Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.10.2009 21:52 - Рухналата светиня на България - най-ценният храм на България захвърлен в калта
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 14584 Коментари: 14 Гласове:
81

Последна промяна: 16.01.2015 19:43

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Даже Рим не може да се похвали с християнски храм от 351 година.
Църквите в Несебър, Константинопол и Перущица са най-старите раннохристиянски църкви в цяла Европа. От тях е започнало християнството, а като се има предвид, че при едни преобладават византийските елементи, а при други архитектурата им е изцяло подчинена на римските елементи. Базаликите са късна изява на ранно-християнското църквостроене.
Една от най-ранните църкви е "червената". Тя е единствената в целия свят, която има северен олтар, построена по средата на четвърти век,  съвместява ранното христианско богослужения в римски митраеум - храм на римските войници легионери в Тракия след нейното превземане и превръщането й в провинция. Подът е бил басеин, който в последствие е съвместен за под на църква. Единствената следа в съвремието, разположена в близост до църквата, от което личи, че преди да стане църква, тя е била митраеум, е близката и разположена под църквата чешма, чийто камък е пробит по цялата си дължина и в сърцевината му тече каптираната вода. Той е символ на легендата, че Бог Митра можел със стрела да пробие камък и от него да потече вода. Със сигурност "Червената църква" е една от най-старите църкви в Европа и самата Европа не прави нищо реално за нейното пълно и цялостно реставриране. Сякаш нашата родна земя е осъдена да бъде богата, да е майка и люлка на най-старите цивилизации, но да тлее в забвение днес и за в бъдеще, за нашо общо съжаление.
Съществуват два типа християнски църква от времето на ранното християнство - едните са късноримски, друугите са изградени в неоримски или византийски стил, оформящи типичната архитуктура на базиликовата конструкция.
Прилики: 1. И двете църкви са червени с типичен римски градеж и елементи. 2. Куполите на олтара е сходен. 3. Основите и на двете църкви са от солидна и широка каменна зидария със хоросанов материал.
Отлики: 1. Външните очертания на Несебърската стара митрополия са квадратни, има триъгълен покрив, олтара е източен с един ред прозорчести сводове, докато червената църква на бесите е кръгла във външните си очертания, вероятно със кръгъл купол, олтара е северен с два реда сводове и една голяма арка над върха и купола на олтара. 2. Двете църкви се различават по строеж в рамките на два века, като по-стара е червената църква на бесите. 3. Стенописи са запазени сао при червената църква на бесите.

image

Църквата "Св. София" - централната църква на Месамврия, известна още като старата метрополия.


Червената църква на бесите: Заради своята бунтовност бесите са едни от първите покръстени християни в империята. Поради тази причина църквата, в която са покръстени е най-старата в България.
image

image
image
Church St.Sofia - Byzantion

Оригиналната версия за появата на "Червената църква" е, че е построена от император Анастасий. Приблизителната дата на построяване на църквата от 351 г от н.е. е практически невярна, защото преди това през 2-3 век сградата е била митраеум, а още по-преди терма. С други думи погрешна е представата, че архитектурата на червената църква се явява плод на достиженията на ранновизантийската култура. Доказателство за това е наличието в центъра на басейн, което абсолютно нетипична и може да се каже несрещаема практика в строителството на храмове, на която й да е била религия. Симетрията на сградата се нарушава от двете, придадени от юг и север отделения - в северното е имало басейн, облицован с розов мрамор. По този начин се доказва, че сградата е римска. Само църквата в стария Несебър и още няколко други църкви са изградени изцяло от червени тухли.

image

image

image

imageimageimage


В сърцето на трако-родопското уединение на България издига своите руини една многострадална църква. Тази църква е едно от най-святите места на България, но тъне в бурени и развалини, а всъщност на това място се осъществява и протича истинската невидима борба между божествения и сатанински свят. Защо казвам всичко това? Защото не е нужно да бъдеш роб на сетивата, за да усещаш божието присъствие, ако нямаш сърце за това, но слушаш и изпълняваш ритуалната религиозност на църквата. Защото след като функционира като такава и през турското робство при злощастните събития на Априлското възстание е опожарена от освирепелия башибозук. Тъй като в пламъците стенописите не изгарят, войниците на башибозука обезобразяват изографисаните образи на светците.
За разлика от гърците, имащи навика от всеки камък и издялан мрамор без история да правят историята на новата си държава, пред тази църква нито един историк не е сметнал, че си струва да се постави табела с кратко съдържание за епопеята и огромните превратности на тази сграда в руини.

Историческа хипотеза за реалната съдба на църквата: След като император  Теодосий официално забранил с декрет ритуалите и изповядването на езическите култове, в това число и на митраизма, за да бъде христианството единствената официална религия в империята, добре устроените митраеуми изпаднали във немилост и религиозен "вакуум". Тъй като това били местата за религиозни практики главно сред римските военни легиони, можем да си представим как този декрет се е отразил на деморализирането на армията и кризата във военната машина на Рим, която заради философско-миролюбивите проповеди на християнството била изтласквана в периферията на общественото внимание, без да се подозират негативните ефекти. По това време поученията на християнството били толкова силни и така пленителни, че по мащаб и въздействие се доближавали до психическата и сугестивна енергия на съвременните християнски сектантства на евангелистите и др. В този момент Бесите, които били свободни през цялото свое съществуване да вярват в своите си езически божества, били официалното задължени от римските институции. Свободните митраеуми били бързо преформирани за целите на покръстването. Бесите не приели кръстта като свой символ, още повече, когато ясното послание на римляните е било с него да разпъват престъпници и крадци. Така и трудно било да се откажат от собствената си символика и да приемат чужда. Впоследствие официалният ритуал извършил своята роля на дуализъм в душите им, което ги принудило да изградят своя собствена христианска концепция, довела до написването на толкова мистифицираната Библия Бесика. Лично аз предполагам, че тъй като бесите не са разполагали със сграден фонд за активни религиозни мероприятия и религиозен труд по написването на ръкописа, то би следвало като най-логично място за извършване на преписа на оригинала в този близък до душевността на бесите вариант да е била използвана "Червената църква", представена ви на оригиналните снимки, изложени по-долу. Каквито и да са били сградите на бесите, те са били неприемливи за осъществяване на препис - една непривична практика за тях. След като покръстването на Бесите в Червената църква е факт, логична се явява и последвалата още по-голяма потребност от превод на оригиналната библия на тяхното езиково наречие.
С други думи от митраеум червената църква се превръща в раннохристиански храм, използвайки напълно фукционалността на сградата. Каква била обаче причината тук да бъде построен митраеум. Първоначално и най-вероятно разположения тук римски легион е имал нужда от огромна римска терма. Най-високото циливизационно достояние на Рим бил култа към телесната хигиена и постиженията във водната инженерна технология осигурявали подобни изисквания. Възможно е термата като сграда за къпане на войниците да е построена през периода 5в. пр.н. е.-2в. от н.е. Впоследствие зародилия се култ към божеството Митра сред армията през периода 3-4 век от новата ера съчетава сградата на римска терма, заради известната символика на Митра с водата. В действителност "Червената църква" е построена над хилядолетен извор със сладководна, кристално чиста вода. Кое обаче ни кара да свързваме митраизма с римската терма? Този основателен въпрос е много лесен за отговор при привеждане на следното доказателство относно култовата символика в иконографията на божеството, представена от следния факт: Релефи върху съдове, открити близо до Майнц описват посвещаването в митраизма. Върху една купа е изобразено как посвещаваният е легнал, а до него стои жрецът – застанал ничком и с маска на бог Митра. Другото изображение от съда е това на чудото с водата, което се би трябвало да се разиграва повторно и в ритуала – Митра изстрелва стрела към скала и от това място бликва вода. Тази легенда невероятно логично свързва по-рано присъстващата римска баня за войниците легионери на Рим, построена в резултат на сладководния извор, който съществува и до ден днешен под църквата, която същите тези легионери лесно са превърнали в митраеум. При това митраеумът е бил пригоден, а не е бил типичен, тъй като е имал структурата на градска баня в своята архитектурна концепция. В крайна сметка от една римска баня хипотезата в историята на червената църква показва, че последотелно са трансформирани по пригоден начин несвойствен митраеум, който в последствие след едикт на римския император Теодосий първи, веднага престава да съществува и поема функциите на раннохристиански храм, също нетипичен както тогава, така и днес. Христианският храм на червената църква също е бил пригоден за тези цели, като надписите с митраистични персонажи и сюжети са били прерисувани в христиански стенописи. Доказателство е единствения запазен прерисуван стенопис на Митра и червеното яйце от което божеството се възражда на този свят (виж снимката със стенописа). Нещо повече, толкова бързо храмът е следвало да влезе в действие при известяването на императорския едикт, че не е имало каквото и да е време за козметични преустройки, поради което това е единствената църква, която в цялата история на България е покръстила най-голям брой езичници. Най-уникалният факт е, че това е църква със северен олтар, вместо с нормално позиционирания източен. В това отношение църквата е уникална. Само няколко църкви имат подобни олтари и те също са раннохристиански. (Античничния храм, разположен в местността "Манастир Свети Никола" е строен в края на II - началото на III век по времето на династията на Северите. Той представлява квадратна сграда с външни размери 6,20 на 6,20 m. Строителството е било изпълнено в opus quadratum с добре обработени квадри свързани с железни скоби тип "лястовича опашка". Храмът е изпълнен в тип "храм с анти" с две колони, като входът е разположен от запад. Пред входа са изградени два квадратни олтара - северен и южен с размери 2 на 2 m. Плановата схема и наличието на двата олтара пред входа на храма имат единствен паралел с подобна култова сграда, разкрита през 1936 г. в град Титси, Великобритания.
Уникалността му се състои в това, че докато зидовете на храма в Титси са изградени от ломен камък, споен с бял хоросан, то този в град Годеч е изграден в квадрова зидария без спойка и представлява единствен по рода си храм от този вид в Европа, открит до сега. Този храм представлява част от римско селище, разположено в непосредствена близост на площ от около 60 дка. По всяка вероятност селището е възникнало около пътна станция, обслужваща спомагателен римски път от Naisus (днешен град Ниш), през Петроханския проход, през Montana (днешен град Монтана), за Ratiaria (днешно село Арчар, Видинско). По предварителни археологически данни селището вероятно е населявано от римски военен отряд и съпътстващото го сателитно (канабно) селище
.)
Открива се още едно забележително сходство между архитектурата на църковната руина и друга емблематично известна постройка като главния портал на римската крепостна стена на Хисар. По всяка вероятност строителните дейности на защитната стена на римския крепостен град Диоклецианополис и римската терма край Перущица, която е превърната впоследствие в червената църква са предприети по едно и също време. 

image

И все пак червената църква има нещо уникално, което не притежава нито една друга църква. Това са ясно личащите в корпуса на запазената единствена северна стена отдушници, пронизващи цялата стена и са единствения архитектурен белег напомнящ за произхода на църквата от римска терма.


 




image

image

image

image

image

image

image

image

image

 


image

Стенопис с божеството Митра и червеното яйце на нивото на човешката фигура, символ на възкресението.
image

image

Възстановяването може да отнеме сериозната сума от 1 000 000 лева, а само пътната настилка до храма около 100000. Кой ще даде тези пари, когато всички сме свикнали само да вземаме. Може би България ще се помоли на Роман Абрамович.




Гласувай:
81


Вълнообразно


1. sparotok - Рухналата светиня на България - най-ценният храм на България захвърлен в калта
08.10.2009 21:56
Страхотен постинг!
Браво на тебе!
цитирай
2. apollon - Ако с този постинг помогна идните ...
08.10.2009 22:05
Ако с този постинг помогна идните поколения да имат от църквата поне малко от това, което аз имах, то нека е писано и нека се сбъдне.

Защото истината е, че като ученик съм посещавал цървата и тя имаше живи множество и по ярки стенописи, а сега лицата в стенописта са издълбани от дечурлига и това е истински позор, защото дълго време църквата е ползвана за селска катерушка на хулиганите
цитирай
3. apollon - За мен беше удоволствие да ви пре...
08.10.2009 22:13
За мен беше удоволствие да ви представя с част от моите фотографии този величествен, изящен и монументален паметник на културата от световна величина.
цитирай
4. yuliya2006 - ТОВА СА СВЕТИНИ И ТРЯБВА ДА СЕ ТЪРСИ ...
08.10.2009 22:57
ТОВА СА СВЕТИНИ И ТРЯБВА ДА СЕ ТЪРСИ ОТГОВОРНОСТ НА ТЕЗИ КОЙТО ОТГОВАРЯТ ЗА ОПАЗВАНЕТО ИМ
ПЪЛЕН ОТЧЕТ ЗА КАКВО И КЪДЕ ОТИВАТ ПАРИТЕ И ЗАТВОР АКО СЕ ОКАЖЕ ЧЕ СА ПОСЕГНАЛИ НА ТЯХ

ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
5. apollon - Юлия сега те разконспирирах - ти си ...
08.10.2009 23:00
Юлия сега те разконспирирах - ти си съдийка майна :)))
цитирай
6. yuliya2006 - БЪРКАШ СЛЪНЦЕ, НАЙ-ОБИКНОВЕН Г...
08.10.2009 23:03
БЪРКАШ СЛЪНЦЕ, НАЙ-ОБИКНОВЕН ГРАЖДАНИН СЪМ!
НО ИСКАМ ДА ТИ КАЖА ЧЕ СЛЕД КАТО НЯМА НЯКОЙ ДА ЛЕЖИ ЗА ИЗТОЧЕНИ И ПРАХОСАНИ И ОТКЛОНЕНИ ПАРИ, НИЩО НЯМА ДА СЕ ОПРАВИ У НАС
ДЖУ
цитирай
7. apollon - Искам да разведра обстановката...
08.10.2009 23:05
Искам да разведра обстановката

иначе и аз мога да съм черноглед - така например као храма беше в Иран, все още можеше да бъде цял - питам къде е ориентализма
цитирай
8. alexooo - и аз писах за нея http://alexooo. ...
09.10.2009 09:12
и аз писах за нея
http://alexooo.blog.bg/turizam/2009/07/22/chervenata-cyrkva.367831
и блог направихме за спасяването на разрушените църкви.
razruhata.blog.bg
цитирай
9. injir - Ориенталщината е, уви, навсякъде. ...
09.10.2009 10:02
Ориенталщината е ,уви, навсякъде...
цитирай
10. apollon - знам чудесно - бяхме по едно и също ...
09.10.2009 11:47
знам чудесно - бяхме по едно и също време на руините :)
цитирай
11. solinvictus - Свалям ти шапка за тия снимки!Не ...
23.04.2010 15:01
Свалям ти шапка за тия снимки!Не знаех ,че са твои!Тука е част от истината за българите!И за това е в такова положение ,храма!Това е факт за антибългарщината на фанариотите!
Открих как са се казвали тия църкви,остава да намеря някой по стар документ с който го потвърждава!
поздрави
цитирай
12. анонимен - Bravo! hubav material
06.03.2011 21:00
poveche podrobna informacia
цитирай
13. анонимен - polinagerd
15.10.2012 12:13
Браво! и аз посетих Червената църква - мястото излъчва невероятна енергия!
цитирай
14. apollon - Бесите бипа се въхмутили, ако можеха да скиват съвсем "модерната реставрация" на баптистерната им църква
26.03.2013 19:33
Ето на какво прилича реставрацията на църквата - сякаш най-важното са нощните посещения

http://podtepeto.com/article.php?id=11716


Изводът - има нощни наблюдения и посещения, но няма реставрация от старите снимки на стенописите на църквата, нито пък такива се издирват. Вместо да бъде направена "Меката на религиозния туризъм" тази църква страда от балкански тип реставрация с куфражи и паркинги, без да се отчита възстановка на действителната стара архитектура. Повръща ми се от Псевдореставрацийки.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14430910
Постинги: 5334
Коментари: 10421
Гласове: 19316
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031