, тъй като в качеството му на роб, той примирено е понесъл капризите и господарските обичаи на своите собственици.
Противоположно по значение е тракийското име Асдулес. В превод от тракийски името се превежда като "бял роб".
Athy-parēnуs, Gr. Αθυ-παρηνός. Епитет на Сабазий. Това прозвищ ена тракийското божество Сабазий го обвързва като съпруг на Кибела, от която произлиза младото божеството на вегетация Атис.
Втора възпоменателна плочка с това име
Текстът от А.А. Бобринский “Перещепински...
ФАЛШИФИКАЦИИТЕ В БЪЛГАРСКАТА УИКИПЕДИЯ И...
Олтарни плочи с нотопис от Родопите
ФАЛШИФИКАЦИИТЕ В БЪЛГАРСКАТА УИКИПЕДИЯ И...
Олтарни плочи с нотопис от Родопите
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене