Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.10.2009 19:01 - Афродита и Нефертити с един знак за равенство
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 5716 Коментари: 1 Гласове:
4

Последна промяна: 16.12.2009 14:12


Авторска статия на Димитър Георгиев - Даков


Общоизвестна е склонността на древните гърци да играят непредубедено ролята на културни плагиати и да взаимстват в своята разностранна митология митове и култове от чужди и съседни на тях народи. Траките не са единствените, от които гърците често са взаимствали. Друг народ, чиято култура също е плагиатски експлоатирана, това са хетите. Хетската държава се появява през 1800 г. пр. н.е. и процъфтява до около 1200 г пр.н.е., като през 14 век преди Христа нейното господство в близкия изток е скрепено чрез династичен брак с Египетския фараон Аменхотеп III  и впоследствие сина му Аменхотеп IV с хетската принцеса Тадухепа или по-известна с египетското име Нефертити. И до днес Нефертити се слави като най-красивата жена на древността. В дълбоката митологична древност прочутите царе и царици давали началото на култа към бога и неговото слизане на земята като човек и така се затварял цикъла на хармоничност на властите. Човекът прехождал в бог, а бога в човек. Осъществявало се сливането на небесната със земната власт.
През 14 век преди Христа по времето на Нефертити Хетската държава все още е в разцвет и остров Кипър е колонизиран както от хети, така и от гърци. Двете съприкосновения между двата народа станали на малоазийския бряг на Егейско море и на остров Кипър и това допринесло за културен обмен и взаимствания.
Сензационни се оказват две етимологични открития, направени за първи път в тази статия. Египетското име на Нефертити не се превежда като "красавицата, която идва отдалече, оттам", а точен превод означава "хетската красавица" или "красавицата хетка", тъй като името й е образувано от Нефер - красива и египетското име на хетите - hititi или hitite. Точният фонетичен състав на името е Неферхтити като производно от Неферхитити.
Вторият важен етимологичен момент е залягането на личното египетско име Нефертите (Нефертити) в първообраза на богинята на красотата Афродите(Афродити). Така видоизмененото име Афартити и Афратити дало началото на името Афротити. Не е изключено гръцката дума анафора или нафора,която значи приношение, да има египетски корени и произход, тъй като за приношението избирали само най-красивите и добри неща от реколтата и добитъка, а понякога и човешки жертви с прочувствена красота.
Доказателствата за чуждия на гърците култ към Афродита са три: съществуват две версии за произхода на богинята, Афродита е по-древна по родословие от Зевс и най-важното - Афродита застава на страната на троянците, спасявайки Парис от гибел, а това е ясен белег за генеалоично пристрастие на богинята към народа на троянците. По това време хетите са съюзници на троянците. Това позволява и трактовката от историята на Илиада, при която хетската по произход Афродита може генеалогично да застане на страната на трояците - враговете на гърците.
Феноменално е колко много подхожда производното на Нафартити име Афартита на гръцката богиня Афродита. Ако приемем Троянската война като възлово събитие за трайното  озаконено присъствие на тракийските богове в гръцката митология като Дионис, Аполон, Артемида, то следва да подчертаем, че именно Нефертити царува няколко столетия преди тази война.
Обожествяването на Нефертити е напълно типично както за Египет, чийто наместник на бога Ра се явява именно тя. Нормално е този култ да се прехвърля с още по-голяма сила в държавата на Хетите - нейната родина. Заради присъствието на Ишара, Нефертити се отъждествява с Ишара, а не може да буди учудване и обратния процес.
На територията на остров Кипър където се заражда култа към Афродита както достоверно подсказва и самата легенда за раждането на Афродита, в този момент представят своето присъствие както гърците, така и хетолувийците. Взаимната трансференция на култове и откровенната практика по гръцката чужда приемственост на божества е формирало гръцкия мит с прототип на една действителна личност, покорила древността със своята неземна красота.
Значимостта и на първа дама в царския двор на Египет и упражняването на върховна аристократична власт близо 22 години създава цяла една епоха на нейно влияние и управление, озаконило супремното й присъствие в цели древен свят.
Както в този момент можем да се уверим по историческите граници на Египет и Хето-Лувия, двете държави са съседи скрепени със сполучлив династичен брак. Можем да проследим и преместването на култа към обожествената Нефертити - богиня на красотата и наместник на земното присъствие на бог Ра от Египет през Хето-Лувия и в последствие достигайки до всички крайни точки на този култ неустановени със сигурност от историческата наука - анатолските траки, хетите по малоазийското крайбрежие на Егейско море, крайбрежието на Черно море с делтата на река Дунав и не на последно място разбира се Кипър и Древна Елада.
Ясно се виждат индоевропейските черти на Нефертити, нейната бяла раса и идеални фациални черти.
imageimageimageimage
Касиопея - равновесието между митологическата теза и историческата хипотеза


Всички спорове в древността в рамките на личната история на Касиопея, нейното будещо вълнение присъствие, говори за значителната древност на персонажа.  Фактът, че Касиопея присъства на картите на древните моряци е неоспоримо доказателство за това. Фактът, че името й на арабски означава "седящата на стола" е също неоспоримо доказателство за нейния царски и благороден произход, а това е много добре предстааавено и древногръцкия мит за Касиопея.
Какви отговори ни дава митологията за възможното й реално съществуване. Първо много от царските династии, успели да запазят владетелския трон по династичен принцип столетия, са се чувствали достойни да се обезсмъртят със своя евентуален божествен произход. Тяхната смърт се е интерпретирала не като край, както показват и гробниците на тракийските и египетските владетели, а само към преход в един вече окончателен и съвършен свят.
Това за което ни говори мита за Касиопея, че става въпрос с пълна сигурност за чуждоземна царица. Митът доказва това с неоспорима тежест, определяйки нейната родина като Етиопия.
Тук следва да разкрия новата си хипотеза, за да може разказа да протича в светлината на ясно изложените факти. Аз предполагам, че Касиопея е Нефертити - най-прочутата египетска царица с огромно влияние и популярност сред древните народи.
Но защо митът недвусмислено указва, че Касиопея или предполаганата от мен Нефертити е етиопска царица. Митът е съвсем точен. По това време цар Цефей, който по фонетична близост е с много сходно име с това на съпруга на Нефертити - НеферХеперу-Ра. Нефертити от своя страна е позната с прозвището НеферНеферуАтон, което означава "прекрасното съвършенство на слънчевия диск" или с други думи "прелестна, сияеща красота на бога Атон". Фактът, че именно Нефертити е носела своето свещенно име с прозвището Атон, показва, че тя носи основната религиозна трансформация в новия култ на Древен Египет, като доказателство за това е традиционното на Аменхотеп в религиозен и официозен контекст - НеферХеперу-Ра, което той сменя окончателно с Ехнатон при 1359 година пр. н.е.
Връщаме се, за да обясним, защо мита разкрива Касиопея като етиопска царица. Това в безспорен план се отнася за Нефетити, защото по нейно царуване столицата се премества от Мемфис в Амарна. Новата столица е драстично по-близо до Етиопия.
Вдействителност Аменхотеп IV не предприема местеното на столицата, за да скъса връзките си със старата религия основно. Преместването има и политически контекст. Амарна е в по-голяма близост до новите етиопски владения на фараона Аменхотеп III, обединявайки цял Египет и завоявайки територии от Етиопия - бащата на Ехнатон.
При Аменхотеп III Древният Египет достига своето величие. От провинциите си в Азия и в страната Куш, Древният Египет получава като данъци дървесина, мед, олово, сребро , както и животни, роби, вино, бижута, слонова кост.   Страната Куш е именно Етиопия.
Поради това Нефертити, която е жена както на Аменхотеп III,  така и по-късно на Ехнатон е царицата на Етиопия. Етиопия представлява интерес за гърците, защото на страната на троянците се бие етиопския цар Мемнос - роднина на Приам. Очевидно след предизвиканата от смъртта на Мемнос политическа криза се е удала възможност на Аменхотеп да присвои етиопски територии и да накара царете на Етиопия да плащат данък.
Ако анализираме имената Цефей и Касиопея, ще се окаже, че те имат сходство в първите си букви - Кефей и Касиопея, така както Нефертити и НеферХеперу-Ра са сходни. Дъщерята на Касиопея Андромеда, пък има сподство в името на дъщерята на Нефертити - Анхесенпатон. тези прилики обаче нямат никаква стойност.
Митът за Касиопея гласи, че тя се възгордяла заради своята безмерна красота спечелила гнева на останалите нереиди, които помолили Посейдон, баща им, да я накаже. Зевс и боговете наказали Касиопея, като я превърнали в съзвездие. После впечатлени от красотата й Афродита замолила Зевс да спаси Касиопея и той я направил богиня. Ето я най-важната развръзка в пантеоналния ред на гръцката митология. Касиопея станала първа приятелка на Афродита и нейна най-голяма съюзничка. С други думи Касиопея станала богиня благодарение молитвите на Афродита пред Зевс. Странно нали, как е възможно гордата и надменна Афродита да моли за чужда царица да стане богиня. Това изглежда намирисва на преврат. Не, в никакъв случай, по скоро е прикриване на гузните следи на гърците, че са използвали за прототип на Афродита една чужда етиопска принцеса. При това тайната за красота наистина е вълнувала гърците, за да я вкюлчат в мита.
Видно е как Афродита се унижава и моли за божествения ранг на царицата Касиопея. Това е рядък случай, но е факт именно защото Афродита възниква много по-късно като култ в древногръцкия пантеон.
1. Чужда царица става богиня по заслуги- неземната й красота.
2. Самата Афродита тича подир нея и хленчи да й издаде тайната за своята хубост.
3. Афродита признава с протекцията и слабостта към своята любимка Касиопея, че земната й красота е по-достойна или равнодостойна с нейната.
4. Касиопея е много по-древна от култа към Афродита.
Култът към Афродита е официално установен в Кипър през 1500 г. пр. н. е., с изграждането на един хълм в храм на богинята. Ако сметнем, че грешката в датирането на храма на остров Кипър в град Пафос е от порядъка на 100-170 години, се установява, че храма на богинята Афродита е построен по времето на царуването на Нефертити: от 1366 г. пр. н.е, когато се възкачва на престола до смъртта й през 1344 г. пр. н..е. Напълно е възможно храм на Нефертити на съседния на нейната страна остров Кипър да е бил построен приживе като благодарност на баща й Тушрата за политическата роля, която е изиграла дъщеря му в благоденствието на народа и от мъка за дъщеря си. С други думи тук издигаме хипотезата, че курта на Афродита идва като взаимстване на култа към Нефертити в едно и също време, като Касиопея е гръцкото име на Нефертити.



image







Тагове:   Нефертити,


Гласувай:
4



1. анонимен - афродита
21.04.2010 11:11
yako veeeeeeeeeeeeee
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14509119
Постинги: 5337
Коментари: 10427
Гласове: 19330
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930