Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.07.2009 11:17 - Защо Омир разказва историята именно на Одисей, а не на някой друг гръцки герой?
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 6237 Коментари: 7 Гласове:
4

Последна промяна: 16.01.2015 18:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Димитър Георгиев - Даков

Никъде нямаме отговор защо след Илиада следва Одисея. Не знаем от позицията на днешното време какви са били приоритетите на Омир, за да може след грандиозната Илиада, да разкаже като послеслов само и единствено историята на Одисей. Очевидно тя е личната изповед на един голям гръцки герой, на който Омир залага много. Защо? Отговорите са колкото ясни, толкова и заплетени. На най-важните въпроси всъщност Омир не отговоря, но техния отговор е ясен от самосебе си. Като например защо Омир избира от всички герои тъкмо Одисей? Ето и отговора. Няма съмнение, че епоса на Омир има за цел да покаже личната драма на най-големия победител от Троянската война - морален, фактически и стратегически противник. За авторът няма друг по-добър избор. Ахил е убит безславно и въпреки възхищението на гърците към него, той вече е история, при това в много от случаите не много приятна, дори тъмна история, особено когато си припомним гнева му, буйния и необуздан нрав, негативните му страни, стремежа му към власт и слава, неблагоприличното му лично поведение, живот на две крайности, прострян между полюсите на Бризеида и Патрокъл. Омир не може да продължи да разказва за Ахил,защото неговия патос е в боя и извън него, остава да блести неговото безумие и крайност. Той не може да бъде пример за идните поколения. Естествено най-добрия избор за епика е да се спре на моралния победител. Царете Менелай и Агамемнон, Нестор и Аякс, са подобаващо велики в своео царско достойнство и не крият в личния си пример, поуката нужна на разказвача. Омир показва ярката зависимост на човешката съдба от божествената мъдрост, а така също и в качеството си на пазител на обществените ценности и на традиционалист консерватор, възпява и сочи правилния път към божествения култ в традиционните религиозни вярвания на гърците. Историци, лингвисти, учени от всякаква специалност, не дават отговор на въпроса имала ли е Троя флота и какъв е механизма на нейното крупно забогатяване. И макар Троя отдавана да е открита от Шлиман, много въпроси към нейната интригуваща съдба стоят.
Като любимец на богинята на мъдростта, именно Одисей заслужава честта да бъде пример за подражание.
Като малък цар и като господар на малкия остров Итака, Одисей не е могъл да се мери с величието на Менелай и Агамемнон, но заради заслугите му по превземането на града, Одисей получава поне толкова или дори повече, наред със своите другари от плячката и богатствата на Троя. Няма как хитрия Одисей по този начин да не е разгневил повечето гърци. Объркването на пътя за Итака е възможно да е бил съвсем закономерен ход по спасяване на крупните богаства, които сам той никога не е виждал преди това. Вероятно е търсил убежище или по-точно скривалище за своят пай от съкровищата на Троя. Като традиционалист Омир не може в епоса си да говори за разпри между гърците, особено когато и литературното му произведение би пострадало от липса на патос и блясък. Ето защо Омир трансформира споровете по разпределяне на плячката и омразата на гърците към малкия цар Одисей, като представя неговото изначално провинение в неговата изкупителна Одисея като гняв на Посейдон към разрушения и посветен на него град Троя и второ провинение към Посейдон по време на самата Одисея - убийството на циклопа Полифем.
Не можем да прозрем отвъд сюжета, защо по времето на злополучното пътуване непрекъснато умирали неговите събрята сподвижници - итакийците. Може би Омир жертва неговото обкръжение, за да изтъкне още повече Одисей като умен, мъдър, ловък и проницателен във всяка едно катастрофално събитие. А може би те също наред с Одисей имали прегрешения.
След победата при Троя триумфращите гръцки кораби със самозабравил се екипаж, на който военната дисциплина през десетте военни години им дошла до гуша имали два пътя. Или да съхранят богатствата си от морски пирати и чужди народи, или да тръгнат по развлечения. Разбира се Омир не е могъл да си позволи подобна искренност, която да накърни честта на неговия герой, но не можем ни най-малко да упрекнем автора, когато той сам изрично подчертава, че престоя при нимфата Калипсо е бил цели седем години от времетраенето на самата Одисея. Можем да си представим какво обуздаване на красиви жени по бреговете на Черно море е ставало от бойната дружина на Одисей. Разбира се при Калипсо Одисей вече е сам, може би защото Одисей вече не е могъл да контролира самозабравилия се екипаж. Това може да е една от причините в епоса на Омир  другарите на Одисей постепенно да измират - нещо като своеобразен литературен похват базиран вероятно от разказите на самия Одисей след завръщането му в Итака и заложени в самия епос. 
Интересен е похвата, с който Одисей се представя при престоя му на острова на Колипсо. По думите на автора там Одисей е бил заточен, тъй като Калипсо се влюбила в гърка и пожелала да го направи безсмъртен и равен на боговете. Той от скромност и от мъка по родината и семейството не склонил.
В този момент няма как да не прозрем основните консервативни цели на Омир - с Одисея той всъщност възпява най-ценното останало за гърците след Троянската война - любовта към родината и любовта на семейното огнище. Епосът е и поучение гърците да не се самозабравят когато плячкосат и да държат на род и родина - да не остават по чужди земи, изоставяйки родния си край. Очевидно такива са били свободолюбивите, модерните и нестаромодни по това време нрави.
Обективността на Омир в епоса е неоспорима, тъй като все пак той признава в крайна сметка, че Одисеята стартира от едно седем годишно разгулно бягство от реалността на Одисей на острова на нимфата Калипсо в качеството му заслепен победител от военния конфликт. 
Следователно причините за Одисея можем да прочетем между редовете на произведението - своеобразна древна психологема и те биват изкупвани чрез множеството премеждия, които героите си навличат. Отклонилите се по пътя моряци не са страдали от липса на навигационни умения, колкото поскоро от страсти за потушаване, за които непрекъснато били овъзмесдявани с препятствия за преодоляване.
Друг морален извод е, че при своето пътуване Одисей се връща празен в къщи, без никакви богатства, но все пак намира богатството на рода и на родината. Омир закономерно представя Одисей пред нови предизвикателства и перипетии, като наказание и възмездие за неговата безстопанственост към народа и към собственото си семейство.
Можем да похвалим Омир и за друга негова правдивост в Одисея. След като Одисей не се връща, цяла Гърция говори за него като най-прославен герой. В началото хиляди авантюристи от страната отиват да посрещнат бляскавия победител и търпеливо, десет години чакат неговото завръщане, почти със същата упоритост, каквато проявява и жена му, Пенелопа, наред със сина му Телемах. В последствие обаче достойната и благоговееща дружина на поклонници на Одисей, се превръща в незаконна пасмина узурпатори на кралството му. Така умния и мъдър цар Одисей възнаграждава народа и семейството си.
Ето я последната поука на Омир, която отново е записана между редовете. Краят на Одисея е обобщителен финал на личните драми на всички гръцки герои. Ахил се мисли за непобедим, божествен и най-силен, но умира като простосмъртен. Одисей се смята за хитър, мъдър и лукав, а е надхитрен и унизен по най-гнусния начин от бандата на женихите. 
На фона на открояващата се митологичност, изпъква реалната правдивост, истинския психологизъм и неоспоримостта на личната трагедия на героя, отклонил се от правия път. За Одисей това отклонение е по реда на обстоятелствата наложени пред него като дилеми за разбешаване, като избор на решение. За родът и родината отклонението е провинение и пренебрежение, което заслужено е наказано от съдбата и провидението.
Общочовешката значимост на произведението Одисея при Омир, надхвърля различията между народите и се превръща в една обща песен поука как когато правиш нещо на другите, с цел да се възползваш от тях, ти сам падаш в подобен невидим капан, в който те чакат само и единствени множество Одисеи.








Тагове:   Одисей,   Омир,


Гласувай:
4


Вълнообразно


1. анонимен - Mudri slova!:)
19.07.2009 12:17
Mitologiqta na drevnite gurci e specifichno edinstvo na teologiq
I kosmologiq!"
Prekrasno napisano! Blagodarq!!!
цитирай
2. анонимен - interesno
19.07.2009 12:51
чудя се дали да не накарам дъщеря ми да прочете това мнение-тази година ще учат древногръцка литература-дали няма да шашне госпожата си по литература с подобна гледна точка..:)))иначе ми звучи добре...браво:)
цитирай
3. apollon - тя ще я шашне, освен ако не си е шаш...
19.07.2009 12:54
тя ще я шашне, освен ако не си е шашава, а за жалост тежките условия на труд, многото учебници и книжнина, девиацията и липсата на следдипломна калификация прави учители в България шашави
цитирай
4. tili - Ще си го запазя!
19.07.2009 13:56
И все пак - дали Омир не е създал "Одисеята" , за да може Кавафис да напише "Завръщане в Итака" ;-)))
Благодаря за поста!
цитирай
5. анонимен - ще си го запаэя!
01.02.2010 18:00
блаодаря
цитирай
6. shtaparov - Да не забравяме...
14.08.2013 01:27
Да не забравяме обаче,че героите от Омировите епоси не са гърци и че в тях никъде не се говори нито за гърци,нито за гръцки племена като йонийци,еолийци,дорийци и пр.,а по-скоро за скитски. Самият Омир е бил фригийски поет,епосите му съответно са фригийски а не гръцки. Героите му не носят гръцки имена: напр. Ахил (Атил,Ажил,Бажил= Божил), Нестор (Неспор,Еспор),Одисей (Идасий= Идакий,Мидасий),като Мидас= Митас (Митак,с прех. от "сатем" в "кентум" форма),Аяк(с) т.е. Айк (Айко- виж фам. Айкови,Якови и пр.),но също и Айч (Айчо~Райчо),Менелай (Менелав,Менислав),Телемах (Телемаж,Телец-маж,Велемаж) и пр.
цитирай
7. apollon - 2 и 2 невинаги е 4
14.08.2013 08:10
2 и 2 невинаги е 4
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14465320
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031