Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.01.2015 15:55 - Срещата на Карл Велики с българския каган през 805 г.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 15958 Коментари: 21 Гласове:
5

Последна промяна: 04.02.2015 13:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
          1.

Карл  Велики  явно много добре е знаел, че няма да има проблем с българската държава на кан Кардам (777-803), след като покори през 796 г. Авария. Нещо повече, той през 805 г. издига за васал на старите аварски земи, населени основно със славяни моравци, именно българин.

В хрониката на Екехард (ХІІ в.) мира с българската държава на Кардам и кан Крум (803-814), е поставен в зависимост от проблемите в Авария. „А българите той остави на мира, защото било явно, че те не ще вредят никак на Франкското кралство, след като хуните (чети: аварите – б.м.) били унищожени“ (ЛИБИ, т. ІІІ, с. 35, §10).


image

Титлата „каган“ е тюркска, тя за първи път става известна към средата на VІ в., когато тюрките на ябгу (= заместник каган) Истеми (брат му е каган на тюрколатите) превземат териториите на Велика България в Предкавказието и Приазовието. Това става ок. 565 г., което показва, че отредените „100 години“ за Ирник в българските анали, известни като „Именник на българските владетели“, всъщност визират времето на създадената от Ирник през 465 г. държава България и нейният живот до 565 г.

През 568 г. около 20 000 авари-тюрки от армията на Истеми в Приазовието и Предкавказието дезертират на запад, заедно с 10 000 българи-кутригури.

Българите завеждат през 568 г. аварите в Панония, т.е. в центъра на старите хунски владения до 455 г., и съвместно създават обща държава, известна в източниците с две имена: „Авария“ (на името на аварите-тюрки) и „Хуния“ (на името на българите-хуни, известни и като кутригури). Тюрките наричат дезертьорите „вархони“, т.е. по същата логика: вар/авари и хони/хуни.

През 455 г. гепидите на Ардарих убиват първородния син на Атила и са в основата на разпадането на Хунската империя в централна Европа. Панония и горна Мизия са дадени на новите федерати на Рим, остготи и гепиди.

Динцик, втория син на Атила, е убит на Дунав през 469 г., а Ирник, третият син на Атила, укрепва владенията от Днепър до Кавказ и така старата Хунска империя се трансформира във Велика България, без земите на запад от Карпатите…

След създаването на вархонската държава в Панония през 568 г., титлата „каган“ става известна и за нея пишат различни западни летописци по онова време.

 Аварският командир, предприел дезертьорството на 20 000 воини от армията на тюрките на Истеми, приема самолично в общата държава на авари и българи в Панония титула „каган“, а българския династичен род във вархонската държава получава втората по значение титла „ябгу“, която след 568 г. е традиционна за българските владетели, въпреки че е чуждо наименование (подобно гръцката „архонт“) и ни е известна като „канас юбиги“ от надписите, където „юбиги“ е „ябгу“.

През 619 г. българската династия Дуло напуска Аварската държава и ориентира политиката си към Византия. Орган се среща през 619 г. в Константинопол с Ираклий (Никифор), приема християнството заедно с племенника си Кубрат (Йоан Никиуски), който от 619 г. до 624 г. е оставен в Константинопол. През 624 г. Ираклий отива при своите приятели на север от Кавказ (Теофан), явно тогава се е върнал и Кубрат при чичо си Орган.

През 627 г. Ираклий побеждава Персия. През 629 г. Орган и Кубрат освобождават държавата на Ирник от тюркско иго. Велика България е упомената в гръцките летописи…

През 669 г. хазарите (които са старите савири приети през 463 г. в държавата на Ирник), заедно с част от  изтласканите на изток от Каспийско море от Орган и Кубрат тюрки, атакуват синовете на Кубрат и превземат Велика България.

Боян, първородния син на Кубрат става васал в Хазария, след като до този момент хазарските царе са били винаги васали на династията Дуло. В Хазария остават да живеят много българи, за които се е грижел васалния център на Дуло, поместен на Крим. През Х в. цар Йосиф пише, че когато неговите предци превзели властта във Велика България, българите били „като пясъка в морето“ (хазарско-еврейската кореспонденция от Х в., която визира българите в края на VІІ в.), но разделени. Единия от наследниците на тази държава, пише Йосиф, отишъл чак до Дунав.

Хазария никога не е разширявала границите си на запад от Днепър. Ето защо Аспарух, син на Кубрат, живее от 669 г. до 680 г. на териториите от Днепър до устието на Дунав в Черно море.

Защо Аспарух решава да напусне тези земи и да създаде собствена държава на юг от Дунав?

След малко ще ни стане ясно. Велика България на Кубрат се е простирала до Дунав и всъщност наследниците на династията Дуло по линия на Бат Боян, са били тудуни (васали) на териториите на Хазария, но на запад от Днепър, те са били самостойни господари.

Когато през 796 г. Карл Велики слага край на Аварската държава, българите са предявили претенции към тези земи и Карл е уважил техните претенции, при условие, че тудуна стане християнин.

Хазарския тудун от българския род е приел земите на старата аварска държава да бъдат номинално под негова власт и да е сюзерен на Карл Велики. Той дори помолил Карл, както пишат летописите, които ще цитираме по-долу, да му даде титлата „каган“.

През 852 г. Борис І става княз на аспаруховата държава България и преподписва мирния договор на Пресиан с франките.

Обаче, според западните анали, през 853 г. българи и моравци воюват срещу Людовик, при това договора за мир между Борис І и Людовик си остава в сила.

Кои са тези българи?

Нашата позивистична историческа наука страда от един сериозен недостатък, който днешното пост-модерно време, с помощта на историческата херменевтика, трябва бързо да преодолее.

Нашите историци не познават и не зачитат изобщо българите в Хазария след Кубрат, а така също и онези пост-кубратови българи, които не участват с Аспарух в създаването през 680 г. на държава на Аспарух в Мизия, но владеят земите от Днепър до Карпатите…

Хрониките твърдят, че българите са били „многочислени“ (приписка на българския преводач на Манасиевата хроника). Те били „безчислено множество“ („Римска история“ (кн.2, 2) от Никифор Григора.

Най-голямото престъпление на панславизма е въдворяването след 1842 г. от руснакът  Александър Дмитриевич Чертков (1789-1858) на лъжата, че българите били „една орда“ и създали държава на юг от Дунав през 680 г., понеже се асимилирали от славяни.

Нашият голям историк от началото на ХХ в. В. Златарски не познава, за съжаление, и изобщо не употребява в научния сиречник  термина „волжки българи“, нито пък ни казва какво е станало с българските поданици на Хазария в периода от 669 г. до 865 г., когато част от тях мигрират на Волга и Кама?

Какво стана с приазовските българи, с прикубанските българи, с приднепровските българи?…На чужда ли земя в Малая Перешчепина е било Кубратовото съкровище?

В тази статия ще обърнем внимание на ония българи, наричани карабългари, т.е. „черни българи“, за които Константин Багрянородни е отделил само едно изречение в труда си „За империята“, за да предупреди сина си, че те са такава сила, че могат да воюват с хазарите. Тоест, това не са хазарски поданици, но са били наречени „черни българи“ от хазарите, затова и на тюркски са „карабългари“. Хазарските юдеи са наричали своите поданици, които не приемат юдаизма, „черни хазари“, т.е. „хазари езичници“, карахазари. Ето защо превода на карабългари, т.е. на „черни българи“, е българи-езичници, понеже те са били езичници спрямо хазарския юдаизъм.

 Но юдаизмът, както и исляма, никога не наричат християните езичници, наричат ги „неверници“, но не и „езичници“. Сиреч, когато през Х в. Константин Багрянородни пише за „черни българи“, той няма предвид нито българите поданици на Хазария, нито християните на Дунавска България.

А кои?

Тук става дума за българска власт, макар и номинална, простираща се от Днепър до Виена, т.е. до Ветвар, на отсрещния дунавски бряг от Виена.

През май 864 г. констанския епископ Соломон І уведомява в Рим папа Николай І (858 - 867), по молба на франкския крал Людовик ІІ (806-876), че вероятно „краля на българите ще се обърне във вярата“: „…rex (Hludovicus) speret, guod ipse rex Vulgarorum ad fidem velit converti“ (Migne, Patrologia lat.t.119,col.875,ХІІ). Става дума за Борис І.

Успоредно с това сведение, през същата 864 г. реймския архиепископ Хинкмар (ум. 882) е записал под тази година в Бертинските анали за среща на Людовик ІІ с готовия да приеме християнството „Bulgarorum cagano“ (Pertz, Monum.Germ., t. І, p. 465).

Да, става дума за Борис, но защо го нарича „каган“? Няма извор, който да упоменава, че Борис е имал такава титла. Ако Борис я е имал, щяхме да прочетем в десетки хроники за нея, понеже след 568 г. тази тюркска титла „каган“ е известна в Европа, покрай аварите.

Всъщност, както ще стане ясно по-долу, реймския архиепископ в „Бертинските анали“ просто следва един топос, създаден за франкските аналисти още през 805 г., когато действително Карл Велики дава на български владетел от карабългарите титлата „каган“…

 

2.

През 796 г. Карл Велики побеждава аварите и тази година е фиксирана като край на държавата Авария в Панония. Християнски мисионери на Карл Велики и папата започват покръствания в християнската вяра, както става ясно и от папското писмо, което ще цитираме.

През 805 г. над река Фиша в дн. Долна Австрия, близо до дн. гр. Ебенфурт, се провежда важна среща между Карл Велики и Тудун.

Кой е този Тудун?

За него данни открихме в свода от волжко-българските исторически компилации от ХІІІ в. „Джагфар тарих“, по специално в летописа „Барадж тарих“, където е посочено, че към 765 г. българския васал на останалите в Хазария българи след превземането на Велика България от хазарите през 669 г., е бил с име "Тат-Утяк". Очевидно, по-късните преписвачи на летописа са изписали  погрешно хазарската титла за васал „тудун” и това не е лично име, което между другото става ясно и от името на брат му, както ще посочим след малко.

Този Тудун имал две дъщери. Едната е била омъжена, според летописа, за братовчед на хазарския каган Булан. Този родственик на кагана обаче отказал да приеме юдейската вяра и бил убит от Булан.

Другата дъщеря на Тудун, е майка на Айдар. Последният, като внук на този Тудун, поема васалския  пост през 815 г., според „Барадж тарих“, но ние ще покажем, че годината е 825.

Бащата на Айдар, според летописа, се е казвал Караджар.

Според Асемани, който проучва западните анали за крал Само (622-657), той имал потомство, между имената на което се споменават „Борут, Караст”...

imagearchive.org/stream/kalendarinavsele02asseuoft#page/70/mode/2up

Дали „Караст“ е същият „Караджар“, бащата на Айдар и зетя на Тудун?

 Може да предположим, че Тудун, след като е омъжил едната си дъщеря за представител на хазарския кагански род, е дал другата на родственик на крал Само?

Самият Тат-Утяк [= тудун] е от рода Дуло, по линия на Бат-Боян, според „Барадж тарих“.  През 787 г. той починал, според летописа, и бил заменен от брат си "Тат-Угек" (тук отново в летописа на волжките българи не е съхранено име, а само форма на хазарския титул „тудун”).

Характерното за българските васали в Хазария е, че те са били тудуни, т.е. васали  на хазарския каган само на територията на каганата, а границата на Хазария на запад е била до р. Днепър. Тоест, „Тудун (ите)“ в свободните земи на т.нар. карабългари, които са на запад от Днепър до гр. Ветвар срещу Виена,  са си самовластни династи от българския род Дуло.

„И при българите отначало князете били [поставяни] по наследство – синът на мястото на бащата, и братът на мястото на брата. Научаваме, че така било и при хазарите”, пише през Х в.  Йоан Екзарх в преводите „Шестоднев” (изд. С., 2000., с.159).

Тоест, след кончината през 787 г. на дядото на Айдар, васалния трон е поет от брат му и понеже първият няма син, след кончината на втория, трона на васалството на българите в Хазария е поет от внука Айдар. Както ще покажем, през 825 г.

И така, преди Айдар, Тудун владее в периода 787-825 г., като това не е дядото на Айдар, а брата на дядо му.

През 805 г. Тудун изискал, според Бертинския и Мецкия анали, Карл Велики да го признае за каган. Асемани пише: „Императорът се съгласил с неговите молби и заповядал на хаганът да поеме цялата власт, според техния древен обичай, както описах по-горе към 805 г. след Христа, според Айнхард и Бертинския и Мецкия аналисти” (с. 118).

Тоест, след падането на Авария през 796 г. властта на Карл Велики е номинална, а реален владетел, макар и в зависимост от него, след 805 г. е Тудун.

 За Карл Велики тази титла „каган” едва ли е значела нещо, но чрез нея през 805 г. Тудун дипломатично издига васалното крило на рода Дуло в Хазария  до нивото на каганската институция и фактически Карл го обявява за равен на хазарския каган.

Условието, което приел Тудун през 805 г., за да бъде признат от Карл Велики за каган, било да се покръсти в християнството.

„През 805 г. Кабуан (чети: хаганът) отишъл при господаря Карл и хаган Абрахам бил покръстен над Фискаха” (с.118, по Асемани).

Тоест, покръстен е явно във водите на Дунав в дн. Долна Австрия, където – между другото – е била и старата държава на Само („Самбатос“ при Багрянородни, Шамбат в „Барадж тарих“)

Новото християнско име на Тудун било Авраам (във формата Абрахам).

Каган Абрахам следва административния модел на Карл Велики и към 811 г. издига трима подуправители. Единият отговарял за аварите и името му е кан Зауц. Другите двама отговаряли за славяните – Моймир и Привина (с. 118, по Асемани).

Славяните на Моймир (негов син е Ростислав, който кани Кирил и Методий в Панония) започнали по името на р. Морава да наричат себе си моравци, а земята си Моравия.

Асемани цитира Ханзиций: „Но изглежда сигурно, че Ветвар е бил град на хуните, а не на моравците. Защото „Вар” у хуните означава същото, каквото у германците е „бург”, т.е. „крепост”; същото значение на тази дума е запазено и до днес у унгарците. Вероятно селището Ветвар се е намирало близо до Дунав, откъм Моравия. Защото моравците живеели до Дунав. По протежението на реката, близо до развалините на стария Карнунт Тутунд (или Тудун), владетел на хуните, се разположил заедно със своите; и на него между другите после е писал писмо папа Евгений” (с. 119).

През 825 г. писмо до владетеля на Хуния, пише папа Евгений.

„Без съмнение – пише Асемани – един и същ е този, който е наречен от папа Евгений Тутунд , и този, който се назовава от Франкските анали Тудун, а също и от Бертинския аналист към 795 г.” (с.119). „Ханзиций стига до заключението, че споменатият владетел на хуните Абрахам не е бил по-различен от Тутунд” (с. 118).

Според Асемани, аварската държава е съществувала от 568 г. до 796 г., когато е превзета от Карл Велики, а държавата на Тутунд е наречена в писмото на папа Евгений до него от 825 г. официално с името Хуния.

Нека предадем и съдържанието на писмото на папа Евгений ІІ от 825 г. до българският владетел Авраам (наречен от папата „Тутунд”). То е изпратено до църковни деятели и до „князете Тутунд и Моймир, и до знатните, войската и народа на Хуния, която се нарича и Авария, и Моравия” (с. 116, по Асемани).

Никога не бива да се пропуска това писмо, за да знаят историците как всъщност е била създадена Велика Моравия, т.е. не е била създадена от самосебе си или поради славянско държавничество.

„Поради желанието за спасение на душите ви, най-скъпи во Христе синове, когато чухме за покръстването ви в християнската религия и за преуспяването на светата вяра и на делата ви, ние бяхме обхванати от върховна радост и ликуване. Вестоносец на тази желана вест беше достопочтенният Уролф, архиепископ на светата Лавреакска църква и пресвят наш брат, а ваш духовен баща, който чрез своята света проповед ви е създал като деца, осиновени от Бога. И така той, идвайки на доклад в храма на Апостолите, ни препоръча да подкрепим създаването на новата църква с нашата апостолическа благословия, която е учредил да бъде управлявана по католически.(По това време още няма разделение между Константинопол и Рим в църковно отношение, така че тук се говори за общоцърковен обред – бел.К.М.) У тях отдавна, още по времето на римляните и гепидите, както става ясно от неговото изложение, в седем епископски области техните предшественици са получили епархии със свое митрополитско право. Според това право и тоя закон споменатият предостоен в Бога архиепископ е поел задължението като евангелски сеяч сам той да засее дълго отхвърляните семена на небесния живот и да отгледа за вас кълнове, покълнали отново в душите ви, за да бъдат спечелени за Господа Христа, в онази земя, отрано християнизирана и поверена на грижата на неговите стари предшественици, която вие с тайното застъпничество на всемогъщия Бог сега имате в наследство (тук папата директно казва, че Хуния не е старата Авария, а владенията на Тутунд и Моймир са създадени „сега”, като „наследство”- бел. К.М.). Този тъй учен служител на Божието слово, познавайки го като необходим във всяко отношение за вашето спасение, изпитан във вяра и пример, ние ви изпратихме от страна на светата майка – Римската църква, за управител и с каноническо решение поверяваме нему и на неговите приемници да упражняват нашата апостолическа функция и епархиалното и църковно право, и практиката и властта на неговите предходници, именно на архиепископите на светата Лавреакска църква, в гореказаните области Хуния, която се нарича и Авария, и Моравия, а също и в провинциите Панония и Мизия (горна Мизия – бел. К.М.), като потвърждаваме решението на този наш декрет с подпис.”

Малко по-нататък папата съветва църковни дейци и светските ръководители на Хуния, т.е. Тутунд и Моймир, да слушат наставленията на архиепископ Уролф: „Поради това и вие, събратя и съепископи съумейте да проявявате на свой ред към него по-голяма почит и като благоразумни синове да се подчинявате на здравата доктрина на небесното учение за вашата йерархия, а вие също, мирски първенци и народе, подчинявайте му се поради неговите най-спасителни наставления не само като на човек, а като на Бог, и останете твърди в католическата вяра, която сте приели в името на Господа Исуса” (с.116, 117, по Асемани).

Наблюдателният Асемани забелязва следното, което написва веднага след като цитира писмото на папа Евгений.

„От това писмо се стига до заключението, че не само хуните (чети: аварите.- бел.К.М.), покорени през 796 г. от Карл Велики, са били привлечени към вярата в Христа през 798 г от Ювавенския, т.е. Залцбургския архиепископ Арнон, както е посочено по-горе (не в този цитат, Асемани вече е изследвал тоя въпрос – бел.К.М.), но че също и моравците, и другите хуни (чети: карабългарите-бел.К.М.) установили се в Хуния, Моравия и Панония, са приели християнските тайнства благодарение на Лавреакския архиепископ Уролф, и то, както изглежда, през 805 г...” (с. 117)

 Още през ХVІІІ в. блестящият Асемани е знаел за „други хуни”, които са в Панония и не са авари, понеже аварските владения са превзети през 796 г. от Карл Велики. Тогава аварите били покръстени от Ювавенския (Залцбургски) епископ Арнон, докато „другите хуни”, т.е. карабългарите на каган Абрахам и славяните на съуправителя му Моймир, са покръстени след 805 г. от Лавреакския архиепископ Уролф.

Тепърва при Ростислав, сина на Моймир, по тия моравски земи ще идват светите братя Кирил и Методий…




Гласувай:
6


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - А бе, бай Милчев!
27.01.2015 19:26
явно съм надценил интелигентността ти!
Поне десет пъти съм ти казвал, че до десети век тюрките са в Каракум и Къзълкум , пасат овце И им свирят - на кавал
Какви тюрки ти се привиждат в шести век и то в Централна Европа Ти да не си взимаш изпитите за член, не, имам предвид кореспондент?!
Казано ти е , в Източна Европа , между Днепър, отвори картата и Волга има сарацини-араби Те наричат българите кара Питай Атил на арабски какво означава кара веднага ще ти каже, че е велик
Черни Българи!Нямам думи

Я си кажи по чия поръчка пишеш тези дивотии!

Като другата, Карл Велики счел, че българите не го застрашават ! И не ги нападнал И поделил царството на аварите с тях?!
А бе ти знаеш ли кой е Карл Велики?
Тези които пък хептен не го застрашават ги гази ,преди да разберат какво е станало с тях
Обратно драги Той е умен, не е тъпанар, разбрал е, че никак не е не е безопасно да ги напада Омуртаг или Мортагон Миролюбивия е доказал това
Отивам да се мия с вода и сапун!
цитирай
2. letopisec - Като те чета и виждаш глашатай с тъпан насред мегдана...Асоциация...
27.01.2015 21:31
leonleonovpom2 написа:
явно съм надценил интелигентността ти!
Поне десет пъти съм ти казвал, че до десети век тюрките са в Каракум и Къзълкум , пасат овце И им свирят - на кавал
Какви тюрки ти се привиждат в шести век и то в Централна Европа Ти да не си взимаш изпитите за член, не, имам предвид кореспондент?!
Казано ти е , в Източна Европа , между Днепър, отвори картата и Волга има сарацини-араби Те наричат българите кара Питай Атил на арабски какво означава кара веднага ще ти каже, че е велик
Черни Българи!Нямам думи

Я си кажи по чия поръчка пишеш тези дивотии!

Като другата, Карл Велики счел, че българите не го застрашават ! И не ги нападнал И поделил царството на аварите с тях?!
А бе ти знаеш ли кой е Карл Велики?
Тези които пък хептен не го застрашават ги гази ,преди да разберат какво е станало с тях
Обратно драги Той е умен, не е тъпанар, разбрал е, че никак не е не е безопасно да ги напада Омуртаг или Мортагон Миролюбивия е доказал това
Отивам да се мия с вода и сапун!

цитирай
3. leonleonovpom2 - Откъде съдиш да две неща, Милчев?
27.01.2015 23:37
Че има тюрки в централна Европа?
И че каган е титлата на българските управници и ,че е тюркска?
В именника е написано ясно канас, в надписите на Омуртаг същокана като следващото с неправилно е прехвърлено към следващата дума Ясно си личи, че по-късното руско вече княз, произлиза от канас Оттук идва и кан и така нататък
Може да е персийски произхода на каган, но тюркски не е
Пак ти повтарям, ако имаш предвид сарацини, араби, те имат дума кара и за разлика от турската дума кара тя значи велик, силен, но не черен, както е на турски и както ти тълкуваш кара А ясно е ,че в случая се има предвид Велик, защо черен? Негри ли са? Това е важно, обясни по каква линия са черни?
Ти често цитираш арабски източници
Но арабски и тюркски не е едно и също
Няма как турците, сегашните, дошли в Мала Азия през единадесети век и живели в Средна Азия до тогава да са знаели за кара българите или както ги наричаш черни българи защото това е на техния език Изясни какви тюрки имаш предвид 640г. ,те не са още ислямизирани, Пророкът не се е появил
Не ми е ясна кашата, която е забъркана И какво се цели с нея
Нямаме тракийски произход, въпреки ,че кимерите са траки, но имаме тюркски ли?Това ли е?
Защо?
цитирай
4. letopisec - 3. leonleonovpom2
28.01.2015 09:20
Никога и никъде не съм писал, че каган е титла на българските владетели, напротив пиша обратното, но понеже Вашата цел, г-н Симеонов, е да лъжете и да дезинформирате, под достойнството ми е с такива като Вас да споря по същество...
цитирай
5. leonleonovpom2 - А бе, бай Милчев!
28.01.2015 15:09
Кой лъже, ти или аз?
Среща на Карл Велики с българския каган Е, какъв е този български каган, след като каган не е българска титла Да, Крум трябва да е, тогава е подялбата между двамата на аварската империя
Понеже намира Крум за безопасен, затова го прави
Та български каган ти се МЪДРИ в заглавието, Милчев И обвиняваш мен в лъжа Какъв е кагана, да не е бръснар , а аз да не знам това?!
Явно не е бръснар Карл Велики може да се срещне лично само с някой ,който му е от ранга С никакви други, ако и ще туддуни да са, няма да се срещне Единственият му равностоен е само Крум или Крумн , никой друг в този район Останалите могат да му носят само бира, нищо друго
Ами разясни какво имаш предвид под български каган
Една страница да е текста, но да е ясен!
Кел файда от много страници, от прочитането на които излизаш по объркан, отколкото преди да ги прочетеш
Аз не съм недобронамерен към тебе по начало, но явно не се съобразявам с възможностите ти, което е моя грешка и така ставам и се проявявам като злонамерен
Няма да ти се меся , извинявай, ще поправя грешката си
цитирай
6. letopisec - 5. leonleonovpom2 - А бе, бай Милчев!
28.01.2015 16:50
Смешен сте, господин Симеонов, понеже си въобразявате, че хората не четат статията и не разбират, а четат Вашите тъпи коментари. Опита Ви да обяснявате какво съм написал, все едно моите читатели не могат да го прочетат и са малоумни, е обида за средно-интелигентния човек, към чийто статут се стремите....
цитирай
7. leonleonovpom2 - Кои са твоите читатели , "смешнико"!
28.01.2015 19:41
БЛС и Архивар с помпите ли?!
Това че си учил в ПУЦ ти позволява да ме определяш за смешен!
Извинен си!
Липсата на основа те кара да заобикаляш отговорите и да търсиш вина в мен
Среща на Карл Велики с / неизвестен по име от арабски или тюрски, или както ги определяш явно като траки-тюрките източници/ български каган през 805 г. , това ти е заглавието
И в същото време твърдиш, че лъжа, ти никога не си писал че българския владетел е каган, това е по важното!
Имаш друго заглавие ли ? При тебе има сериозни разминавания между заглавие и съдържание Замълчи и ще те подмина Иначе пак ще те подмина, каквато и гадория да напишеш по мой адрес Ти само това умееш - смешник ,лъжец Щях да съм ти колега в оная сграда, ако бях такъв Но това което съм правил не търпи смешки и лъжи!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Извинявам се за острия език!
28.01.2015 21:57
Така реагирам, когато някой ме нарече смешен
Не го заслужаваш, оценявам труда и усилията, които полагаш
Все пак изчисти това присмехулно отношение към другите, дори и да е в известна степен предизвикано
Примерно вместо мен да обявяваш за смешен, препрати смешното към твърдението ми, ако толкова държиш на него
А относно Хазария, Ганчо Ценов я поставя в Полша, други - в участъка земя между Черно и Каспийско море, но не и в Панония
Вероятно имат право и двете страни Защото помежду двете Хазарии се намира Кубратова България
цитирай
9. letopisec - 8. leonleonovpom2: "А относно Хазария, Ганчо Ценов я поставя в Полша." НЕ СПИРАТЕ ДА МЕ РАЗСМИВАТЕ :-))) ЧЕТЕТЕ, ЧЕТЕТЕ:
29.01.2015 09:55
Хазария никога не е разширявала границите си на запад от Днепър. Ето защо Аспарух, син на Кубрат, живее от 669 г. до 680 г. на териториите от Днепър до устието на Дунав в Черно море.

Защо Аспарух решава да напусне тези земи и да създаде собствена държава на юг от Дунав?

След малко ще ни стане ясно. Велика България на Кубрат се е простирала до Дунав и всъщност наследниците на династията Дуло по линия на Бат Боян, са били тудуни (васали) на териториите на Хазария, но на запад от Днепър, те са били самостойни господари.
цитирай
10. kalabak - Името Айдар
29.01.2015 20:36
Името Айдар се появяво при чувашите след приемането на исляма. Произхожда от арабското лично име Хайдар "лъв". У други тюркски народи, приели исляма, се среща и под формите Гайдар, Хайдар.
цитирай
11. kalabak - За титлите КАН и КАГАН
29.01.2015 20:43

Домашната титла на българските владетели до 9-и век е неизвестна. Едва при Крумовата династия благодарение на каменните надписи от Омуртаг и Маламир и най-вече от златния медальон на Омуртаг на науката става известно, че през 9-и век български владетели са носели титлата КАН Е СЮ БИГИ, изписана в медальона в три групи – кан есу биги.
От медальона на Омуртаг става ясно само, че първата част на титлата на българските владетели през 9-и век е монголската и древнотюркска титла КАН, изписана на медальона с латински букви – САN, а останалата й част е някакво пояснение, чието значение и досега не е разтълкувано достатъчно убедително и продължава да бъде предмет на научни спорове. От друга страна титлата е засвидетелствана и самостоятелно – под формата КАГАН, както в домашни и чужди извори е титулуван княз Борис І, което означава, че двете титли – КАН и КАГАН, са напълно еднозначни по обхват и съдържание.
Титлите КАН и КАГАН са абсолютно еднакви по изписване, обхват и съдържание и с титлите на монголските владетели, засвидетелствани в Съкровеното сказание на монголите: Теэмужин-э угулерун: Чима-и кан болгайа! (СК, 229); „Темучжину сказали: выберем тебя ханом!”; Чингис каган кан болджу (СК, 232) „Чингис каган стал ханом.” (СК – Сокровенное сказание. Монгольская хроника 1240, т. І. Пер. С. А. Кознина. М. – Л., 1941.)
Непонятно е защо след като титлата в монголския текст е изписана КАН, КАГАН, в руския превод е предадена като ХАН, ХАГАН, както е в съвременния монголски.
Независимо, че са засвидетелствани и в езика на древните тюрки, монголистът Т. А. Бертагаев убедително доказва, че титлите КАН и КАГАН (в съвременния монголски език ХАН, ХАГАН), са монголски по произход и въз основа на богат езиков илюстративен материал стига до заключението, че двете титли са варианти, които имат една коренна основа и означават „царуващ с благословението на тенгри”. (Т. А. Бертагаев. Об этимологии ХАН – ХАГАН, ХАТУН и об их отношение к ХАТ. Тюркол
цитирай
12. kalabak - За титлите КАН и КАГАН - продължение
29.01.2015 20:46
(Т. А. Бертагаев. Об этимологии ХАН – ХАГАН, ХАТУН и об их отношение к ХАТ. Тюркологические исследования, М. 1976, с. 45 - 50.) Това потвърждава извода на руския изтоковед В. В. Бартолд, че титлата КАГАН, съществуваща едновременно с КАН, която са носели владетелите на древните тюрки, е заета от техните предшественици жуан-жуаните, които френският монголовед П. Пелио „отнася към монголоезичните народности”. (В. В. Бартольд, Собрание сочинений, т. V, М., 1968, стр. 24, 34, 357, 350, 602.)
От своя страна този извод е изключително важен за средновековната българска история, защото като се има предвид, че според много изследователи аварите са останки от жуан-жуаните, недвусмислено се потвърждава, че Крумовата династия по произход е аварска.
цитирай
13. letopisec - Няма нито един извор, който да на...
30.01.2015 10:27
Няма нито един извор, който да нарича Атила "каган", следователно тюркската титла каган идва за първи път в Европа след 568 г. Просто и ясно. Българската титра "кан" не е монголска. Тя е иранска и значи ръководител на много хора, понеже кан на ирански е град....
цитирай
14. letopisec - Вероятно името му е Аудан, а след 10 в. е поарабчено на Айдар. Към 825 г. още няма ислям при празовските българи.
30.01.2015 10:32
kalabak написа:
Името Айдар се появяво при чувашите след приемането на исляма. Произхожда от арабското лично име Хайдар "лъв". У други тюркски народи, приели исляма, се среща и под формите Гайдар, Хайдар.



цитирай
15. letopisec - Можем да мечтаем и ние да имаме за ...
30.01.2015 10:35
Можем да мечтаем и ние да имаме за ръководител на държата си човек като Ататюрк, който създаде условия и намери хора, които да пратят на заден план османската история и да създадат пан-тюркска историческа наука...А, ако не намерим такъв, четете си на руски тюрколозите и си задавайте въпроси, а не зубрете...
цитирай
16. kalabak - Ете това е логика!
30.01.2015 16:06
letopisec написа:
Няма нито един извор, който да нарича Атила "каган", следователно тюркската титла каган идва за първи път в Европа след 568 г. Просто и ясно. Българската титра "кан" не е монголска. Тя е иранска и значи ръководител на много хора, понеже кан на ирански е град....


Къде в коментара става въпрос за Атила?

Титлата каган са носили още първите тюкски владели Бумън, Истеми, създали Първия тюркски каганат през 552 година. В Европа я донасят няколко години по-късно аварите които според много учени са останки от монголите жуан жуани.
Но ти явно не вникваш в написаното, затова заявяваш категорично: „Българската титра "кан" не е монголска. Тя е иранска и значи ръководител на много хора, понеже кан на ирански е град....” Браво, Летописецо! Ако това не е логика, здраве му кажи! По логични заключения ти удари в земята дори и светила като Ганчо Ценов, Петър Добрев и Живко Войников, например.

За твое сведение думата КАН в персийски не означава ГРАД, а: 1. рудник, мина; 2. кладенец, извор. Древноперсийската дума за град е КЕНД / КЕНТ , която обаче няма никаква връзка с понятието КАН ‘владетел’. Сравни: Самарканд ‘Богат град’; Ташкент ‘Каменен крад’.
цитирай
17. kalabak - За владетеля Айдар
30.01.2015 16:26
Името Айдар се появвявя при тюрките след приемането на исляма, но за първи път е засвидетелствано при волжките булгари. Техният владетел в периода 827 - 839 година се е казвал Айдар, което дава основание да се предположи, че той е бил мюсюлманин преди официалното приемане на исляма, доказателство за което е неговото име - видоизменено арабско Хайдар ("лъв").
цитирай
18. letopisec - виж др. иран. дума CAN
31.01.2015 10:19
kalabak написа:
letopisec написа:
Няма нито един извор, който да нарича Атила "каган", следователно тюркската титла каган идва за първи път в Европа след 568 г. Просто и ясно. Българската титра "кан" не е монголска. Тя е иранска и значи ръководител на много хора, понеже кан на ирански е град....


Къде в коментара става въпрос за Атила?

Титлата каган са носили още първите тюкски владели Бумън, Истеми, създали Първия тюркски каганат през 552 година. В Европа я донасят няколко години по-късно аварите които според много учени са останки от монголите жуан жуани.
Но ти явно не вникваш в написаното, затова заявяваш категорично: „Българската титра "кан" не е монголска. Тя е иранска и значи ръководител на много хора, понеже кан на ирански е град....” Браво, Летописецо! Ако това не е логика, здраве му кажи! По логични заключения ти удари в земята дори и светила като Ганчо Ценов, Петър Добрев и Живко Войников, например.

За твое сведение думата КАН в персийски не означава ГРАД, а: 1. рудник, мина; 2. кладенец, извор. Древноперсийската дума за град е КЕНД / КЕНТ , която обаче няма никаква връзка с понятието КАН ‘владетел’. Сравни: Самарканд ‘Богат град’; Ташкент ‘Каменен крад’.

цитирай
19. letopisec - Не може изрично да се направи такова заключение, понеже имаме сведение от халифатско посолство на
31.01.2015 10:22
kalabak написа:
Името Айдар се появвявя при тюрките след приемането на исляма, но за първи път е засвидетелствано при волжките булгари. Техният владетел в периода 827 - 839 година се е казвал Айдар, което дава основание да се предположи, че той е бил мюсюлманин преди официалното приемане на исляма, доказателство за което е неговото име - видоизменено арабско Хайдар ("лъв").


Ибн Фадлан като секретар, че българите приемат исляма през 921 г., при Алмъс, бащата на Арпад. Тоест, дори думата да е арабска, сирийска или персийска, няма как по едно име да правите генерално заключение кога волжките българи приемат исляма като държавна религия, това е нелогично...При положение, че има подробен извор Рисала на Фадлан.
цитирай
20. kalabak - Добре ли си?
31.01.2015 23:23
Къде в коментара съм писал за приемана на исляма от волжските булгари? Обстоятелството, че цар Фердинанд е бил католик, прави ли българите католици?
Добре е да четеш по-внимателно и да вникваш в прочетеното.
цитирай
21. letopisec - Съгласен съм....
01.02.2015 09:42
kalabak написа:
Къде в коментара съм писал за приемана на исляма от волжските булгари? Обстоятелството, че цар Фердинанд е бил католик, прави ли българите католици?
Добре е да четеш по-внимателно и да вникваш в прочетеното.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11484495
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ