Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.10.2009 01:20 - Моите снимки на единственият български цар с автентичен портрет от неговото царуване
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 14163 Коментари: 12 Гласове:
6

Последна промяна: 16.01.2015 19:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Няма друг по пазен в неизвестност образ на български владетел. И вместо всяко българско училище да притежава този образ, старото гръцко гнездо на Бачковски манастир, което дълги години е укривало и унищожавало ценна книжни, ръкописи и стенописи, сякаш още витае, за да крие тайните на България.
Може би манастирите наистина трябва да бъдат обект на учени археолози в България и не можем да разчитаме само на монашеската почтенност, защото точно така Манасиевата хроника попадна в Лондон.
Става въпрос за образа на цар Иван Александър. Истинско произведение на изкуството. България не знае за този образ. Той се пази. От кого, от какво и за какво може би още не не се знае. Може би заради невежество, а може би се пазим от патриотични чувства, считайки ги за излишни. Аз обаче вярвам, че няма по-чисто чувство от това да обичаш отечеството си. Затова воден от огромния пиетет към царя, го снима и за вас, а в момента, в който щраках с апарата, стомахът ми се бе свил на топка, защото се чудех как може като ви показвам една българска светиня аз да съм грешник. Е, поех този риск.
Наследете се на трите образа на Иван Александър от Бачковския маманстир, в който съм ходил поне 15 пъти, а може би и вие толкова и даже повече, но заедно с вас не сме могли да видим царя, защото той се пази неясно защо.
image Цар Иван Александър - снимка Димитър Георгиев- Даков 13.10.2009, Бачковски манастир image
Цар Иван Александър - снимка Димитър Георгиев-Даков 13.10.2009, Бачковски манастир

image Този стенопис ясно се различава от другия, защото очевидно образите на царя са няколко в манастира.
image
Това е реалния стенопис, както свидетелстват и самите времеви повреди на стенописа.
Твърди се че горните две снимки са копия на последната трета снимка позната от оригинален стенопис в църквата костница. Точни проучвания върху трите изображение с научна прецизност не са правени. Важното е, че образът на владетеля е автентичен и е рисуван по времето на неговото ктиторство, защото само тази църква не е била съборена от вилнеещите турци. Напомням, че по времето на мюсюлманското владичество банди с разбойнически характер, известни като кърджалии са имали модното занимание да обират и палят църкви и да избиват монаси.
С изображенията от Манасиевата хроника и ктиторските портрети от Бачково цар Иван Александър е единствения български владетел рисуван по негово време и в зрелост достигнал до нашето съвремие.
Образ на Константин Асен Тих от боянската църква:
imageimage
image
Разминаванията в образа на Константин Тих не ни дават основания да считаме неговата запазена достоверност.
Манасиевата хроника и Лондонско четвероевангелие са други оригинални и материални носители на истинността в образа на цар Иван Александър. С други думи при цар Иван Александър е налице сигурно съвпадение между изображенията от стенописите с образа му от книжните свидетелства. Образът на Иван Александър от село Иваново е силно повреден и не засвидетелство иконотворен план дори царските инсигнии на владетеля.
image



Тагове:   портрет,   Моите,   ЦАР,


Гласувай:
6


Вълнообразно


1. konstant7 - Привет!
14.10.2009 01:37
"Няма по -чисто чувство от това да обичаш отечеството си". Много добре си го казал
Харерсва ми....Поздрави!
цитирай
2. tarbo - Защо пък реши, че е неизвестен
14.10.2009 11:37
само защото костницата обикновено е заключена ли?

Иначе негов портрет има и в Иваново.

Колкото до твърдението, че "цар Иван Александър е единствения български владетел рисуван по негово време и в зрелост достигнал до нашето съвремие." - то просто не е вярно. Нима не си чувал поне за портрета на Константин Асен в Боянската църква?
цитирай
3. apollon - . Казвам че Иван Александър е еди...
14.10.2009 11:47
. Казвам че Иван Александър е единствен с автентичен образ, тъй като застъпник на манастирите е нарисуван по време на неговото царуване.
Не мога да кажа, че образа на Константин Тих е автентичен, особено когато стенописите са били повредени и в последствие са реставрирани.
Между впрочем стилистиката между портретите е сходна.
Благодаря за въпросите.
цитирай
4. apollon - образът на царя не може да се море с рекламата на политическите муцуни
14.10.2009 14:21
не присъства и в нито един учебник.
Балгорадя ви за коментара - имал съм предвид автентичен образ на зрял и действуващ цар
цитирай
5. apollon - напълно съм съгласен - напълно д...
14.10.2009 15:20
напълно съм съгласен - напълно достойно би било - но сякаш не можем да си позволим този съвсем достъпен лукс. Така например по времето на комунизма се избягваше да се говори за царе, защото те засенчваха царицата партия- мисля, че все още живеем в това време.
Костницата също е реставрирана, но образа на царя се е запазил автентичен - реставратор е Елка Бакалова, родена 1938г. - съвременен български изкуствовед, историк на средновековното българско и византийско изкуство, професор е в Художествената академия. Главен редактор е на сп. "Проблеми на изкуството". По-важни книги: "Стенописите в Беренде" (1976 г.), "Бачковската костница" (1977 г.), "Роженският манастир" и др.
цитирай
6. apollon - Уважаеми Данаил, морал няма дори в ...
15.10.2009 13:29
Уважаеми Данаил, морал няма дори в историята - най-скъпото на един народ, сякаш тя е монета, на която всеки път може да се обръща стойността взависимост от подбраните думи - за жалост нашата история още не е написана както трябва. 50 години историците са взимали заплати а пишат приказки, не история. Срам ме е да кажа че сме имали история, която още не е написана.
цитирай
7. анонимен - Костницата на Бачковския мянастир
12.03.2011 16:05
Бездарни реставранори са замазали портрета на цар Иван Александър!
цитирай
8. анонимен - продължение
12.03.2011 16:07
Ако все още се вълнувате от темата, моля обадете ми се на имейл teklaal@abv.bg
цитирай
9. apollon - Изображенията на царете в средн...
15.03.2011 11:56
Изображенията на царете в средновековието са следвали каноните на консервативната живопис. Няма съмнение че и двете снимки на цар Иван Александър са репродукции на едни неизвестни нам оригинали. Никой не знае в една държава каде са оригиналите на нещото Местно явление. И защо се набутват репродукции на българския поглед вмесот окто му да се насити с живаи истинска история. Очевидно властта в България се страхува от патриотичното възпитание на хората и тяхното съвсем нормално националистично мислене.
цитирай
10. анонимен - prevalence oungEs
13.01.2012 15:36
Здравейте!
С голям интерес прочетох материал и разгледах фотографиите. Може ли да използвам портрета на цар Иван Александър в училищна презентация?
цитирай
11. apollon - mojete da izpolzwate i postinga v ...
13.01.2012 17:26
mojete da izpolzwate i postinga v prezentaziata vi
цитирай
12. apollon - jalko che samo tazi publikazia vi e ...
13.01.2012 17:26
jalko che samo tazi publikazia vi e interesna
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14524369
Постинги: 5337
Коментари: 10427
Гласове: 19331
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930