Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.02.2010 00:36 - Правила за употребата на тестове
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 1040 Коментари: 0 Гласове:
0



Международни правила за използване на тестове

Българска версия
 

Версия 2000
Съдържание:

 
Въведение. PAGEREF _Toc84665323 h 4 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320033000000

Международните правила за употреба на тестове. PAGEREF _Toc84665324 h 8 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320034000000

Дял І: Отговорност за етичното използване на тестове. PAGEREF _Toc84665325 h 14 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320035000000

1.1 Професионално и етично поведение. PAGEREF _Toc84665326 h 14 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320036000000

1.2 Гаранции, че потребителите на тестове притежават компетентност за тяхното използване  PAGEREF _Toc84665327 h 14 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320037000000

1.3 Поемане на отговорност за използването на тестове. PAGEREF _Toc84665328 h 14 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320038000000

1.4 Съхранение на тестовите материали на сигурно място. PAGEREF _Toc84665329 h 15 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300320039000000

1.5  Спазване на поверителност по отношение на тестовите резултати. PAGEREF _Toc84665330 h 15 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330030000000

Дял ІІ: Коректна практика при употребата на тестове. PAGEREF _Toc84665331 h 17 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330031000000

2.1 Оценка за потенциалната полезност на тестирането. PAGEREF _Toc84665332 h 17 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330032000000

2.2 Избор на технически благонадеждни тестове, подходящи за конкретната ситуация  PAGEREF _Toc84665333 h 17 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330033000000

2.3 Внимание към проблема за безпристрастността в тестирането. PAGEREF _Toc84665334 h 18 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330034000000

2.4 Извършване на необходимите приготовления за тестовата сесия. PAGEREF _Toc84665335 h 20 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330035000000

2.5 Провеждане на коректно тестиране. PAGEREF _Toc84665336 h 20 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330036000000

2.6 Точно и прецизно изчисляване и анализиране на тестовия резултат. PAGEREF _Toc84665337 h 21 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330037000000

2.7 Коректна интерпретация на резултатите. PAGEREF _Toc84665338 h 22 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330038000000

2.8 Точно и ясно съобщаване на резултатите на заинтересуваните страни. PAGEREF _Toc84665339 h 23 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300330039000000

2.9 Преценка за адекватността и приложимостта на теста. PAGEREF _Toc84665340 h 24 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340030000000

Литература:. PAGEREF _Toc84665341 h 25 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340031000000

Приложение №1. PAGEREF _Toc84665342 h 26 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340032000000

Правила за обща политика в областта на тестирането.. PAGEREF _Toc84665343 h 26 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340033000000

Приложение №2. PAGEREF _Toc84665344 h 28 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340034000000

Правила за осъществяване на контакт между страните, участващи в процеса на тестиране. PAGEREF _Toc84665345 h 28 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340035000000

Приложение №3. PAGEREF _Toc84665346 h 31 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340036000000

Основни положения при подготовката за тестово изследване на лица с увреждания   PAGEREF _Toc84665347 h 31 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340037000000

Приложение №4. PAGEREF _Toc84665348 h 34 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340038000000

Правила за превод на Правилата на Международния тестов комитет (МТК) за използването на тестове. PAGEREF _Toc84665349 h 34 08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000D0000005F0054006F006300380034003600360035003300340039000000

 

 

 

 

 

 


Съветът на Международния тестов комитет (МТК) официално приема Правилата на своя конгрес в гр. Грац (Австрия) през месец юни 1999 г.

            Европейската федерация на Професионалните Психологически Асоциации - Тask Force on Tests  and Testing подкрепя Правилата на своя конгрес в Рим през месец юли 1999 г.

            Правилата са официално публикувани на Общата среща на МТК на 24 юли 2000 г. в Стокхолм. Правилата са защитени от авторско право на МТК, 1999г.

Въведение

Необходимостта от международни правила

            Правилата на Международният тестов комитет (МТК) са насочени към ръководствата за коректна употреба на тестовете и с тях се цели насърчаване на най-добрите практики в областта на оценяването. Предишната дейност на МТК бе насочена към поддържане на коректна практика в адаптирането на тестовете (Hambleton, 1994; Van de Vijver, F. & Hambleton, R., 1996) и бе важна стъпка към осигуряването на еднакво качеството на тестовете, адаптирани за употреба в различни култури и езици. На своя конгрес в Атина през 1995 г., Съветът на МТК прие предложение за по-нататъшно разширяване на работата в тази посока. Това трябваше да стане чрез разработване на правила за безпристрастната и етична употреба на тестовете, от които да могат да се изведат и определени стандарти за нужната компетентност и квалификация на потребителите на тестове.

            Налице са редица аргументи за необходимостта от утвърдени международни стандарти за употребата на тестове:

·        В отделните държави съществуват значителни различия по отношение на установените от закона норми за употребата на тестове. В някои страни професионалните сдружения имат законова регистрация за психологична дейност, в други – нямат; в някои има механизми за контрол на употребата на тестове от неспециалисти, в други – няма. Наличието на набор от международно утвърдени правила ще позволи на националните психологични асоциации и другите релевантни професионални общности, в страни където не съществуват стандарти или те са непълни, те да бъдат създадени и/или да бъдат допълнени.

·        Начините на достъп, в смисъла на закупуване и употреба на тестови материали, варират значително в различните държави. В някои страни достъпът до тестови материали е ограничен само до психолози, в други – до потребители, регистрирани в официално признат, национален разпространител на тестове, а в трети – всеки може да се сдобие с тестове без ограничение, било от местни, било от чуждестранни снабдители.

·        Редица добре известни инструменти се появяват в Интернет, в нарушение на законите за авторско право, без да са упоменати авторите или издателите на теста и в нарушение на правилата за сигурност на тестовете.

·        В сферата на професионалното тестиране, изключителната мобилност на работна сила води до увеличаване на тестирането на кандидати от различни страни като често тестове се прилагат в една държава по поръчка на потенциален работодател от друга държава.

·        В САЩ и Великобритания се работи усилено върху използването на възможностите на Интернет за извършване на дистанционно или непряко оценяване в трудовата и образователната сфера. Този нов аспект на тестирането повдига множество въпроси, отнасящи се до стандартите по провеждане и контрола на тестовия процес, включително и за защитеността на тестовете.

Цели

            Дългосрочната цел на настоящия проект е съставянето на списък, съдържащ компетентностите (знания, умения, способности и други личностни характеристики), необходими на професионалните потребители на тестове. Тези компетентности се определят на езика на оценъчни критерии за изпълнение Компетенциите трябва да покриват такива въпроси от приложението на тестовете като:

 

·        Професионални и етични стандарти на тестирането;

·        Права на изследваното лице и на други страни, участващи в тестовия процес;

·        Избор и оценяване на алтернативни тестове;

·        Провеждане на теста, изчисляване на резултата и интерпретирането му;

·        Описание на резултата и предоставяне на обратна връзка на изследваното лице и на заявителя на изследването.

 

Доколкото тези аспекти са пряко свързани с използването на тестове, в настоящото ръководство са дадени и:

 

·        Стандарти за конструиране на тестове;

·        Стандарти за тестовата документация, предназначена за потребителя;

·        Стандарти за регулиране на предоставянето на тестове и за възможностите за намиране както на самите тестове, така и на информация за тях.

 

            Настоящото ръководство е резултат от труда на специалисти, работещи  в областта на психологичното и образователното тестиране (психолози, психометрици, автори и издатели на тестове) от различни държави.  Замисълът на настоящия документ не е да изобрети нови правила, а да обедини на едно място отделните правила и съображения,  изложени откъслечно или по-систематично в съществуващите кодекси, стандарти и други подобни документи като по този начин се създаде ясна и последователна структура за разбирането и приложението на самите правила.

 

Създаване на ръководството

 

            Ръководството трябва да се разглежда като стандарт за добра практика, спрямо който да се съотнасят съществуващите местни стандарти. Използването на ръководството като подобен стандарт или като основа за разработване на  други релевантни документи, подходящи за различните местни условия като например национални стандарти в областта на тестирането, етични кодекси, кодекси за правата на изследваните лица и т.н., ще допринесе за по-високата съгласуваност на тези документи отвъд националните граници.

            Разработването на ръководството започна със събиране на материали за тестовите стандарти, етичните кодекси, правилата за приложение на тестовете и други документи от множество страни. Въпреки заимстването от различни материали и източници, по-значително влияние при съставянето на текстовете на настоящето ръководство са оказали следните документи:

 

·        Австралийската психологическа асоциация - Приложение към ръководството за психологичните тестове (Kendall et al., 1997).

·        Британската психологическа асоциация - Ниво А и ниво Б в стандартите за професионалното приложение на тестове (Bartram, 1995, 1996).

·        Американската асоциация за образователни изследвания, Американската психологична асоциация и Националният съвет за оценяване в образованието - Стандарти за психологично и образователно тестиране, 1985.    

·        Американската асоциация за консултиране и развитие - Отговорности на потребителите на стандартизирани тестове (Schafer, W.D, 1992)

·        Канадската психологическа асоциация - Ръководство за психологично и образователно тестиране, 1987 

 

Документите на Австралийската психологическа асоциация бяха особено полезни, тъй като обединяват голяма част от съдържанието на британските и на американските публикации, както и изданията на Южноафриканският научен институт за психологични изследвания. В документите на Австралийската психологическа асоциация са събрани и множество материали на Обединения комитет за приложение на тестове (ОКПТ), на Работната група на квалифицираните потребители на тестове, резултатите от ползотворната работа, извършена в т. нар. базиран на данните подход за повишаване на коректността при употребата на тестове (Eyde et al, 1988, 1993; Moreland et al., 1995), както и от работата на ОКПТ върху Кодекса за безпристрастното/етично тестиране в образованието (JCTP, 1988; Fremer, Diamond, & Camara, 1989). Приложение 2 от настоящия документ отразява неотдавнашна работа на ОКПТ за правата и отговорностите на изследваните лица/участниците в тестирането (JCTP, 2000).

Съдържанието на основните източници е анализирано и отделните нормативни положения на настоящия документ са категоризирани в 14 основни раздела. Където това бе възможно, бяха написани единични членове за изразяване на значението на няколко положения от различни източници. Членовете на документа са модифицирани така, че да формират завършено смислово единство (напр. Компетентният потребител на тестове ще се стреми...; Компетентните потребители на тестове могат...; )

            Първоначалната структура с 14 основни раздела и тяхното съдържание се оформи още в първия вариант на Рамковия документ. Това е документът, който бе подготвен за международния симпозиум, състоял се през месец юли 1997 г. в гр. Дъблин. Целта на този симпозиум на Международния тестов комитет (МТК) бе обсъждане и критично оценяване на всички аспекти на Рамковия документ и създаване на предварителен вариант на набора от правила и указания, който да се предложи за международно приемане и валидизиране. По време на симпозиума, Рамковият документ бе разгледан задълбочено и бяха предложени начини за усъвършенстване на неговата форма, структура и съдържание. След симпозиума документът бе изцяло преработен, ревизиран (до версия 2.0) и разпространен до всички участници, дали своите препоръки. Въз основа на коментарите и предложенията за версия 2.0 се изготви вариант 3.1. на Правилата. Копия от версия 3.1, заедно със структурирана бланка за предложения бяха разпратени до ключови организации и личности с молба за коментар. Разпространени бяха общо 200 екземпляра. Получени са 28 подробни отговора, включително отговори от организации като Американската психологична асоциация, Британската психологическа асоциация и други европейски професионални асоциации. През лятото на 1998 г. Ръководството бе ревизирано в съответствие с получените коментари и 200 нови копия (версия 4.1) бяха разпратени за допълнителна консултация. В този втори кръг на консултациите бяха получени 18 официални отговора. Допълнително бяха получени неофициални коментари по електронната поща на МТК и коментари от различни срещи и конгреси. При създаването на настоящата версия на Ръководството (версия 2000) са положени значителни усилия да се вземат предвид всички получени коментари. Всички коментари (без изключения) бяха полезни и конструктивни.

 

Тези правила имат по-скоро насърчаващ, отколкото принудителен характер. Ръководството обединява универсални и ключови принципи за коректна употреба на тестове, без да се опитва да налага едни нормативни актове, които регулират  дейността в отделните страни и сфери на приложение.

            В предложената структура се диференцират три основни аспекта на компетентност:

  1. Професионални и етични стандарти за коректна практика. Те се отнасят до начина на протичане на тестовия процес и до начина, по който потребителите на тестове взаимодействат с останалите страни в тестирането;
  2. Знания, разбиране и умения, свързани с процеса на тестиране - какво трябва да знаят и умеят потребителите на тестове;
  3. Знания и разбиране за необходимостта от информиране и обяснение на процеса на тестиране.

 

Независимо че тези три аспекта се различават помежду си, те са неразривно свързани в практиката.

В своята основа, ръководството има една ключова цел, която може да се определи като “Програма за работа” за потребителите на тестове. Тя представлява опорната точка, от която са изведени правилата. Всяко правило определя даден аспект от компетентността на потребителите на тестове и така допринася за постигане на ключовата цел.

Заедно със записаната по-долу ключова цел е дадена и областта на приложение на документа като в нея са описани: сферата на приложение, формите на оценяване, за които настоящите правила се отнасят и контекстът на оценяване, който се визира в тях.

Така най-общо Правилата съдържат:

  1. Ключова цел и област на приложение.
  2. Компетенциите, които потребителите на тестове трябва да притежават в съответствие с етичната употреба на тестовете.
  3. Компетенциите, които потребителите на тестове трябва да притежават в съответствие с коректната употреба на тестовете.

 

Международните правила за употреба на тестове

 

Ключова цел

            Компетентният потребител на тестове ще използва тестовете единствено по предназначение, по професионален и етичен начин, съобразявайки се с нуждите и правата на участващите в процеса на тестирането, причините за тестирането и с цялостния контекст на тестирането.

Това ще се постигне като се гарантира, че потребителят на тестове притежава необходимите компетентности, за да извършва тестиране, че познава и разбира тестовете, които използва  и че действа по начин, които популяризира и подкрепя тестовия процес. 

 

Област на приложение на правилата

            Всеки опит да се предложи прецизна дефиниция за “тест” или за “тестирането” като процес, вероятно ще бъде неуспешен, тъй като потенциално могат да бъдат пренебрегнат някои процедури, които трябва да се включат в него или обратното – да се включат такива, които нямат място. За целите на настоящия документ термините “тест” и “тестиране” следва да се разбират в широки граници. Дали процедурата на оценяване ще се нарича “тест” или не е без значение. Настоящите правила се отнасят до множество процедури за оценяване, които не се означават като “тест” или целенасочено не са обозначени като “тест”. Следващите определения по-скоро очертават областта на приложение на правилата, отколкото да предлагат точна дефиниция на тестирането:

 

·        Тестирането включва широк набор от процедури за психологично, професионално и образователно оценяване;

·        Тестирането може да включва както процедури за измерването на нормалните, така и процедури за измерването на анормални или дисфункционални поведения;

·        Тестовите процедури са създадени за провеждане при внимателно контролирани и стандартизирани условия и включват систематични протоколи за точкуване на резултатите;

·        Тези процедури предоставят критерий/и за оценка на резултата и изводи, базиращи се на определена извадка от поведения.

·        Те включват също така и процедури, чрез които може да се направи качествена класификация или ранжиране на хората;

Всяка процедура, използвана в смисъла на изложените по-горе определения, трябва да се определи като “тестиране”, независимо от:  начина на провеждане; от това дали тя е разработена от автор на тестове, професионалист в съответната област; и независимо от това дали съдържа набор от въпроси или изисква изпълнение на някакви задачи или операции (напр. психомоторните тестове).

Тестовете трябва да притежават доказателства за надеждност и валидност според целите, за които са създадени. Подобни доказателствата са необходими, за да се подкрепят заключенията и изводите, предложени въз основа на тестовия резултат. Тези доказателства трябва да са достъпни за потребителя на теста, както и за евентуална независима проверка или оценяване. Ако важни доказателства за надеждността и валидността на теста се съдържат в технически ръководства, които са трудно достъпни, дистрибуторът на тестове трябва да предложи подробен библиографски обзор.

Настоящите правила се прилагат към всички тестови процедури, независимо от това дали са обозначени като “психологични тестове” или “образователни тестове” или от това  дали са обезпечени с достъпни технически данни.

Значителна част от настоящите правила са приложими и към други процедури за оценяване, извън областта на тестовете. Те могат да се отнасят за всяка процедура на оценяване, където оценяването на хората се извършва със сериозни намерения или при злоупотребата с него може да доведе до лична загуба или психологически дистрес (напр. при интервюта за работа, оценяването на професионалните постижения, диагностика на специфични обучителни потребности и т.н.).

Правилата в Ръководството не се отнасят до употребата на материали, които външно приличат на тестове, но които се използват единствено за забавление (напр. въпросници във вестници и списания).

 

Предназначение на Правилата

 

Правилата се отнасят до използването на тестове в професионалната практика. В този смисъл те са насочени основно към:




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14464809
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031