Постинг
16.10.2009 23:36 -
Римските мостови съоръжения
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 5762 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 28.11.2011 15:25
Прочетен: 5762 Коментари: 3 Гласове:
8
Последна промяна: 28.11.2011 15:25
Римските мостове са най-старите и издържливи архитектурни конструкции, запазени по нашите земи от римска древност. Отличават се с елегантност, гъвкавост, лекота и ефирност на формите, и не на последно място с изключителна здравина, която очевидно не се влияе от времето. Нашата държава не се стреми към организирано запазване на римските мостове и превръщането им в туристическа атракция, тъй като очевидно това не е приоритет на Министерството на туризма, което занимава само с туризъм, а не с римски мостове. Няма и нарочна организация, която да следи за тяхното реставриране и опазване. Не се изучават и от математиците, а би трябвало, тъй като тяхната перфектна конструкция се е доказала във времето.
По своя най-общ характер римските мостове са дъгообразни и хоризонтални, взависимост от това дали пътя върху моста следва права линия или дъга. Отворът под арката основно е дъговиден като част от идеален кръг и разтегната част от елипса. Взависимост от произхода на метирала римските мостове биват мраморни, риолитни или скални от ломен речен камък. По своята значимост, местоположение и стратегическо положение, римските мостове се делят на първостепенни и второстепенни.
Красотата и изяществото им са пленяващи.
Представям ви хоризонталният римски мост над Бачковския манастир върху река Чая. Той е възлов и главен мост, по който са преминавали римските сухопътни сили от Беломорието към Горна Тракия и обратно по прочутото в древността трасе Филипополис-Филипи. Поради важността и първостепенното значение на съоръжението, мостът се отличава от повечето римски мостове по притежанието на предпазен парапет - една допълнителна екстра в мостостроенето на Древен Рим.
Описаният римски мост е само на 1 километър от Бачково по горното течение на река Чая. Представен е на вашето внимание с 5 авторски снимки по отношение на неговите детайли и конструкция. Пътят е конструиран да издържа не са жива човешка сила, но и впрегатни товари и коли. Доказателство за това е двойната дубликатора на основните носещи редове каменно-мраморни блокове в тангенциално направление, оформящи дъгата на моста.
За сравнение тук използваме снимка на римски мост в Турция, област Ликия, близо до Limyra, чиято структура е идентичнас римския мост над Бачково:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Bridge_near_Limyra._Pic_01.jpg/800px-Bridge_near_Limyra._Pic_01.jpg
Римски мост на Юговска река от дъгов тип.
По своя най-общ характер римските мостове са дъгообразни и хоризонтални, взависимост от това дали пътя върху моста следва права линия или дъга. Отворът под арката основно е дъговиден като част от идеален кръг и разтегната част от елипса. Взависимост от произхода на метирала римските мостове биват мраморни, риолитни или скални от ломен речен камък. По своята значимост, местоположение и стратегическо положение, римските мостове се делят на първостепенни и второстепенни.
Красотата и изяществото им са пленяващи.
Представям ви хоризонталният римски мост над Бачковския манастир върху река Чая. Той е възлов и главен мост, по който са преминавали римските сухопътни сили от Беломорието към Горна Тракия и обратно по прочутото в древността трасе Филипополис-Филипи. Поради важността и първостепенното значение на съоръжението, мостът се отличава от повечето римски мостове по притежанието на предпазен парапет - една допълнителна екстра в мостостроенето на Древен Рим.
Описаният римски мост е само на 1 километър от Бачково по горното течение на река Чая. Представен е на вашето внимание с 5 авторски снимки по отношение на неговите детайли и конструкция. Пътят е конструиран да издържа не са жива човешка сила, но и впрегатни товари и коли. Доказателство за това е двойната дубликатора на основните носещи редове каменно-мраморни блокове в тангенциално направление, оформящи дъгата на моста.
За сравнение тук използваме снимка на римски мост в Турция, област Ликия, близо до Limyra, чиято структура е идентичнас римския мост над Бачково:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Bridge_near_Limyra._Pic_01.jpg/800px-Bridge_near_Limyra._Pic_01.jpg
Римски мост на Юговска река от дъгов тип.
Как сказал Президент России - Путин, с т...
43% от онкологичните заболявания се прич...
България: система за масова дезинформаци...
43% от онкологичните заболявания се прич...
България: система за масова дезинформаци...
Когато римляните са преминавали Дунав, са си правели временни мостове от лодки, свързани помежду им. Даже са си направили постоянен дървен мост, просъществували доста време.
За да бъде улеснено прехвърлянето на войските през реката в периода 103 - 105 г. легионерите изградили голям каменно-дървен мост при крепостите Понтес - Дробета /дн. Турну Северин/. Ръководителят по построяването му бил прочутият архитект Аполодор от Дамаск. Дължината на съоръжението достигала до 1,2 км. и било поддържано на 20 съединени с арки каменни пилони с петоъгълна форма /насочени с острата си част срещу течението/. На двата срещуположни бряга били построени масивни мостови глави /запазени и до днес/, свързващи дървеното трасе над водата.
Той предизвиквал възхищение у Дион Касий и съвременниците му. Бил използван дълго време и имал както военно, така и търговско значение. След като римляните изоставили Дакия през 272 г. мостът бил разрушен по заповед на Аврелиан. Прокопий Цезарейски, творил по времето на Юстиниан /527 - 565 г./ споменава руините на този мост.
Към 3 в. бил построен и друг мост при дн. Видин, от който е открита масивна каменна глава на румънския бряг.
На 5 юли 325 г. край гр. Ескус /дн. с. Гиген/ лично от Константин Велики бил осветен голям каменно дървен мост. За тази цел императорът пристигнал от Никомедия. Мостът бил дълъг 1137 м., а строителството му било поверено на военния конструктор и хидроинженер Теофил. Днес в реката са открити три масивни каменни колони с правоъгълна основа 19 Х 26 м.
В долното течение на реката римляните построили още две съоръжения, но те били понтонни.
Едното било при Трансмариска /дн. Тутракан/, направено през 367 г. през управлението на император Валент, а другото при Новиодунум / дн. Исакча/ през 369 г. в дн. румънска Добруджа.
цитирайЗа да бъде улеснено прехвърлянето на войските през реката в периода 103 - 105 г. легионерите изградили голям каменно-дървен мост при крепостите Понтес - Дробета /дн. Турну Северин/. Ръководителят по построяването му бил прочутият архитект Аполодор от Дамаск. Дължината на съоръжението достигала до 1,2 км. и било поддържано на 20 съединени с арки каменни пилони с петоъгълна форма /насочени с острата си част срещу течението/. На двата срещуположни бряга били построени масивни мостови глави /запазени и до днес/, свързващи дървеното трасе над водата.
Той предизвиквал възхищение у Дион Касий и съвременниците му. Бил използван дълго време и имал както военно, така и търговско значение. След като римляните изоставили Дакия през 272 г. мостът бил разрушен по заповед на Аврелиан. Прокопий Цезарейски, творил по времето на Юстиниан /527 - 565 г./ споменава руините на този мост.
Към 3 в. бил построен и друг мост при дн. Видин, от който е открита масивна каменна глава на румънския бряг.
На 5 юли 325 г. край гр. Ескус /дн. с. Гиген/ лично от Константин Велики бил осветен голям каменно дървен мост. За тази цел императорът пристигнал от Никомедия. Мостът бил дълъг 1137 м., а строителството му било поверено на военния конструктор и хидроинженер Теофил. Днес в реката са открити три масивни каменни колони с правоъгълна основа 19 Х 26 м.
В долното течение на реката римляните построили още две съоръжения, но те били понтонни.
Едното било при Трансмариска /дн. Тутракан/, направено през 367 г. през управлението на император Валент, а другото при Новиодунум / дн. Исакча/ през 369 г. в дн. румънска Добруджа.
zdraveite,tuk,v italia,kadeto ziveq,sam vizdal rimski most,po koito sega preminavat zeli vlakovi kompozizii.namira se v zonata na grad savona.kogato moga ste dam pove4e informazia za tova.ciao. G.
цитирайМного хубаво
цитирайТърсене