Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2009 01:38 - Имената на дните на седмицата като аналози на числените им еквиваленти
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 1901 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 23.12.2009 12:39


Изключение от това правило са събота, понеделник и сряда.
Нека първо да посочим дните на преките числени аналози. Това са вторник, от бройното прилагателно втори, четвъртък от четвърти и петък от пети. Срядата заема делничната среда и затова от петте работни дни, тя не се нарича третък, а сряда.  Остава да погледнем произхода на понеделник. Той е образуван от глагола понечвам със значение започвам, начевам и има значението на "понечелият делник" и оттам понеделник. От същият глагол понечвам произлизат и други производни думи в българския език като "понеже" със значение на сега когато, тъй като, щом, загдето, а така също и думата "поник" като започнало растежа си растение.
Остава да изясним от къде произлиза българската дума за събота?
Обичайното становище, че събота произлиза от еврейското шабат, не отговаря на истината, а точно обратно, шабат произлиза от българската събота. Тъй като в съботния ден не се работи, той е обвързан с празненства, чествания и пирове. В българският език името е вземо от аналогията с тракийската дума сабада(сабади), която значи свобода, свободен. Очевидно това е думата влязла в основата на името на бог Сабадий, Сабазий. Той е небесния бог баща при фригийците и траките. По произход е трако-фриго-малоазийско божество. Името произлиза от сливането на думите Sabadi и Zios(Zeus, Dius - бог). Поради тази причина са и двата най-разпространени варианта на името му - Sabazios и Sabadius, които вероятно закономерно са претърпели елинистично и римско влияние. В превод името на бога означава бог на небето, "бог на свободата" и в пантеона на траките е върховно божество. Божеството Сабазий е допълвало непрекъснато своя божествен култ и последствие е бил олицетворяван със Зевс и Дионисий едновременно. В сложната връзка между Зевс и Дионис, отразена от митът за Загрей и нейната орфическа връзка, Загрей се явява пряк епитет и на Сабазий. 
Ето защо в сребърната плочка на Сабазий виждаме образите на змиите, към които той е неуязвим и които са символ на Персефона - едно обединение на култа към Персефона и Сабазий, чрез епитета на Сабазий, Загрей. С други думи в сложната митологична игра виждаме ролята на Сабазий и въплъщението му като Зевс, оплождащ Персефона, от която се ражда Загрей, олицетворение на своя баща Сабазий - ясно личи безсмъртната доктрина на траките.
Разпространението на култа към Сабазий в Мала Азия вероятно е стигнало и до евреите, чиято културна приемственост по късно припознала взаимстваното божество Сабазий с култа на Йехова Саваот.
Ето как съботата има по-скоро тракийски, отколкото израелски или еврейски произход.
В пълен унисон шестия ден от седмицата като ден навърховния бог Сатурн се транспонирала по земите на траките като шестия ден на Сабазий - тракийския върховен бог. Така събота е Saturday при англичаните, а при българите е просто събота от Сабадий или Сабазий. Култът на Сабадий към виното, пиршествата и празниците, напълно кореспондирал със съдържанието на съботния ден от седмицата.
Произход на името на неделния ден от седмицата
Формирането на имената на дните от седмицата започва по времето на най-ранния етап от развитието на старобългарския език, словесност и култура. Дотогава, както показват и каменните писмени паметници, писмеността се е развивала с латински и гръцки букви. По времето на княз Борис и Симеон небивал културен и писмен растеж започнал в българската държава. Нужно било да се измислят самостоятелни имена на дните от седмицата. И тъй като по християнския закон, както повелявал стария завет, седмия ден Бог си починал от свършената работа за сътворението на света, той трябвало да стане с ясното име да не се работи. Глаголът делям, дялам произлизат от старобългарския глагол дълатн - трудя се, работя, действам. оттук произлиза и прозвището на българския цар Петър Делян (от прилагателното делян - работлив). Този глагол е близък по звучене с глагола деля, разделям. 
Накрая старобългарските езиковеди изобретили ясно и точно името на седмия ден, така че и най-неуките да базбират неговото значение - неделя, което се превежда като "без работа", "няма работа" и още като "денят без работа".




Гласувай:
3
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 5689785
Постинги: 5069
Коментари: 9635
Гласове: 16679
Календар
«  Октомври, 2014  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031